W kierunku poprawy jakości staży w medycynie i zawodach pokrewnych związanych ze służbą zdrowia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/hppa.553

Słowa kluczowe:

szkolnictwo wyższe, kształcenie fizjoterapeutów, zawody medyczne, staże kliniczne, nabywanie umiejętności w środowisku pacjenta

Abstrakt

Wstęp: Jednym z ważnych elementów wpływających na dobrostan społeczeństwa jest wysoko wykształcona, profesjonalna kadra całego zespołu terapeutycznego. Istotną rolę w tym zespole odgrywają fizjoterapeuci, dlatego też od systemu szkolnictwa wyższego oczekuje się podejmowania wysiłków na rzecz opracowania optymalnych programów kształcenia, w tym rozwoju umiejętności praktycznych. Celem artykułu jest przedstawienie projektu Healint4All, którego misją jest umożliwienie odbywania międzynarodowych staży studentom fizjoterapii i innych zawodów medycznych, co umożliwi wejście na rynek pracy wysokiej klasy profesjonalistom z sektora opieki zdrowotnej.
Materiał i metody: Opracowano etapowy proces tworzenia protokołu audytu miejsc praktyki klinicznej. Aby przygotować audytorów, opracowano wirtualne, interaktywne zasoby dydaktyczne. Przeprowadzono analizę literatury, wywiady fokusowe w grupach nauczycieli akademickich, praktyków i studentów a także pilotażowe badanie protokołu w środowiskach potencjalnych beneficjentów.
Wyniki: Zarówno potencjalni audytowani (instytucje medyczne), jak i audytorzy (uczelnie wyższe) pozytywnie ocenili nowo utworzone narzędzie. Zalecenia obejmowały zwrócenie uwagi na przejrzystość, prostotę i poprawność językową we wszystkich wersjach językowych protokołu. Zasugerowano, aby protokół, zawierający wszystko, co przydatne, nie był zbyt długi i nie obciążał użytkownika długim czasem potrzebnym na jego wypełnienie.
Wnioski: W opinii studentów i ekspertów, którzy oceniali protokół Healint4All, przyczyni się on do zwiększenia podaży i jakości staży międzynarodowych oferowanych przez organizacje opieki zdrowotnej w całej Europie, a także pozwoli na uproszczenie procesów związanych z organizacją staży dla studentów, instytucji edukacyjnych i organizacje opieki zdrowotnej.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Paré G, Kitsiou S. Methods for literature reviews. In: Lau F, Kuziemsky C, eds. Handbook of eHealth Evaluation: An Evidence-based Approach. Victoria: University of Victoria; 2017. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK481583/. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Polit DF, Beck CT. Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 9th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2018.   Google Scholar

Salamonson Y, Bourgeois S, Everett B, Weaver R, Peters K, Jackson D. Psychometric testing of the abbreviated Clinical Learning Environment Inventory (CLEI-19). J Adv Nurs. 2011;67(12):2668-2876. doi: 10.1111/j.1365-2648.2011.05704.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05704.x   Google Scholar

Chuan OL, Barnett T. Student, tutor and staff nurse perceptions of the clinical learning environment. Nurse Educ Pract. 2012;12(4):192-197. doi: 10.1016/j.nepr.2012.01.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2012.01.003   Google Scholar

Anderson A, Cant R, Hood K. Measuring students perceptions of interprofessional clinical placements: Development of the Interprofessional Clinical Placement Learning Environment Inventory. Nurse Educ Pract. 2014;14(5):518-524. doi: 10.1016/j.nepr.2014.05.009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.05.009   Google Scholar

Jalili M, Hejri SM, Ghalandari M, Moradi-Lakeh M, Mirzazadeh A, Roff S. Validating modified PHEEM questionnaire for measuring educational environment in academic emergency departments. Arch Iran Med. 2014;17(5):372-377.   Google Scholar

Palese A, Dante A, Tonzar L, Balboni B. The N2N instrument to evaluate healthy work environments: An Italian validation. Int Arch Occup Environ Health. 2014;87(2):217--228. doi: 10.1007/s00420-013-0851-3. DOI: https://doi.org/10.1007/s00420-013-0851-3   Google Scholar

Nepal B, Taketomi K, Ito YM, et al. Nepalese undergraduate nursing students; perceptions of the clinical learning environment, supervision and nurse teachers: A questionnaire survey. Nurse Educ Today. 2016;39(1):181-188. doi: 10.1016/j.nedt.2016.01.006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.01.006   Google Scholar

Dadgaran I, Shirazi M, Mohammadi A, Ravari A. Developing an instrument to measure effective factors on Clinical Learning. J Adv Med Educ Prof. 2016;4(3):122-129.   Google Scholar

Serrano-Gallardo P, MartÍnez-Marcos M, Espejo-Matorrales F, Arakawa T, Magnabosco GT, Pinto IC. Factors associated to clinical learning in nursing students in primary health care: an analytical cross-sectional study. Rev Lat Am Enfermagem. 2016;24:e2803. doi: 10.1590/1518-8345.0327.2803. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.0327.2803   Google Scholar

