Wiedza uczennic klas młodszych o środkach dydaktycznych stosowanych w wychowaniu fizycznym

Autor

  • Grażyna Kosiba Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
  • Janusz Jaworski Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-2664-1012
  • Eligiusz Madejski Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-5732-0529
  • Adrian Gądek Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7588

Słowa kluczowe:

wiedza, uczennice, środki dydaktyczne, wychowanie fizyczne

Abstrakt

Wstęp: W nauczaniu i doskonaleniu umiejętności ruchowych poza wiedzą ważną rolę odgrywają także środki dydaktyczne, a szczególnie w edukacji wczesnoszkolnej. Ułatwiają one nie tylko realizację procesu kształcenia, ale wyzwalają i wzmacniają aktywność edukacyjną.
Cel pracy: Celem prezentowanych badań było określenie stanu wiedzy uczennic klas I-III szkół podstawowych, na temat sprzętu sportowego jaki powinien być stosowany na zajęciach ruchowych i w różnych dyscyplinach sportowych.
Materiał i metody: Badania miały charakter ciągły i obejmowały grupę 267. dziewcząt w wieku w wieku 7. do 9. lat. Uczennice pochodziły z losowo wybranych szkół wiejskich z okolic Krakowa.
Wyniki: Jak wykazały wyniki badań, stan wiedzy uczennic na temat podstawowych środków dydaktycznych wykorzystanych na lekcjach wychowania fizycznego należy generalnie uznać za przeciętny. Badanym uczennicom najwięcej problemów sprawiło poprawne nazwanie takich przyborów jak: rakietka do badmintona, laska gimnastyczna, obręcz gimnastyczna oraz ringo. Spośród wszystkich środków dydaktycznych zilustrowanych w teście, badane najlepiej rozpoznawały piłki wykorzystywane w zespołowych grach sportowych (p. nożna, siatkowa i koszykowa). W tym przypadku, aż 93% dziewcząt osiągając wiek 9 lat udzieliło właściwej odpowiedzi.
Wnioski: Ogólnie wyniki badań wskazują na istotnie statystyczną (poziom p≤0,05) poprawę wiedzy dziewcząt na temat przyborów i przyrządów do ćwiczeń wraz z ich wiekiem we wszystkich analizowanych pytaniach.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Sallis J. F. et al. Predictors of adoption and maintenance of physical activity in a community sample. Preventive Medicine, New York, 1986, 15, 331-334.   Google Scholar

King A. C. et al. Determinants of physical activity and interventions in adults. Medicine and Science in Sports Exercise, 1992, 24(6), 221-236.   Google Scholar

Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999.   Google Scholar

Szpinda Z. Wybrane zagadnienia z teorii wychowania fizycznego. [w:] Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym. Red. S. Sulisz. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2000, 59-139.   Google Scholar

Skibniewski S. Realizacja procesu wychowania fizycznego. [w:] Edukacja fizyczna w szkole. Red. T. Maszczak. Wydawnictwo AWF, Warszawa, 2007, 107-140.   Google Scholar

Malec Z. Kompetencje nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego. Nauczyciel i Szkoła, 2006, 1-2, 229-234.   Google Scholar

Wlaźnik K. Wychowanie fizyczne w klasach I-III. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wydawnictwo „Juka”, Warszawa, 1998.   Google Scholar

Bielski J. Wychowanie fizyczne w klasach I-III. Etap I: kształcenie zintegrowane. Wydawnictwo Agencja Promo-Lider ZG SZS, Warszawa, 1998.   Google Scholar

Więckowski R. Pedagogika wczesnoszkolna. WSiP, Warszawa, 1998.   Google Scholar

Żukowska Z. Testy rysunkowe dla dzieci. Pomoc dla dydaktyki – wkładka. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, 1970, 9, 61-68.   Google Scholar

Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Monograficzne, AWF Kraków, 2013, 13.   Google Scholar

Staworzyńska-Grządziel M. Znajomość pojęć szkolnych – programowych przez uczniów klas III z przedmiotów sprawnościowych (Stan – Poziom – Uwarunkowania – Wyniki badań). Nauczyciel i Szkoła, 1997, 2(3), 36-50.   Google Scholar

Umiastowska D. Poziom wiadomości z kultury fizycznej u uczniów w młodszym wieku szkolnym. [w:] Wychowanie fizyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej. Red. T. Koszczyc. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 1998, 45-49.   Google Scholar

Rudzińska A., Nowotny-Czupryna O. Występowanie niektórych czynników sprzyjających powstawaniu wad postawy ciała wśród dzieci z młodszych klas szkolnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 2008, 1, 69-83.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-28

Jak cytować

Kosiba, G., Jaworski, J., Madejski, E., & Gądek, A. (2017). Wiedza uczennic klas młodszych o środkach dydaktycznych stosowanych w wychowaniu fizycznym. Health Promotion & Physical Activity, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7588

Numer

Dział

Artykuł oryginalny