Zespół Guillain-Barré, czyli o chorobie będącej wyzwaniem dla lekarzy różnych specjalności
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7785Słowa kluczowe:
zespół Guillain-Barré, leczenie, rehabilitacjaAbstrakt
Chociaż zespół Guillain-Barré występuje stosunkowo rzadko, jest jednostką chorobową, o której lekarze różnych specjalności oraz fizjoterapeuci powinni wiedzieć jak najwięcej. To poinfekcyjna polineuropatia o charakterze autoimmunologicznym. Schorzenie to spada na pacjenta niespodziewanie i w krótkim czasie może doprowadzić do uszkodzenia wielu narządów, a nawet spowodować zagrożenie życia. Ze względu na mnogość i różnorodność objawów, leczenie zespołu Guillan-Barré, bardziej niż innej choroby, wymaga ścisłej współpracy całego zespołu terapeutycznego. Szczególną rolę w pracy z pacjentem z zespołem Guillain-Barré pełni fizjoterapeuta. Przywrócenie utraconych lub ograniczonych funkcji wymaga czasu, cierpliwości, wiedzy i doświadczenia, by jak najskuteczniej dobrać metody pracy z pacjentem.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Krekora, M., Kędzierska, A., Zych-Krekora, K., Biesiada, L., & Krasomski, G.(2014). Przebieg ciąży i porodu u pacjentki z zespołem Guillaina-Barre–opis przypadku. Peronatol Neonatol Ginekol, 7(2),106–111. Google Scholar
Ropper, A. H. (1992). The Guillain–Barré syndrome. New England journal of medicine, 326(17), 1130–1136. Google Scholar
Siemiński, M. (2012). Immunoglobuliny w terapii zespołu Guillaina-Barrégo. Polski Przegląd Neurologiczny, 8(3), 120–128. Google Scholar
Michałowska, M. (2009). Guillain-Barré syndrome. Postępy Nauk Medycznych, 11, 889–893. Google Scholar
Shui, I. M., Rett, M. D., Weintraub, E., Marcy, M., Amato, A. A., Sheikh, S. I., ... & Vaccine Safety Datalink Research Team. (2012). Guillain-Barré syndrome incidence in a large United States cohort (2000–2009). Neuroepidemiology, 39(2), 109–115. Google Scholar
Sejvar, J. J., Baughman, A. L., Wise, M., & Morgan, O. W. (2011). Population incidence of Guillain-Barré syndrome: a systematic review and meta-analysis. Neuroepidemiology, 36(2), 123–133. Google Scholar
Chen, M. Y., Donofrio, P. D., Frederick, M. G., Ott, D. J., &Pikna, L. A. (1996). Videofluoroscopic evaluation of patients with Guillain-Barré syndrome. Dysphagia, 11(1), 11–13. Google Scholar
Cosi, V., &Versino, M. (2006). Guillain-Barré syndrome. Neurological Sciences, 27(1), 47–51. Google Scholar
Zhong, M., &Cai, F. C. (2007). Current perspectives on Guillain-Barré syndrome. World J Pediatr, 3(3), 187–194. Google Scholar
Mazur, R. (2007).Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny, Wydawnictwo Via Medica,Gdańsk, 345–346. Google Scholar
Nomura, T., Hamaguchi, K., Hattori, T., Satou, T., &Mannen, T. (2001). A randomized controlled trial comparing intravenous immunoglobulin and plasmapheresis in Guillain-Barré syndrome. Neurol Ther, 18(1), 69–81. Google Scholar
Adler, S., Beckers, D., Buck, M. (2014). PNF w praktyce, Wydawnictwo DB Publishing, Warszawa, 1–13. Google Scholar
Mikołajewska, E. (2012). Metoda NDT-Bobath w neurorehabilitacji osób dorosłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 15–21. Google Scholar
Pasek, J., Wołyńska-Ślężyńska, A., Ślężyński, J., Pasek, T., Witiuk-Misztalska, A., & Sieroń, A. (2009). Znaczenie pływania korekcyjnego i ćwiczeń w wodzie w fizjoterapii. Fizjoterapia, 17(1), 53–59. Google Scholar
Ciechanowicz, I., & Lubkowska, A. (2018). Efekty hipoterapii. Przegląd aktualnych doniesień (2013–2017). Pomeranian Journal of Life Sciences, 64(3). Google Scholar
Przeździak, B. (2003). Zaopatrzenie rehabilitacyjne. Via Medica, Gdańsk, 127–129. Google Scholar
Stasiak, K., Wesołowska, E., Kroczka, S. (2016). Zespół Guillain-Barre u dzieci w latach 2009–2014. Przeg Lek, 73(3), 167–169. Google Scholar
Mazur-Melewska, K., Szwed, K., Figlerowicz, M., Służewski, W., Breńska, I., Prusinowska, J., & Biegański, G. (2012). Heterogenność zespołu Guillaina-Barrégo na przykładzie opisu przypadków. Pediatria Polska, 87(1), 102–105. Google Scholar
Szczeklik, A., Gajewski, P. (red): Interna Szczeklika (2017). Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 2235–2236. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.