The figure of teacher expected in modern physical education

Authors

  • Józef Węglarz State Higher Vocational School in Tarnow, Institute of Health Sciences, Poland

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7712

Keywords:

body axiology, physical education, physical education teacher

Abstract

Modern education is meant to prepare comprehensively a person to live independently in specific social and cultural realities. A part of this versatility covers preparing the student to participate in physical culture in adulthood. It is a main goal of the process of physical education. To fulfil this purpose, it is necessary to equip the student with fixed beliefs about the need to care for his body and with skills to command it. These powers (axiological and technological ones) should be supported by extensive knowledge of the needs and possibilities of the body to such an extent that all activities relating to the body are rational. It is the task of physical education teacher who is supposed to introduce the student into the world of physical culture. The teacher is expected to be the student’s guide to the world of the body’s value.

Downloads

Download data is not yet available.

Shilling Ch. Socjologia ciała. PWN, Warszawa, 2010.   Google Scholar

Kozłowski S. Granice przystosowania. PWN, Warszawa, 1986.   Google Scholar

Szopa J., Mleczko E., Żak S. Podstawy atropomotoryki. PWN, Warszawa, 2000.   Google Scholar

Kosiewicz J. Filozoficzne aspekty kultury fizycznej i sportu. BK ,Warszawa, 2004.   Google Scholar

Pawłucki A. Pedagogika wartości ciała. AWF, Gdańsk, 1996.   Google Scholar

Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. „Impuls”, Kraków, 1997.   Google Scholar

Demel M. O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. AWF, Kraków, 1990.   Google Scholar

Grabowski H. Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. OW „Impuls”, Kraków, 2000.   Google Scholar

Kozielecki J. Transgresja i kultura, WA „Żak”, Warszawa, 2002.   Google Scholar

Kozielecki J. Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. WA „Żak”, Warszawa, 2004.   Google Scholar

Bohner G., Wanke M. Postawy i zmiany postaw. GWP, Gdańsk, 2004.   Google Scholar

Maliszewski N. Dynamiczna teoria postaw. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011.   Google Scholar

Wanat S. Kultura fizyczna i osobowość. W: Socjologia kultury fizycznej. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Red. Z. Krawczyk, AWF Warszawa, 1995.   Google Scholar

Kruszewski K. Gry dydaktyczne. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Maslow A. Motywacja i osobowość. PWN, Warszawa, 2006.   Google Scholar

Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1998.   Google Scholar

Konarzewski K. O wychowaniu w szkole. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Niemirko B. Cele kształcenia. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. OW „Impuls”, Kraków, 2013.   Google Scholar

Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka. PZWL, Warszawa, 2010.   Google Scholar

Grabowski H. Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. OW „Impuls”, Kraków, 2004.   Google Scholar

Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. AWF, Poznań, 1996.   Google Scholar

Jurgiel A. Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Red. L. Hurło, D. Kluz-Stańska, M. Łojko, OW „Impuls”, Kraków, 2009.   Google Scholar

Grabowski H. O wychowaniu fizycznym – poważnie. W: Kultura fizyczna i edukacja. Red. M. Bukowiec, AWF, Kraków, 2010.   Google Scholar

Madsen K.B. Współczesne teorie motywacji. Naukowa analiza porównawcza. PWN, Warszawa, 1980.   Google Scholar

Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. WA „Żak”, Warszawa, 2003.   Google Scholar

Demel M. Wychowanie fizyczne (z uwzględnieniem wychowania zdrowotnego). W: Pedagogika podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Red. B. Suchodolski, PWN, Warszawa, 1985.   Google Scholar

Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1990.   Google Scholar

Pilch T. Niezmienność szkoły i trwałość wartości. [W:] Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna. Red. J. Modrzewski, K. Maćkowski, PWSZ, Leszno, 2007.   Google Scholar

Published

2016-12-30

How to Cite

Węglarz, J. (2016). The figure of teacher expected in modern physical education. Health Promotion & Physical Activity, (1), 117–137. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7712