Professional competence of health educators with special consideration of physiotherapists

Authors

  • Sławomir Kozioł Department of Medicine and Health Sciences, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Krakow, Poland https://orcid.org/0000-0002-7703-4407
  • Piotr Wróbel Department of Medicine and Health Sciences, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Krakow, Poland https://orcid.org/0000-0003-0068-0408
  • Adrian Kozioł Department of Medicine and Health Sciences, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Krakow, Poland
  • Joanna Witkoś Department of Medicine and Health Sciences, Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Krakow, Poland https://orcid.org/0000-0002-5813-113X

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6742

Keywords:

professional competence, health education, physiotherapists

Abstract

Health education consists in developing human knowledge, attitudes and skills and abilities, as well as in affecting human conduct in order to maintain or improve their state of health, whereas health promotion comprises propagation of a fit and healthy lifestyle including implementation of some prophylactic measures preventing the development of complaints, illnesses or diseases. Physiotherapists, who become health educators, play a significant role in attaining those objectives through undertaking some preventive measures; they also play a key part in encouraging their clients/patients to change their lifestyle and implement pro-health attitude towards life.

Downloads

Download data is not yet available.

Bulska J. Budowanie kompetencji zdrowwwotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008.   Google Scholar

Wrona-Wolny W. Kompetencje kreatorów edukacji zdrowotnej we współczesnej szkole. In: Lisicki T, Frołowicz T, eds. Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań edukacji. Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu; 2008:109-118.   Google Scholar

Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2010.   Google Scholar

Woynarowska B. Rozwijanie umiejętności życiowych w edukacji szkolnej. Lider. Numer specjalny. 2003.   Google Scholar

Indulski J, Jethon Z, Dawydzik LT, eds. Zdrowie Publiczne: wybrane zagadnienia. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera; 2000:321-323.   Google Scholar

Pike S, Forster D, eds. Promocja zdrowia dla wszystkich. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 1998.   Google Scholar

Cianciara D. Zarys współczesnej promocji zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarski PZWL; 2010.   Google Scholar

Kulik TB. Edukacja zdrowotna w rodzinie i w szkole. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej; 1997.   Google Scholar

Syrek E, Borzucka-Sitkiewicz K. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; 2009.   Google Scholar

Słońska Z. Promocja zdrowia – zarys problematyki. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna. 1994;1(1-2).   Google Scholar

Jensen BB. Środowiskowa edukacja zdrowotna – wprowadzenie i podstawowe założenia. Lider. 1994;4:3-4.   Google Scholar

Demel M. Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne; 1980.   Google Scholar

Lewicki C. Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2006.   Google Scholar

Krzych Ł, Ziemba M, Wyder M, Oleszczyk K, Zielińska-Meus A, Durmała J. Jak fizjoterapeuci postrzegają zdrowie? Wyniki badania kwestionariuszowego, Fizjoter. Pol. 2015:(3):53-59.   Google Scholar

www.who.int/abort/definition/en/print/html. Accessed September 17, 2020.   Google Scholar

Drabik J. Styl życia na drodze ku zdrowiu. In: Drabik J, Resiak M, eds. Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia. Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu; 2009:93-98.   Google Scholar

Kulmatycki L. Promocja zdrowia w kulturze fizycznej: kryteria dobrej praktyki. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego: 2003:64-70.   Google Scholar

Gruszczyńska M, Bąk-Sosnowska M, Plinta R. Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health. 2015;50(4):558-565.   Google Scholar

Romanowska-Tołłoczko A. Styl życia studentów oceniany w kontekście zachowań zdrowotnych. Hygeia Public Health. 2011;46(1):89-93.   Google Scholar

Kwolek A. Rehabilitacja medyczna. Wrocław: Urban & Partner; 2007.   Google Scholar

Sochocka L, Wojtyłko A. Aktywność fizyczna studentów studiów stacjonarnych kierunków medycznych i niemedycznych. Med. Środ. 2013;6(2):53-58.   Google Scholar

Kiebzak W, Gieremek K, Florczyk M, Kiliański M. Kodeks etyczny fizjoterapeuty Rzeczypospolitej Polskiej. http://fizjoterapia.org.pl/wp-content/uploads/2019/03/kodeks.pdf. Accessed September 17, 2020.   Google Scholar

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Kozioł, S., Wróbel, P., Kozioł, A., & Witkoś, J. (2021). Professional competence of health educators with special consideration of physiotherapists. Health Promotion & Physical Activity, 17(4), 30–36. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6742

Issue

Section

Original article