Krupat E, Borges NJ, Brower RD, et al. The educational climate inventory: Measuring students’ perceptions of the preclerkship and clerkship settings. Acad Med. 2017;92(17):1757-1764. doi: 10.1097/ACM.0000000000001730. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001730   Google Scholar

Shivers E, Hasson F, Slater P. Pre-registration nursing student’s quality of practice learning: Clinical learning environment inventory (actual) questionnaire. Nurse Educ Today. 2017;55:58-64. doi: 10.1016/j.nedt.2017.05.004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.05.004   Google Scholar

Sethi A, Khan A. Is the dental clincial learning environment suitable? A survey of Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. J Pak Med Assoc. 2018;68(3):359-363.   Google Scholar

Pereira-Lima K, Silva-Rodrigues APC, Marucci FAF, Osorio FL, Crippa JA, Loureiro R. Cross-cultural adaptation and psychometric assessment of a Brazilian–Portuguese version of the Resident Questionnaire. PLoS One. 2018;13(9):e0203531. doi: 10.1371/journal.pone.0203531. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0203531   Google Scholar

Pacifico JL, van der Vleuten CPM, Muijtjens AMM, Sana EA, Heeneman S. Cross-validation of a learning climate instrument in a non-western postgraduate clinical environment. BMC Med Educ. 2018;18(1):22. doi: 10.1186/s12909-018-1127-0. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-018-1127-0   Google Scholar

Hooven KJ. Development and testing of the collaboration in the clinical learning environment (CCLE) tool [doctoral dissertation]. Pennsylvania: Villanova University; 2016. DOI: https://doi.org/10.1037/t69387-000   Google Scholar

Mosia SJ, Joubert A. Primary healthcare practice learning environment: A description of students’ perspectives. Int J Afr Nurs Sci. 2020;13:100230. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijans.2020.100230   Google Scholar

IWA 35:2020 Quality of learning environments for students in healthcare professions – Requirements for healthcare education providers in care settings. Geneva: International Organization for Standardization; 2020. https://www.iso.org/standard/80863.html. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Camilleri AF, Cunningham S, Feliciano S,et al. HEALINT Protocol – Requirements for traineeshipsʼ placements in the healthcare sector. Healint; 2019. https://healint.eu/wp-content/uploads/sites/18/2019/05/HEALINT-PROTOCOL-Requirements-for-traineeships-placements-in-the-healthcare-sector.pdf. Accessed September 10, 2023.   Google Scholar

ApprenticeshipQ Assessment Tool [online]. https://apprenticeshipq.eu/satool/. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Apprenticeship Quality Toolkit [online]. Learn to Work. https://learntowork.eu/apprenticeship-quality-toolkit/. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Miklavcic A, Camilleri A, Blagojevic D, et al. Getting Started: Setting up and Launching an Apprenticeship Scheme. Easy Apprenticeships for Small Business. [Booklet] 1. Saps; 2018. https://learntowork.eu/wp-content/uploads/sites/19/2018/10/SAPS_Booklet-01.pdf. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Miklavcic A, Camilleri A, Blagojevic D, et al. Maximising the Business Case for Participation: Designing ProfitableApprenticeship Programmes. Easy Apprenticeships for Small Business. [Booklet] 2. Saps; 2018. https://learntowork.eu/wp-content/uploads/sites/19/2018/10/SAPS_Booklet-02.pdf. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Miklavcic A, Camilleri A, Blagojevic D, et al. Effective Introductions to your Business: Onboarding Apprentices. Easy Apprenticeships for Small Business. [Booklet] 3. Saps; 2018. https://learntowork.eu/wp-content/uploads/sites/19/2018/10/SAPS_Booklet-03.pdf. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Miklavcic A, Camilleri A, Blagojevic D, et al. Assisting Apprentices in Learning to Work: Effective Mentoring. Easy Apprenticeships for Small Business. [Booklet] 4. Saps; 2018. https://learntowork.eu/wp-content/uploads/sites/19/2018/10/SAPS_Booklet-04.pdf. Accessed May 4, 2023.   Google Scholar

Aggarwal A, ed. ILO Toolkit for Quality Apprenticeships. Vol. 2: Guide for practitioners for developing, implementing, monitoring and evaluating apprenticeship programmes. International Labour Organization; 2020.   Google Scholar

Opublikowane

2023-12-20

Jak cytować

Jankowicz-Szymańska, A., Kołpa, M., Stefanowicz-Kocoł, A., Konstantinidis, S. T., Ko, S., Henderson, J., Cunningham, S., Hodge, P., Tilley, Z., Höijer-Brear, V., Törne, M., Lillo-Crespo, M., Policnik, J., Poultourtzidis, I., & Papamalis, F. (2023). W kierunku poprawy jakości staży w medycynie i zawodach pokrewnych związanych ze służbą zdrowia. Health Promotion & Physical Activity, 24(3), 40–49. https://doi.org/10.55225/hppa.553

Numer

Dział

Komunikat o wynikach badań

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>