Postawy uczniów szkół podstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i ćwiczeń w czasie pandemii

Autor

  • Adrian Gądek Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.55225/hppa.177

Słowa kluczowe:

postawy, kultura fizyczna, studenci

Abstrakt

Wstęp: Jednym z głównych celów wychowania fizycznego jest kształtowanie odpowiednich postaw uczniów wobec ćwiczeń i kultury fizycznej. Celem badań było określenie postaw uczniów szkół podstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i aktywności ruchowej.
Materiał i metody: Badania zrealizowano na przełomie maja i czerwca 2020 roku wśród uczniów szkół podstawowych z Tarnowa i Krakowa. Przebadano 336 uczniów, w tym 141 dziewcząt. W badaniach wykorzystano Kwestionariusz do badania postaw młodzieży wobec kultury fizycznej autorstwa S. Strzyżewskiego.
Wyniki: Wyniki badań wykazały pozytywny stosunek uczniów wobec kultury fizycznej. Dla wielkości badanych (76,2%) aktywność fizyczna sprawia przyjemność. Ponad połowa uczniów (57,7%) odczuwa zadowolenie z lekcji wychowania fizycznego. Ponadto chłopcom, częściej niż dziewczętom, ćwiczenia fizyczne sprawiały przyjemność.
Wnioski: Uczniowie przejawiają pozytywny stosunek do kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i aktywności fizycznej. Poziom postaw chłopców jest wyższy niż dziewcząt. Wskazane byłoby zwiększenie atrakcyjności zajęć wf dla dziewcząt w celu kształtowania pozytywnych postaw.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Madejski E. Wpływ modernizacji szkolnego systemu wychowania fizycznego na efektywność zajęć oraz postawy uczniów wobec kultury fizycznej. Studia i Monografie. Kraków: AWF; 2000:12.   Google Scholar

Krzesińska-Żach B. Rodzice znaczącym podmiotem edukacji szkolnej. In: Opozda D, ed. Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych. Lublin: Wydawnictwo KUL; 2007: 289-295.   Google Scholar

Mendel M. Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? In: Janke AW, ed. Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2004: 297-310.   Google Scholar

Ryk A. Współczesna rodzina wobec wybranych problemów ponowoczesności. In: Muchacka B, ed. Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT; 2008: 33-40.   Google Scholar

Zając D. Niektóre zasady społeczne we współpracy szkoły i rodziny. In: Janke AW, ed. Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2004:323-329.   Google Scholar

Mika S. Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; 1980.   Google Scholar

Błasiak S. Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia. Horyzonty Wychowania. 2017; 16(38):11-25.   Google Scholar

Bobula S. Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co? In: Mazurkiewicz G, ed. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2012: 297 310.   Google Scholar

Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: AWF; 2013:13.   Google Scholar

Madejski E, Jaros A, Madejski R. Postawy uczniów szkół ponad podstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i ćwiczeń. Health Prom Phys Act. 2019;2(7):23-29. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2756   Google Scholar

Górna K. Przygotowanie młodzieży do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Katowice: AWF; 2001.   Google Scholar

Lazarevi D, Orlić A, Lazarević B, Janić SR. Attitudes of early adolescent age students towards physical education. Physical Culture. 2015;69(2):88-98. DOI: https://doi.org/10.5937/fizkul1502088L   Google Scholar

Bryan CL, Solmon MA. Student motivation in physical education and engagement in physical activity. Journal of Sport Behavior. 2012;35(3):267-285.   Google Scholar

Colquitt G, Walker A, Langdon JL, McCollum S, Pomazal M. Exploring Student Attitudes Toward Physical Education and Implications for Policy. Sport SPA.2012;9(2):5-12.   Google Scholar

Ntoumanis N. A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology. 2001;71:225-242. DOI: https://doi.org/10.1348/000709901158497   Google Scholar

Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Kraków: AWF; 1990: 39.   Google Scholar

Leisterer S, Jekauc D. Students’ emotional experience in physical education – a qualitative study for new theoretical insights. Sports. 2019;7(10):2-15. DOI: https://doi.org/10.3390/sports7010010   Google Scholar

Papla M, Wojdała G, Rasek J, Królikowska P, Starzak J, Górna-Łukasik K. Attitudes towards physical education lessons in students at different levels of education. J Educ Health Sport. 2019;9(4):301-316.   Google Scholar

Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: AWF; 2013: 13.   Google Scholar

Sallis JF, McKenzie TL. Physical education’s role in public health. RQES. 1991;62:124-137. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.1991.10608701   Google Scholar

Opublikowane

2020-12-11

Jak cytować

Gądek, A. (2020). Postawy uczniów szkół podstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i ćwiczeń w czasie pandemii. Health Promotion & Physical Activity, 13(4), 40–45. https://doi.org/10.55225/hppa.177

Numer

Dział

Artykuł oryginalny