Aktywność fizyczna w czasie wolnym studentów Instytutu Ochrony Zdrowia PWSZ w Tarnowie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0819

Słowa kluczowe:

aktywność fizyczna, studenci, czas wolny

Abstrakt

Wstęp: Ruch, poza wspomaganiem prawidłowego funkcjonowania organizmu jest naturalną potrzebą każdego człowieka, a podejmowany systematycznie przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Celem badań było określenie poziomu aktywności fizycznej w czasie wolnym oraz wykazanie preferowanych form ruchu wśród studentów.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono w roku akademickim 2017/2018 wśród studentów I-go rocznika Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, na kierunkach: wychowanie fizyczne, fizjoterapia i pielęgniarstwo. Ogółem przebadano 209 studentów, w tym 153 kobiety (73,2%) i 56 mężczyzn (26,8%). W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a do zebrania materiału empirycznego wykorzystano ankietę.
Wyniki: Badania wykazały, że poziom aktywności fizycznej studentów był zróżnicowany zarówno pod względem płci jak i kierunku studiów. Większość (66,5%) respondentów prezentowało niski poziom aktywności fizycznej. Kobiety najczęściej ćwiczyły pływanie (22,2%) i bieganie (13,1%), a mężczyźni preferowali piłkę nożną (32,1%), ćwiczenia na siłowni (17,9%) oraz podobnie jak kobiety pływanie (14,3%).
Wnioski: Na podstawie wyników badań i sformułowanych wniosków można stwierdzić, iż podejmowanie zdecydowanych i skutecznych działań w kształtowaniu u dzieci i młodzieży pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej oraz przygotowywaniu ich do całożyciowej dbałości i troski o ciało, powinno być priorytetem.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Drabik J. (1995). Aktywność fizyczna dzieci, młodzieży i dorosłych. Wydawnictwo AWF, Gdańsk.   Google Scholar

Osiński W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. Wydawnictwo AWF, Poznań.   Google Scholar

Corbin C. B. et al. 2007. Fitness i Wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie. Przekład M. Kowaleczko-Szumowska i M. Trojański. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.   Google Scholar

Woynarowska B. (2007). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Dale D., Corbin C. B., Dale K. S. (2000). Restricting opportunities to be active during school time: Do children compensate by increasing physical activity levels after school? Research Quarterly for Exercise and Sport, Vol. 71, No 3, s. 240–248.   Google Scholar

Erlichman J. i wsp. (2002). Physical activity and its impact on health outcomes. Paper 2: prevention unhealthy weigh gain obesity by physical activity: an analysis of evidence. Obesity Review: no 3, pp. 273–287.   Google Scholar

Lagerros Y. T., Hseish S. F., Hseish C. C. (2004). Physical activity in adolescence and young adulthood and breast cancer risk: a quantitative review. Eur. J. Canc. Prev., 13(1): 5–12.   Google Scholar

Torti D., Matheson G. (2004). Exercise and prostate cancer. Sports Medicine, 34(6): 363–369.   Google Scholar

Purdie D.M., Green A.C. (2001). Epidemiology of endometrial cancer. Best. Pract. Res. Clin. Obstet. Gynaecol., 15(3):341–354.   Google Scholar

Miles L.L. (2007). Physical activity and the risk of lounge cancer in Canada. Nutrition Bulletin. 32(3): 250–282, DOI:10.1111/j.1467–3010.2007.00653.x   Google Scholar

Lee I. M. (2003). Physical activity and cancer prevention: data from epidemiologic studies. Med. Sci. Sports. Exerc., 35(11):823–827.   Google Scholar

Global health risks: mortality and burden of disease attributable to selected major risks. Geneva: World Health Organization; (2009). (http://www.who.int/healthinfo/global burden disease/GlobalHealthRisks_report_full.pdf, accessed 2 July 2014).   Google Scholar

Motylewski S., Poziomska-Piątkowska E. (2006). Aktywność fizyczna w czasie wolnym studentów I roku nauki łódzkich uczelni. Kwartalnik Ortopedyczny. 4, 280–283.   Google Scholar

Mędrela-Kuder E. (2011). Ocena stylu życia studentów fizjoterapii i edukacji techniczno-informatycznej na podstawie żywienia i aktywności fizycznej. Rocznik PZH. 3, 315–318.   Google Scholar

Winiarska-Mieczan A., Dymek T. (2009). Ocena aktywności fizycznej wśród młodzieży akademickiej lubelskich uczelni. Medycyna Sportowa. 2(6), 125–131.   Google Scholar

Smoleń E., Gazdowicz L. (2012). Ocena aktywności fizycznej młodzieży akademickiej. Pielęgniarstwo XXI wieku. 4(41), 97–102.   Google Scholar

Krzych Ł. (2004). Analiza stylu życia studentów Śląskiej AM. Zdrowie Publiczne. 1, 67–70.   Google Scholar

Markiewicz-Górka I., Korneluk J., Pirogowicz I. (2011). Aktywność fizyczna oraz wiedza studentów Akademii Medycznej we Wrocławiu na temat jej roli w profilaktyce chorób − badania ankietowe. Family Medicine & Primary Care Review. 13, 436–439.   Google Scholar

Duda B. (2005). Aktywność fizyczna studentów Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku przykładem zdrowego stylu życia. Annalles Universitatis Marie Curie-Skłodowska. Suppl. XVI, 387–390.   Google Scholar

Sochocka L., Wojtyłko A. (2013). Aktywność fizyczna studentów stacjonarnych kierunków medycznych i niemedycznych. Medycyna Środowiskowa. 2(16), 53–58.   Google Scholar

Opublikowane

2019-03-05

Jak cytować

Madejski, E., Bibro, M., Wódka, K., Łaczek-Wójtowicz, M., Madejski, R., & Szalewski, J. (2019). Aktywność fizyczna w czasie wolnym studentów Instytutu Ochrony Zdrowia PWSZ w Tarnowie. Health Promotion & Physical Activity, 5(4), 30–36. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0819

Numer

Dział

Artykuł oryginalny

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>