Analiza lekcji wychowania fizycznego w aspekcie jej organizacji, pracy i postaw nauczyciela oraz postaw uczniów na przykładzie obserwacji uczestniczącej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0618

Abstrakt

Wstęp: Lekcja jako podstawowa jednostka metodyczna jest najważniejszym ogniwem w procesie wychowania fizycznego. Celem badań było poznanie organizacji i przebiegu zajęć ruchowych w nauczaniu wczesnoszkolnym, pracy i postawy nauczyciela oraz postawy uczniów wobec lekcji.
Materiał i metody: W badaniach zastosowano ukierunkowaną, jawną obserwację uczestniczącą, którą objęto 128 jednostek lekcyjnych w 19 losowo dobranych krakowskich szkołach podstawowych. Do opisu uzyskanych danych jakościowych użyto zestawienia liczebności i procentów oraz wykresu procentów.
Wyniki: Większość lekcji wychowania fizycznego odbywała się w sali gimnastycznej. Duża część zajęć ruchowych była realizowana niezgodnie z zasadami budowy lekcji. Zabrakło też indywidualizowania wymagań wobec ćwiczących, stosowania pochwał i ocen za poprawnie wykonane ćwiczenia oraz egzekwowania poleceń wydawanych uczniom. Prawie połowa lekcji była nieatrakcyjna. Podczas zajęć widoczne było bardzo dobre traktowanie uczniów przez nauczycieli.
Wnioski: Oprócz dobrze przeprowadzanych czynności przygotowawczych przed lekcją wychowania fizycznego, odnotowano szereg błędów organizacyjno-metodycznych. Postawy nauczycielek wobec zadań dotyczących prowadzenia zajęć ruchowych były mało satysfakcjonujące. Stosunek uczniów do obowiązków związanych z udziałem w lekcji wychowania fizycznego był pozytywny.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Madejski E, Węglarz J. Selected Issues of Modern Methods of Physical Education Teaching. Handbook for Teachers and Students. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2018.   Google Scholar

Grabowski H. Theory of Physical Education. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; 1999.   Google Scholar

Ignar-Golinowska B, Kucharska A. Physical Education at School. World Tendencies in Teaching Programmes and Their Realisation. Physical Education and Sport, 1999;4:69-79.   Google Scholar

Banaszkiewicz T. The Knowledge of Integrated Education Teachers on Physical Education. [in]: Teacher and Student – A Challenge of the Future. Red. R. Muszkieta. Poznań: Wydawnictwo WIGO; 2003:96-104.   Google Scholar

Crum B. Changes in Modern Societies - Consequences for PE and School Sport. Neuchatel: Editions ASEP/SVSS Verlag; 1999.   Google Scholar

Lamnek S. Qualitative Sozialforschung. T. 2. Methoden und Techniken. Weinheim: 1993.   Google Scholar

Keays JJ, Allison KR. The Effects of Regular Moderate to Vigorous Physical Activity on Student Outcomes: A Review. Canadian J Public Health, 1995;86(1):62-65.   Google Scholar

Pawlik I. Optimization of Physical Education Classes in Grades 1 – 3. Physical Health Education. 2005;10:34-35.   Google Scholar

Madejski E. Selected Individual, Family and School Conditions of Early School Children Physical Activity. Kraków: Monographs AWF; 2013:13.   Google Scholar

Madejski E, Stachowska W. The Condition of Early School Physical Education in the Opinion of Teachers and School Heads. Roczniki LTN-K. 2016;14/15: 80-89.   Google Scholar

Woynarowska B, Mazur J, Oblacińska A. Student Participation in Physical Education Lessons at Polish Schools. Hygeia Public Health. 2015;50(1):183-190.   Google Scholar

Opublikowane

2020-03-30

Jak cytować

Madejski, E. (2020). Analiza lekcji wychowania fizycznego w aspekcie jej organizacji, pracy i postaw nauczyciela oraz postaw uczniów na przykładzie obserwacji uczestniczącej. Health Promotion & Physical Activity, 10(1), 7–12. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0618

Numer

Dział

Artykuł oryginalny

Inne teksty tego samego autora