Ocena potrzeb zajęciowych u pacjentów psychiatrycznych – badania pilotażowe
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7597Słowa kluczowe:
terapia zajęciowa, potrzeby zajęciowe, pacjenci psychiatryczniAbstrakt
Wstęp: Współczesne europejskie rozumienie terapii zajęciowej opiera się na indywidualnym podejściu do osoby, dzięki czemu trafniejsze jest określanie celu interwencji terapeutycznej. Ze względu na to, że każdy człowiek ma inne problemy zajęciowe, należy dobrze je określić poprzez przeprowadzenie rozmowy, nawiązanie relacji, pozwolenie osobie na przedstawienie jej punktu widzenia oraz wykorzystanie odpowiednio dostosowanych narzędzi i technik terapeutycznych tak, aby osiągnąć wyznaczony cel. Celem niniejszej pracy było przedstawienie obszarów interwencji dla terapii zajęciowej u osób ze schizofrenią oraz pokazanie zróżnicowania potrzeb terapeutycznych osób tej samej płci, wieku i schorzeniu.
Materiał i metody: Grupę badaną stanowiło 5 kobiet w wieku 50-55 lat, chorujących na schizofrenię, mieszkających w Domu Pomocy Społecznej. Badanie przeprowadzono za pomocą dwóch kwestionariuszy EQ-5 i NHP, które obrazowały jakość życia uczestników badania. Dodatkowo, u każdej badanej osoby przeprowadzono wywiad terapeutyczny, dzięki któremu identyfikowano problemy zajęciowe.
Wyniki: Każda z badanych kobiet przedstawiała zróżnicowane potrzeby zajęciowe, odnoszące się bezpośrednio do ich potrzeb i problemów, które w momencie badania były dla nich najistotniejsze. Przedstawione potrzeby zajęciowe odnosiły się do kilku sfer życiowych, często zbieżnych z ich aktualnym stanem zdrowia czy samopoczuciem.
Wnioski: Pomimo podobnego wieku, płci, schorzenia oraz miejsca zamieszkania każda badana osoba wykazywała inne potrzeby zajęciowe. Podstawą do identyfikacji potrzeb zajęciowych okazał się wywiad terapeutyczny.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Wykaz Domów Pomocy Społecznej (Internet:z dn. 15.03.2017r) http://www.malopolska.uw.gov.pl/default.aspx?page=sprawdz_placowke_w_rejestrze_wojewody Google Scholar
Green M.F. What are the functional consequences of neurocognitive deficits in schizophrenia? Am J Psychiatry 1996, 153, 321–330. Google Scholar
Szarota Z. (Red.): Starość zależna – opieka i pomoc społeczna. Perspektywa gerontologii społecznej. Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2011, 101-105. Google Scholar
Ritsner M., Farkas H., Gibel A. Satisfaction with quality of life varies with temperament types of patients with schizophrenia. The Journal of Nervous and Mental Disease, 2003, 191, 668–674. Google Scholar
Altman I., Low S.M. (eds.) Place Attachment Plenum Press, New York-London 1992, 262. Google Scholar
Bac A. (Red.) Terapia zajęciowa, PZWL Warszawa, 2016, 107-111. Google Scholar
Kłak A., Mińsko M., Siwczyńska D. Metody kwestionariuszowe badania jakości życia. Prob Hig Epidemiol, 2012, 93(4), 632-638. Google Scholar
Kind P., Dolan P., Williams A. Variations in population health status: results from a United Kingdom national questionnaire survey. BMJ, 1998, 316, 736-741. Google Scholar
Janus E, Bac A, Kulis A. i wsp. Terapia zajęciowa w geriatrii. PZWL, Warszawa, 2017. Google Scholar
Patterson T.L., Leeuwenkamp O.R. Adjunctive psychosocial therapies for the treatment of schizophrenia. Schizophrenia Research, 2008, 100, 108–119. Google Scholar
Roick C., Fritz A., Matchinger H. Health habitsof patients with schizophrenia. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 2007, 42(4),268–27. Google Scholar
Dobrzyńska E., Rymaszewska J., Kiejna A. Problem jakości życia osób z zaburzeniami psychicznymi. Adv Clin Exp Med., 2007, 16(1), 173–178. Google Scholar
Dobrzyńska E., Rymaszewska J., Kiejna A. Potrzeby osób z zaburzeniami psychicznymi - definicje, przegląd badań. Psych Pol, 2008, 42(4), 515-524. Google Scholar
Slade M., Thornicroft G., Loftus L. et al. CAN: Camberwell Assessment of Need. A comprehensive needs assessment tool for people with severe mental illness. London: Gaskel Royal College of Psychiatrists, 1999. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.