Znajomość problematyki terapii zajęciowej wśród młodzieży licealnej planującej studiować na kierunkach medycznych w Polsce

Autor

  • Aneta Bac Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej
  • Aleksandra Kulis Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej
  • Edyta Janus Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej
  • Paulina Aleksander-Szymanowicz Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej
  • Wojciech Dobrowolski Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej
  • Katarzyna Filar-Mierzwa Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8173

Słowa kluczowe:

terapia zajęciowa, zadania terapeuty zajęciowego, znajomość problematyki terapii zajęciowej, młodzież licealna

Abstrakt

Wstęp: Polska od 17 lat jest członkiem Unii Europejskiej. Jednak społeczny pogląd na terapię zajęciową jest ograniczony i różni się od tego w innych krajach Unii Europejskiej czy na świecie. Celem pracy było określenie znajomości terapii zajęciowej wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych będących przyszłymi kandydatami na wyższe studia medyczne oraz potencjalnymi członkami zespołów interdyscyplinarnych.
Materiał i metody: Badaniami objęto 1865 losowo wybranych uczniów szkół średnich (1212 kobiet i 653 mężczyzn). Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza zawierającego 18 pytań wielokrotnego wyboru.
Wyniki: Większość respondentów przyznała, że zna pojęcia terapia zajęciowa i terapeuta zajęciowy, ale pojęcia te były nieznane 416 osobom. 1414 respondentów wskazało, że ich zdaniem terapeuta zajęciowy może pracować w ośrodkach rehabilitacyjnych. Najwięcej ankietowanych wskazało dzieci z wadami wrodzonymi, takimi jak zespół Downa (1261 osób) w grupach osób, z którymi może pracować terapeuta zajęciowy.
Wnioski: Przedstawione wyniki wskazują na stosunkowo niski poziom wiedzy badanych na temat terapii zajęciowej, co odzwierciedla ogólną sytuację zawodu w Polsce.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Warszawa: Difin; 2016.   Google Scholar

Baum E. Terapia zajęciowa. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna; 2008.   Google Scholar

Ustawa o działalności leczniczej z dnia 8 września 2016 r. (Dz.U., 2016, item 226 and 1948). http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001638/T/D20161638L.pdf. Updated 2016. Accessed February 15, 2018.   Google Scholar

Szyszka M. Doradztwo, poradnictwo i wsparcie jako role terapeuty zajęciowego. In: Płonka-Syroka B, Dąsal M, Wójcik W, editors. Doradztwo – poradnictwo – wsparcie. Warszawa: DIG; 2016:353-374.   Google Scholar

Żmudzińska U, Bac A. Charakterystyka wiedzy mieszkańców Małopolski na temat zawodu terapeuty zajęciowego. Postępy Rehabilitacji. 2017;4:35-44.   Google Scholar

Janus E. The education of the occupational therapists in Poland – in the opinion of students who completed the transformed OT programme. World Federation Occup Ther Bull. 2018;74(1):58-64. doi: 10.1080/14473828.2017.1293205.   Google Scholar

Olaoye OA, Emechete AAI, Onigbinde AT, Mbda E. Awareness and knowledge of occupational therapy among Nigerian medical and health sciences undergraduates. Hong Kong J Occup Ther. 2016;27:1-6. doi: 10.1016/j.hkjot.2016.02.001.   Google Scholar

Brown T. Male occupational therapists: a profile of job satisfaction and work environment variables. Occup Ther Int. 1995;2:128-147. doi: 10.1002/oti.6150020207.   Google Scholar

Beagan BL, Fredericks E. What about the men? Gender parity in occupational therapy: Qu’en est-il des hommes? La parité hommes-femmes en ergothérapie. Can J Occup Ther. 2018;85(2):137-145. doi: 10.1177/0008417417728524.   Google Scholar

United States Department of Labor 2011. Women’s Bureau graph from the 2011 American community survey data. https://www.dol.gov/wb/stats/occ_gender_share_em_1020_txt.htm. Published 2012. Accessed January 30, 2018.   Google Scholar

Kraus E. How highly valued is occupational therapy? A survey of general practitioners. Ergother Rehabil. 2002;41(9):21-28.   Google Scholar

Pottebaum JS, Svinarich A. Psychiatrists’ perceptions of occupational therapy. Occup Ther Ment Health. 2005;21(1):1-12. doi: 10.1300/J004v21n01_01.   Google Scholar

Meny AH, Hayat AA. Knowledge about occupational therapy in Makkah, Saudi Arabia. Inter Ann Med. 2017;1:1-6. 10.24087/IAM.2017.1.11.351   Google Scholar

Tariah HS, Abulfeilat K, Khawaldeh A. Health professionals’ knowledge of occupational therapy in Jordan. Occup Ther Health Care. 2012;26(1):74-87. doi: 10.3109/07380577.2011.635184.   Google Scholar

Alheresh R, Nikopoulos Ch. The role of the occupational therapist in Jordan: a survey of the members of the healthcare team exploring their knowledge about occupational therapy in rehabilitation hospitals. Disabil Rehabil. 2011;33(9):778-786. doi: 10.3109/09638288.2010.509460.   Google Scholar

Bugaj R, Kuśnierz M. Terapia zajęciowa w rehabilitacji osób starszych. Gerontologia Współczesna. 2014;4:161-164.   Google Scholar

Opublikowane

2021-03-25

Jak cytować

Bac, A., Kulis, A., Janus, E., Aleksander-Szymanowicz, P., Dobrowolski, W., & Filar-Mierzwa, K. (2021). Znajomość problematyki terapii zajęciowej wśród młodzieży licealnej planującej studiować na kierunkach medycznych w Polsce. Health Promotion & Physical Activity, 14(1), 30–37. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8173

Numer

Dział

Artykuł oryginalny

Inne teksty tego samego autora