Hamowanie rekuperacyjne jako sposób odzyskania traconej energii w pojazdach hybrydowych
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1786Słowa kluczowe:
układ hamulcowy, hamowanie rekuperacyjne, pojazdy hybrydoweAbstrakt
Bardzo szybki rozwój motoryzacji, wymusza na konstruktorach potrzebę wdrażania nowych rozwiązań. Jednym z nich jest konstrukcja systemów hamowania, które w pojazdach hybrydowych mogą umożliwić odzyskiwanie części traconej energii podczas procesu hamowania. W artykule zostały przedstawione podstawowe rodzaje napędów hybrydowych stosowanych obecnie w pojazdach samochodowych. Omówiono zasadę działania mechanicznego i elektrycznego systemu odzyskiwania energii, a także wskazano pojazdy, w których takie rozwiązania zostały zastosowane.
Statystyka pobrań
Bibliografia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamowanie_rekuperacyjne (accessed 30.03.2020) Google Scholar
https://www.delphiautoparts.com/pol/pl/article/hamowanie-rekuperacyjne-bez-tajemnic (accessed 30.03.2020) Google Scholar
https://slideplayer.pl/slide/837448/ (accessed 31.03.2020) Google Scholar
https://www.wired.com/2010/10/f lywheel-hybrid-system-for-premium-vehicles/ (accessed 1.04.2020) Google Scholar
Teaching materials for Magneti Marelli hybrid systems Google Scholar
https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy_recovery_system (accessed 3.04.2020) Google Scholar
Herner A, Riehl HJ. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. Warszawa: WKŁ; 2012. Google Scholar
Król E. Hamowanie odzyskowe jako efektywny sposób zwiększenia zasięgu pojazdu hybrydowego. Napędy i sterowanie. 2014;16(11):116-119. Google Scholar
http://www.v10.pl/Audi,A1,eTron,znamy,dane,techniczne,elektrycznej,wersji,51894.html (acccessed 31.03.2020) Google Scholar
Kubiesa A, Paszek J, Skoberla R. Nowoczesne systemy hamowania wysokowydajnych miejskich samochodów elektrycznych. Mechanik. 2018;91(1):56-58. doi: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.1.12. Google Scholar
Cikanek SR, Bailey KE. Regenerative braking system for a hybrid electric vehicle. Proceedings of the 2002 American Control Conference (IEEE Cat. No.CH37301); 2002 May 8-10; Anchorage, AK, USA: IEEE; 2002, vol.4, pp. 3129–3134. https://doi.org/10.1109/ACC.2002.1025270. Google Scholar
https://www.mazdaspeed.pl/technika/system-i-eloop/ (accessed 1.06.2020) Google Scholar
Śliwiński C. Kinetic energy recovery systems in motor vehicles. Proceedings of the Scientific Conference on Automotive Vehicles and Combustion Engines (KONMOT 2016); 2016 Sep 22-23; Krakow, Poland: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering; 2016, vol.148(012056), pp. 1-11. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899X/148/1/012056. Google Scholar
Dholakiya UM, Patel MS, Mohit A, Kanara V. Kinetic Energy Recovery System. International Journal of Engineering Development and Research. 2015;3(4):1029-1033. Google Scholar
https://www.wnp.pl/motoryzacja/i-eloop-patent-mazdy-na-odzyskiwanie-energii-podczas-hamowania,156610.html (accessed 31.05.2020) Google Scholar
Skarbek-Żabkin A, Szczepański T, Ślęzak M. Zwiększenie efektywności energetycznej samochodu poprzez optymalizację układu rekuperacji energii. Maszyny Elektryczne – Zeszyty Problemowe. 2017;2(114):1-8. Google Scholar
https://www.motofakty.pl/artykul/audi-a1-e-tron.html (accessed 5.06.2020). Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.