Panem et circenses – współcześnie

Autor

  • Józef Węglarz Instytut Ochrony Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7731

Słowa kluczowe:

potrzeby ludzkie, zachowania na rzecz ciała, edukacja fizyczna

Abstrakt

Potrzeby ludzkie mają ustaloną hierarchię i są istotnie zależne od stylu życia jednostki. Są także uwarunkowane kulturowo. Ich spełnianie decyduje o poziomie ludzkiej egzystencji i miejscu osoby w strukturach społecznych, a także o indywidualnych preferencjach. Dbałość o ciało, w naszych realiach, lokuje się w tej strukturze dwojako. Z jednej strony stanowi społecznie postulowany obyczaj zachęcający do uczestnictwa w kulturze fizycznej, a z drugiej – jest aktem indywidualnego wyboru. Ten indywidualny wybór znamionuje postawę życzliwą dla cielesności (lub jej brak) jako potrzebę (lub jej brak). Życzliwości do ciała trzeba nauczyć przez ukazywanie jego wartości. Ma to uczynić, między innymi, edukacja fizyczna jako zorganizowany proces pedagogiczny.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Maslow A. Motywacja i osobowość. Warszawa, 2006.   Google Scholar

Lipiec J. Filozofia olimpizmu. Warszawa,1999.   Google Scholar

Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. Warszawa, 1997.   Google Scholar

Demel M. O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. Kraków, 1990.   Google Scholar

Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Kraków, 1990.   Google Scholar

Tatarkiewicz W. Parerga. Warszawa, 1979.   Google Scholar

Krawczyk Z. Socjologia kultury fizycznej. Warszawa, 1995.   Google Scholar

Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. Kraków, 1998.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Węglarz, J. (2017). Panem et circenses – współcześnie. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 155–163. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7731