Panem et circenses – współcześnie
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7731Słowa kluczowe:
potrzeby ludzkie, zachowania na rzecz ciała, edukacja fizycznaAbstrakt
Potrzeby ludzkie mają ustaloną hierarchię i są istotnie zależne od stylu życia jednostki. Są także uwarunkowane kulturowo. Ich spełnianie decyduje o poziomie ludzkiej egzystencji i miejscu osoby w strukturach społecznych, a także o indywidualnych preferencjach. Dbałość o ciało, w naszych realiach, lokuje się w tej strukturze dwojako. Z jednej strony stanowi społecznie postulowany obyczaj zachęcający do uczestnictwa w kulturze fizycznej, a z drugiej – jest aktem indywidualnego wyboru. Ten indywidualny wybór znamionuje postawę życzliwą dla cielesności (lub jej brak) jako potrzebę (lub jej brak). Życzliwości do ciała trzeba nauczyć przez ukazywanie jego wartości. Ma to uczynić, między innymi, edukacja fizyczna jako zorganizowany proces pedagogiczny.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Maslow A. Motywacja i osobowość. Warszawa, 2006. Google Scholar
Lipiec J. Filozofia olimpizmu. Warszawa,1999. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. Warszawa, 1997. Google Scholar
Demel M. O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. Kraków, 1990. Google Scholar
Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Kraków, 1990. Google Scholar
Tatarkiewicz W. Parerga. Warszawa, 1979. Google Scholar
Krawczyk Z. Socjologia kultury fizycznej. Warszawa, 1995. Google Scholar
Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. Kraków, 1998. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.