Analiza lekcji wychowania fizycznego w aspekcie jej organizacji, pracy i postaw nauczyciela oraz postaw uczniów na przykładzie obserwacji uczestniczącej
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0618Abstrakt
Wstęp: Lekcja jako podstawowa jednostka metodyczna jest najważniejszym ogniwem w procesie wychowania fizycznego. Celem badań było poznanie organizacji i przebiegu zajęć ruchowych w nauczaniu wczesnoszkolnym, pracy i postawy nauczyciela oraz postawy uczniów wobec lekcji.
Materiał i metody: W badaniach zastosowano ukierunkowaną, jawną obserwację uczestniczącą, którą objęto 128 jednostek lekcyjnych w 19 losowo dobranych krakowskich szkołach podstawowych. Do opisu uzyskanych danych jakościowych użyto zestawienia liczebności i procentów oraz wykresu procentów.
Wyniki: Większość lekcji wychowania fizycznego odbywała się w sali gimnastycznej. Duża część zajęć ruchowych była realizowana niezgodnie z zasadami budowy lekcji. Zabrakło też indywidualizowania wymagań wobec ćwiczących, stosowania pochwał i ocen za poprawnie wykonane ćwiczenia oraz egzekwowania poleceń wydawanych uczniom. Prawie połowa lekcji była nieatrakcyjna. Podczas zajęć widoczne było bardzo dobre traktowanie uczniów przez nauczycieli.
Wnioski: Oprócz dobrze przeprowadzanych czynności przygotowawczych przed lekcją wychowania fizycznego, odnotowano szereg błędów organizacyjno-metodycznych. Postawy nauczycielek wobec zadań dotyczących prowadzenia zajęć ruchowych były mało satysfakcjonujące. Stosunek uczniów do obowiązków związanych z udziałem w lekcji wychowania fizycznego był pozytywny.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Madejski E, Węglarz J. Selected Issues of Modern Methods of Physical Education Teaching. Handbook for Teachers and Students. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2018. Google Scholar
Grabowski H. Theory of Physical Education. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; 1999. Google Scholar
Ignar-Golinowska B, Kucharska A. Physical Education at School. World Tendencies in Teaching Programmes and Their Realisation. Physical Education and Sport, 1999;4:69-79. Google Scholar
Banaszkiewicz T. The Knowledge of Integrated Education Teachers on Physical Education. [in]: Teacher and Student – A Challenge of the Future. Red. R. Muszkieta. Poznań: Wydawnictwo WIGO; 2003:96-104. Google Scholar
Crum B. Changes in Modern Societies - Consequences for PE and School Sport. Neuchatel: Editions ASEP/SVSS Verlag; 1999. Google Scholar
Lamnek S. Qualitative Sozialforschung. T. 2. Methoden und Techniken. Weinheim: 1993. Google Scholar
Keays JJ, Allison KR. The Effects of Regular Moderate to Vigorous Physical Activity on Student Outcomes: A Review. Canadian J Public Health, 1995;86(1):62-65. Google Scholar
Pawlik I. Optimization of Physical Education Classes in Grades 1 – 3. Physical Health Education. 2005;10:34-35. Google Scholar
Madejski E. Selected Individual, Family and School Conditions of Early School Children Physical Activity. Kraków: Monographs AWF; 2013:13. Google Scholar
Madejski E, Stachowska W. The Condition of Early School Physical Education in the Opinion of Teachers and School Heads. Roczniki LTN-K. 2016;14/15: 80-89. Google Scholar
Woynarowska B, Mazur J, Oblacińska A. Student Participation in Physical Education Lessons at Polish Schools. Hygeia Public Health. 2015;50(1):183-190. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.