Professional competence of health educators with special consideration of physiotherapists
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6742Keywords:
professional competence, health education, physiotherapistsAbstract
Health education consists in developing human knowledge, attitudes and skills and abilities, as well as in affecting human conduct in order to maintain or improve their state of health, whereas health promotion comprises propagation of a fit and healthy lifestyle including implementation of some prophylactic measures preventing the development of complaints, illnesses or diseases. Physiotherapists, who become health educators, play a significant role in attaining those objectives through undertaking some preventive measures; they also play a key part in encouraging their clients/patients to change their lifestyle and implement pro-health attitude towards life.
Downloads
References
Bulska J. Budowanie kompetencji zdrowwwotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008. Google Scholar
Wrona-Wolny W. Kompetencje kreatorów edukacji zdrowotnej we współczesnej szkole. In: Lisicki T, Frołowicz T, eds. Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań edukacji. Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu; 2008:109-118. Google Scholar
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2010. Google Scholar
Woynarowska B. Rozwijanie umiejętności życiowych w edukacji szkolnej. Lider. Numer specjalny. 2003. Google Scholar
Indulski J, Jethon Z, Dawydzik LT, eds. Zdrowie Publiczne: wybrane zagadnienia. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera; 2000:321-323. Google Scholar
Pike S, Forster D, eds. Promocja zdrowia dla wszystkich. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 1998. Google Scholar
Cianciara D. Zarys współczesnej promocji zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarski PZWL; 2010. Google Scholar
Kulik TB. Edukacja zdrowotna w rodzinie i w szkole. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej; 1997. Google Scholar
Syrek E, Borzucka-Sitkiewicz K. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; 2009. Google Scholar
Słońska Z. Promocja zdrowia – zarys problematyki. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna. 1994;1(1-2). Google Scholar
Jensen BB. Środowiskowa edukacja zdrowotna – wprowadzenie i podstawowe założenia. Lider. 1994;4:3-4. Google Scholar
Demel M. Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne; 1980. Google Scholar
Lewicki C. Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2006. Google Scholar
Krzych Ł, Ziemba M, Wyder M, Oleszczyk K, Zielińska-Meus A, Durmała J. Jak fizjoterapeuci postrzegają zdrowie? Wyniki badania kwestionariuszowego, Fizjoter. Pol. 2015:(3):53-59. Google Scholar
www.who.int/abort/definition/en/print/html. Accessed September 17, 2020. Google Scholar
Drabik J. Styl życia na drodze ku zdrowiu. In: Drabik J, Resiak M, eds. Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia. Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu; 2009:93-98. Google Scholar
Kulmatycki L. Promocja zdrowia w kulturze fizycznej: kryteria dobrej praktyki. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego: 2003:64-70. Google Scholar
Gruszczyńska M, Bąk-Sosnowska M, Plinta R. Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia. Hygeia Public Health. 2015;50(4):558-565. Google Scholar
Romanowska-Tołłoczko A. Styl życia studentów oceniany w kontekście zachowań zdrowotnych. Hygeia Public Health. 2011;46(1):89-93. Google Scholar
Kwolek A. Rehabilitacja medyczna. Wrocław: Urban & Partner; 2007. Google Scholar
Sochocka L, Wojtyłko A. Aktywność fizyczna studentów studiów stacjonarnych kierunków medycznych i niemedycznych. Med. Środ. 2013;6(2):53-58. Google Scholar
Kiebzak W, Gieremek K, Florczyk M, Kiliański M. Kodeks etyczny fizjoterapeuty Rzeczypospolitej Polskiej. http://fizjoterapia.org.pl/wp-content/uploads/2019/03/kodeks.pdf. Accessed September 17, 2020. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.