The figure of teacher expected in modern physical education
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7712Keywords:
body axiology, physical education, physical education teacherAbstract
Modern education is meant to prepare comprehensively a person to live independently in specific social and cultural realities. A part of this versatility covers preparing the student to participate in physical culture in adulthood. It is a main goal of the process of physical education. To fulfil this purpose, it is necessary to equip the student with fixed beliefs about the need to care for his body and with skills to command it. These powers (axiological and technological ones) should be supported by extensive knowledge of the needs and possibilities of the body to such an extent that all activities relating to the body are rational. It is the task of physical education teacher who is supposed to introduce the student into the world of physical culture. The teacher is expected to be the student’s guide to the world of the body’s value.
Downloads
References
Shilling Ch. Socjologia ciała. PWN, Warszawa, 2010. Google Scholar
Kozłowski S. Granice przystosowania. PWN, Warszawa, 1986. Google Scholar
Szopa J., Mleczko E., Żak S. Podstawy atropomotoryki. PWN, Warszawa, 2000. Google Scholar
Kosiewicz J. Filozoficzne aspekty kultury fizycznej i sportu. BK ,Warszawa, 2004. Google Scholar
Pawłucki A. Pedagogika wartości ciała. AWF, Gdańsk, 1996. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. „Impuls”, Kraków, 1997. Google Scholar
Demel M. O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. AWF, Kraków, 1990. Google Scholar
Grabowski H. Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. OW „Impuls”, Kraków, 2000. Google Scholar
Kozielecki J. Transgresja i kultura, WA „Żak”, Warszawa, 2002. Google Scholar
Kozielecki J. Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. WA „Żak”, Warszawa, 2004. Google Scholar
Bohner G., Wanke M. Postawy i zmiany postaw. GWP, Gdańsk, 2004. Google Scholar
Maliszewski N. Dynamiczna teoria postaw. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011. Google Scholar
Wanat S. Kultura fizyczna i osobowość. W: Socjologia kultury fizycznej. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Red. Z. Krawczyk, AWF Warszawa, 1995. Google Scholar
Kruszewski K. Gry dydaktyczne. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009. Google Scholar
Maslow A. Motywacja i osobowość. PWN, Warszawa, 2006. Google Scholar
Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1998. Google Scholar
Konarzewski K. O wychowaniu w szkole. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009. Google Scholar
Niemirko B. Cele kształcenia. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009. Google Scholar
Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. OW „Impuls”, Kraków, 2013. Google Scholar
Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka. PZWL, Warszawa, 2010. Google Scholar
Grabowski H. Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. OW „Impuls”, Kraków, 2004. Google Scholar
Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. AWF, Poznań, 1996. Google Scholar
Jurgiel A. Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Red. L. Hurło, D. Kluz-Stańska, M. Łojko, OW „Impuls”, Kraków, 2009. Google Scholar
Grabowski H. O wychowaniu fizycznym – poważnie. W: Kultura fizyczna i edukacja. Red. M. Bukowiec, AWF, Kraków, 2010. Google Scholar
Madsen K.B. Współczesne teorie motywacji. Naukowa analiza porównawcza. PWN, Warszawa, 1980. Google Scholar
Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. WA „Żak”, Warszawa, 2003. Google Scholar
Demel M. Wychowanie fizyczne (z uwzględnieniem wychowania zdrowotnego). W: Pedagogika podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Red. B. Suchodolski, PWN, Warszawa, 1985. Google Scholar
Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1990. Google Scholar
Pilch T. Niezmienność szkoły i trwałość wartości. [W:] Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna. Red. J. Modrzewski, K. Maćkowski, PWSZ, Leszno, 2007. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.