Zaprojektowanie materiału kompozytowego przeznaczonego na lekkie konstrukcje w motoryzacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/sti.508

Słowa kluczowe:

kompozyty, motoryzacja, projektowanie struktur kompozytowych

Abstrakt

Artykuł przedstawia koncepcje weryfikacji materiału kompozytowego zbrojonego włóknem szklanym w osnowie epoksydu mogącego znaleźć zastosowanie w nośnej konstrukcji ramy motocyklowej. Poddano analizie występujące typy ram motocyklowych umożliwiających zastosowanie kompozytów. Wytworzono próbki materiału kompozytowego z wykorzystaniem metody trzpieniowej dla wybranej konstrukcji ramy, badając wpływ różnej orientacji włókien szklanych. Próbki kompozytu poddano badaniom fizykochemicznym, określając podstawowe własności wytrzymałościowe, gęstość, pracę zniszczenia oraz przeprowadzono obserwację mikroskopową wykonanych próbek.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Ashby MF. Materials Selection in Mechanical. 4th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann; 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-1-85617-663-7.00005-9   Google Scholar

Ashby MF, Jones DRH. Materiały inżynierskie. [T.] 1. Właściwości i zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne; 1995.   Google Scholar

Ashby MF, Jones DRH. Jones, Materiały inżynierskie. T. 2. Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, dobór materiałów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne; 1995.   Google Scholar

Ashby M, Shercliff H, Cebon D. Inżynieria materiałowa. T. 1. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka; 2011.   Google Scholar

Cocco G. Motorcycle Design and Technology: How and Why. Milan: Giorgio Nada; 2013   Google Scholar

Feraboli P, Masini A, Taraborrelli L, Pivetti A. Integrated development of CFRP structures for a topless high performance vehicle. Composite Structures. 2007;78(4): 495–506. https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2005.11.011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2005.11.011   Google Scholar

Liu Q, Xing H, Ju Y, Ou Z, Li Q. Quasi-static axial crushing and transverse bending of double hat shaped CFRP tubes. Composite Structures. 2014;117:1–11. https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2014.06.024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2014.06.024   Google Scholar

O’Dea N. Motorcycle swingarm redesigned in carbon composite. Reinforced Plastics. 2011;55(6):36–41. https://doi.org/10.1016/S0034-3617(11)70184-9. DOI: https://doi.org/10.1016/S0034-3617(11)70184-9   Google Scholar

Foale T. Motorcycle Handling and Chassis Design: The Art and Science. 2nd ed. [S.l.]: Tony Foale; 2006.   Google Scholar

Cossalter V. Motorcycle Dynamics. 2nd ed. [S.l.]: Lulu Com; 2006.   Google Scholar

Sathishkumar TP, Satheeshkumar S, Naveen J. Glass fiber-reinforced polymer composites: A review. Journal of Reinforced Plastics and Composites. 2014;33(13):1258–1275. https://doi.org/10.1177/0731684414530790. DOI: https://doi.org/10.1177/0731684414530790   Google Scholar

Morgan P. Properties of carbon fibers. In: Morgan P, editor. Carbon Fibers and Their Composites. Boca Raton: Taylor & Francis; 2005. DOI: https://doi.org/10.1201/9781420028744   Google Scholar

Fejdyś M, Łandwijt M. Włókna techniczne wzmacniające materiały kompozytowe. Techniczne Wyroby Włókiennicze. 2010;18(1/2):12–22.   Google Scholar

Massalski J, Massalska M. Fizyka dla inżynierów. Cz. 1. Fizyka klasyczna. Warszawa: Wydawnictwo WNT; 2012.   Google Scholar

Halliday D, Resnick R, Walker J. Fizyka dla inżynierów. Cz. 2. Fizyka współczesna. Warszawa: Wydawnictwo WNT; 2013.   Google Scholar

Bowles KJ, Frimpong S. Relationship Between Voids and Interlaminar Shear Strength of Polymer Matrix Composites. San Diego: NASA; 1991.   Google Scholar

Dobrzański LA. Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe. Warszawa: Wydawnictwo WNT; 2006.   Google Scholar

Rama motocykla

Pobrania

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Suchorowiec, K., Szatkowski, P. ., Szczepanik, E., Twaróg, R., Kisilewicz, M., & Gralewski, J. (2023). Zaprojektowanie materiału kompozytowego przeznaczonego na lekkie konstrukcje w motoryzacji. Science, Technology and Innovation, 17(1-2), 76–84. https://doi.org/10.55225/sti.508

Numer

Dział

Artykuły oryginalne