Postawy uczniów szkół ponadpodstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i ćwiczeń
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2756Słowa kluczowe:
postawy, uczniowie, kultura fizyczna, lekcja, ćwiczeniaAbstrakt
Wstęp: Kształtowanie pozytywnych postaw uczniów wobec kultury fizycznej jest najważniejszym zadaniem szkoły oraz nauczyciela wychowania fizycznego. Celem badań było określenie postaw uczniów szkół ponadpodstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wf i ćwiczeń.
Materiał i metody: Badania zostały zrealizowane w roku szkolnym 2015/2016 wśród uczniów szkół ponadpodstawowych w gminie Niepołomice. Ogółem przebadano 238 uczniów, w tym 103 dziewczęta i 135 chłopców. Podstawową metodą badawczą był sondaż diagnostyczny, a narzędziem Kwestionariusz do badania postaw młodzieży wobec kultury fizycznej autorstwa S. Strzyżewskiego.
Wyniki: Badania wykazały przeciętny poziom postaw uczniów wobec kultury fizycznej. Większość uczniów (61,4%) uczestniczyłaby w lekcjach wychowania fizycznego, nawet wtedy, gdyby były nieobowiązkowe. Duża grupa badanych (50,4%) uważa, że należałoby jeszcze zwiększyć liczbę godzin wychowania fizycznego w szkole. Chłopcom częściej niż dziewczętom, ćwiczenia fizyczne sprawiały przyjemność. Czuli też większą potrzebę gry w piłkę.
Wnioski: Postawy uczniów wobec kultury fizycznej, lekcji wf i ćwiczeń ruchowych były zadawalające. Płeć badanych różnicowała uzyskane wyniki w wielu obszarach, gdzie wartości procentowe były wyższe u chłopców. Wskazane byłoby większe zaangażowanie nauczycieli wychowania fizycznego w kształtowanie u uczniów pożądanych postaw wobec kultury fizycznej.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Kozłowski, W. (1993). Postawy i nastawienia. [w]: Encyklopedia pedagogiczna. Red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa, 611–615. Google Scholar
Grabowski, H. (1999). Teoria fizycznej edukacji. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Google Scholar
Makuła, W. (2003). Rola wychowania fizycznego w kształtowaniu u wychowanków całożyciowej troski o ciało. [w]: Szkice z teorii i metodyki wychowania fizycznego. Red. G. Kosiba. Podręczniki i skrypty, AWF Kraków, 20, 13–26. Google Scholar
Madejski, E. (2000). Wpływ modernizacji szkolnego systemu wychowania fizycznego na efektywność zajęć oraz postawy uczniów wobec kultury fizycznej. Studia i Monografie, AWF Kraków, 12. Google Scholar
Górna, K. (2001). Przygotowanie młodzieży do uczestnictwa w kulturze fizycznej. AWF, Katowice. Google Scholar
Koj, P. (1992). Z badań nad postawami wobec kultury fizycznej młodzieży kończącej zasadnicze szkoły zawodowe. [w]: Efektywność kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Wydawnictwo AWF, Katowice, 1–9. Google Scholar
Bukowiec, M. (1990). Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Wydawnictwo Monograficzne AWF Kraków,39. Google Scholar
Risto, M., Ray, N. F., Stephen, S. (2018). Changes in student attitude toward physical education across a unit of instruction. Journal of Physical Education and Sport, 18(1), 62–70. Google Scholar
Leisterer, S. & Jekauc, D. (2019). Students’ emotional experience in physical education – a qualitative study for New theoretical insights. Sports, 7(10), 2–15. Google Scholar
Papla, M., Wojdała, G., Rasek, J., Królikowska, P., Starzak, J., Górna-Łukasik, K. (2019). Attitudes towards physical education lessons in students at different levels of education. Journal of Education, Health and Sport, 9(4), 301–316. Google Scholar
Madejski, E. (2013). Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Monografie, AWF Kraków, 13. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.