Hipoterapia jako jedna z form usprawniania ruchowego osób z mózgowym porażeniem dziecięcym
DOI:
https://doi.org/10.55225/hppa.368Słowa kluczowe:
hipoterapia, mózgowe porażenie dziecięce, terapia, ruch, rehabilitacjaAbstrakt
Zwierzęta towarzyszą nieprzerwanie ludziom od tysięcy lat. Rola zwierząt w życiu człowieka na przestrzeni czasu uległa zasadniczej zmianie. Człowiek posiadał władzę nad udomowionym zwierzęciem oraz decydował o ich losie. Zwierzęta zostały także wykorzystywane jako środek transportu oraz jako pomoc przy uprawie roli. Istnieje grupa zwierząt, którą określa się mianem zwierząt „towarzyszących”. Grupa ta zajmuje w życiu człowieka uprzywilejowane miejsce. Obecnie coraz prężniej rozwija się dziedzina, w której zwierzęta wykorzystywane są podczas terapii człowieka. Hipoterapia jako postępowanie terapeutyczne charakteryzuje się oddziaływaniem wszechstronnym na pacjenta. Posiada zdolność wywierania wpływu na wszystkie wzajemnie przenikające się sfery życia człowieka. Lecznicze oddziaływania jazdy konnej poznano już w IV wieku p.n.e. Hipokrates pisał o tym, że jazda konna ma pozytywny wpływ na leczenie wybranych schorzeń.
Na przestrzeni lat terapeuci dostrzegli ogromne walory wynikające nie tylko z natury konia, ale i specyfiki jego ruchu. Śmiało można powiedzieć, że koń w trakcie trwania terapii staje się precyzyjnym stymulatorem ruchu.
Dzięki zbliżonemu sposobowi poruszania się człowieka i konia, w trakcie trwania jazdy zarówno miednica, tułów i obręcz barkowa jeżdżącego wprawiane są w ruch zgodnie do fizjologicznego wzorca chodu ludzkiego. Tak więc osoba z dysfunkcją ruchową ma możliwość nauki prawidłowego wzorca chodu bez chodzenia.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Arusztowicz B, Bąkowski W. Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu. Kraków: Impuls; 2001. Google Scholar
Bekasiewicz N. Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych. Warszawa: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel; 2008. Google Scholar
Grochmal S. Narodziny hipoterapii. Hipoterapia. 1992;4(4):4-6. Google Scholar
Białoszewski D, Korabiewska I, Lewandowska M, Wasiak K. Ocena przydatności hipoterapii w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem. Doniesienie wstępne. Fizjoter. Pol. 2011;11(2):175-181. Google Scholar
Charkiewicz M. Bezpieczeństwo podczas zajęć terapeutycznych z udziałem zwierząt. Przegląd Hipoterapeutyczny. 2011;1:12-20. Google Scholar
Czerwińska K. Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie – recenzja. Szkoła Specjalna. 2003;4:253-254. Google Scholar
Dega W, Milanowska K. eds. Rehabilitacja medyczna. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 1998. Google Scholar
Dziuba A, Bober T, Wójtowicz D. Siodło BABS do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym jako uzupełnienie ćwiczeń hipoterapii. Post. Rehab. 1999; 4(13):123-135. Google Scholar
Kamińska A, Mazur A. Metodyka zajęć hipoterapeutycznych dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Postępy Rehabilitacji. 1998;12(3):85-93. Google Scholar
Kamińska U, Nowak J. Hipoterapia jako metoda rehabilitacji medycznej i psychopedagogicznej. Auxilium Sociale. 1997;3-4:49-62. Google Scholar
Anwajler J, Lwosz A, Małachowska-Sobieska M, Ostrowska B, Skolimowski T. Ocena skuteczności oddziaływania korekcyjnego hipoterapii neurofizjologicznej na ustawienie tułowia dzieci z mózgowym porażeniem typu wiotkiego. Fizjoterapia. 2004;12(2):23-32. Google Scholar
Milanowska K. Kinezyterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2006. Google Scholar
Strumińska A. Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne; 2003. Google Scholar
Suwińska-Osińska M. Rola hipoterapii w procesie rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przegląd Hipoterapeutyczny. 2011;1:39-42. Google Scholar
Szymczak M. Wpływ zajęć hipoterapeutycznych na rozwój dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Pielęgniarstwo Polskie.2009;4(34):282-285. Google Scholar
Weis M, Zębaty A. Fizjoterapia dla medycznych studiów zawodowych. Warszawa: Wyd. Fizjoterapii PZWL; 1998. Google Scholar
Zabłocki KJ. Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak; 1998. Google Scholar
Strau BI. Hipoterapia. Kraków: Wydawnictwo PiT; 2012. Google Scholar
Bojarczuk J. Hipoterapia. Warszawa: Wydawnictwo SBM; 2018. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Sławomir Kozioł, Piotr Maciej Wróbel, Joanna Witkoś

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.