Hipoterapia jako jedna z form usprawniania ruchowego osób z mózgowym porażeniem dziecięcym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/hppa.368

Słowa kluczowe:

hipoterapia, mózgowe porażenie dziecięce, terapia, ruch, rehabilitacja

Abstrakt

Zwierzęta towarzyszą nieprzerwanie ludziom od tysięcy lat. Rola zwierząt w życiu człowieka na przestrzeni czasu uległa zasadniczej zmianie. Człowiek posiadał władzę nad udomowionym zwierzęciem oraz decydował o ich losie. Zwierzęta zostały także wykorzystywane jako środek transportu oraz jako pomoc przy uprawie roli. Istnieje grupa zwierząt, którą określa się mianem zwierząt „towarzyszących”. Grupa ta zajmuje w życiu człowieka uprzywilejowane miejsce. Obecnie coraz prężniej rozwija się dziedzina, w której zwierzęta wykorzystywane są podczas terapii człowieka. Hipoterapia jako postępowanie terapeutyczne charakteryzuje się oddziaływaniem wszechstronnym na pacjenta. Posiada zdolność wywierania wpływu na wszystkie wzajemnie przenikające się sfery życia człowieka. Lecznicze oddziaływania jazdy konnej poznano już w IV wieku p.n.e. Hipokrates pisał o tym, że jazda konna ma pozytywny wpływ na leczenie wybranych schorzeń.

Na przestrzeni lat terapeuci dostrzegli ogromne walory wynikające nie tylko z natury konia, ale i specyfiki jego ruchu. Śmiało można powiedzieć, że koń w trakcie trwania terapii staje się precyzyjnym stymulatorem ruchu.

Dzięki zbliżonemu sposobowi poruszania się człowieka i konia, w trakcie trwania jazdy zarówno miednica, tułów i obręcz barkowa jeżdżącego wprawiane są w ruch zgodnie do fizjologicznego wzorca chodu ludzkiego. Tak więc osoba z dysfunkcją ruchową ma możliwość nauki prawidłowego wzorca chodu bez chodzenia.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Arusztowicz B, Bąkowski W. Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu. Kraków: Impuls; 2001.   Google Scholar

Bekasiewicz N. Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych. Warszawa: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel; 2008.   Google Scholar

Grochmal S. Narodziny hipoterapii. Hipoterapia. 1992;4(4):4-6.   Google Scholar

Białoszewski D, Korabiewska I, Lewandowska M, Wasiak K. Ocena przydatności hipoterapii w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem. Doniesienie wstępne. Fizjoter. Pol. 2011;11(2):175-181.   Google Scholar

Charkiewicz M. Bezpieczeństwo podczas zajęć terapeutycznych z udziałem zwierząt. Przegląd Hipoterapeutyczny. 2011;1:12-20.   Google Scholar

Czerwińska K. Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie – recenzja. Szkoła Specjalna. 2003;4:253-254.   Google Scholar

Dega W, Milanowska K. eds. Rehabilitacja medyczna. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 1998.   Google Scholar

Dziuba A, Bober T, Wójtowicz D. Siodło BABS do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym jako uzupełnienie ćwiczeń hipoterapii. Post. Rehab. 1999; 4(13):123-135.   Google Scholar

Kamińska A, Mazur A. Metodyka zajęć hipoterapeutycznych dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Postępy Rehabilitacji. 1998;12(3):85-93.   Google Scholar

Kamińska U, Nowak J. Hipoterapia jako metoda rehabilitacji medycznej i psychopedagogicznej. Auxilium Sociale. 1997;3-4:49-62.   Google Scholar

Anwajler J, Lwosz A, Małachowska-Sobieska M, Ostrowska B, Skolimowski T. Ocena skuteczności oddziaływania korekcyjnego hipoterapii neurofizjologicznej na ustawienie tułowia dzieci z mózgowym porażeniem typu wiotkiego. Fizjoterapia. 2004;12(2):23-32.   Google Scholar

Milanowska K. Kinezyterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2006.   Google Scholar

Strumińska A. Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne; 2003.   Google Scholar

Suwińska-Osińska M. Rola hipoterapii w procesie rehabilitacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przegląd Hipoterapeutyczny. 2011;1:39-42.   Google Scholar

Szymczak M. Wpływ zajęć hipoterapeutycznych na rozwój dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Pielęgniarstwo Polskie.2009;4(34):282-285.   Google Scholar

Weis M, Zębaty A. Fizjoterapia dla medycznych studiów zawodowych. Warszawa: Wyd. Fizjoterapii PZWL; 1998.   Google Scholar

Zabłocki KJ. Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak; 1998.   Google Scholar

Strau BI. Hipoterapia. Kraków: Wydawnictwo PiT; 2012.   Google Scholar

Bojarczuk J. Hipoterapia. Warszawa: Wydawnictwo SBM; 2018.   Google Scholar

Opublikowane

2022-04-26

Jak cytować

Kozioł, S., & Wróbel, P. (2022). Hipoterapia jako jedna z form usprawniania ruchowego osób z mózgowym porażeniem dziecięcym. Health Promotion & Physical Activity, 18(1), 3–8. https://doi.org/10.55225/hppa.368

Numer

Dział

Artykuł oryginalny