Opinie kobiet w ciąży i młodych matek dotyczące udziału niemowląt w aktywności fizycznej w wodzie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/hppa.583

Słowa kluczowe:

aktywność fizyczna, pływanie niemowląt, wspomaganie wczesnego rozwoju dziecka

Abstrakt

Cel: Środowisko wodne, choć nie jest naturalne dla istot lądowych, w tym ludzi, jest przez nie środowiskiem chętnie wykorzystywanym. Celem pracy było poznanie opinii kobiet w ciąży i młodych matek niemowląt na temat aktywności fizycznej w wodzie oraz analiza czynników wpływających na tę aktywność.

Materiał i metody: Badaniem objęto 250 kobiet w ciąży i matek noworodków. Przeprowadzono je za pomocą anonimowego kwestionariusza zawierającego zamknięte lub półotwarte pytania jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Udział w badaniu był dobrowolny, a kwalifikowalność miała charakter celowy. Ankieta została zrealizowana wśród uczestniczek szkoły rodzenia, a także wśród internautów na forach i portalach społecznościowych. Zbieranie materiału do badania odbyło się w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku. Wśród potencjalnych czynników wpływających na wyżej wymienione postawy zbadano stosunek rodzica do aktywności fizycznej i jednej z jej form, takich jak: pływanie, umiejętności pływackie rodzica oraz jego poziom wiedzy na temat pływania niemowląt.

Wyniki: Z przeprowadzonych badań wynika, że osoby, które chętniej korzystają z basenów, częściej deklarują chęć uczestniczenia z dzieckiem w zajęciach ruchowych w wodzie, kontakt rodziców ze środowiskiem wodnym we wczesnym dzieciństwie pozytywnie wpływa na ich stosunek do pływania niemowląt, rodzice, którzy lepiej pływają, deklarują większą chęć zabierania maluszka na basen, matki deklarujące niski poziom wiedzy na tematy związane z aktywnością dzieci w wodzie boją się z nimi pływać, ale nie wpływa to na ich stosunek do aktywności fizycznej dzieci w wodzie, popularność nauki pływania wzrosła w ostatnich latach, temat pływania niemowląt jest bardziej rozpowszechniony w większych miastach.

Wnioski: Kontakt rodzica ze środowiskiem wodnym we wczesnym dzieciństwie (przed ukończeniem 3 roku życia) ma pozytywny wpływ na stosunek rodzica do pływania niemowląt.

 

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Kaczmarek M, Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka: od poczęcia do śmierci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2018.   Google Scholar

Harwas-Napierała B, Trempała J, eds. Psychologia rozwoju człowieka. [Vol. 2] Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2009.   Google Scholar

Szopa J, Mleczko E, Żak S. Podstawy antropomotoryki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 1996.   Google Scholar

Osiński W. Antropomotoryka. Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego; 2003.   Google Scholar

Diem L. Early motor stimulation and personal development: A study of four- to six-year-old German children. J Phys Educ Recreat Dance. 1982;53:23-25. DOI: 10.1080/07303084.1982.10629456.   Google Scholar

Kagan J. The form of early development: Continuity and discontinuity in emergent competences. Arch Gen Psychiatry. 1979;36(10):1047-1054. DOI: 10.1001/archpsyc.1979.01780100017001.   Google Scholar

Borkowska M, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath: poradnik dla rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2012.   Google Scholar

Waller B, Ogonowska-Słodownik A, Vitor M, Rodionova K, Lambeck J, Heinonen A. Daly D. The effect of aquatic exercise on physical functioning in the older adult: A systemic review with meta-analysis. Age Ageing. 2016;45(5):593-601. DOI: 10.1093/ageing/afw102.   Google Scholar

Mooventhan A, Nivetitha L. Scientific evidence-based effects of hydrotherapy on various systems of a body. N Am J Med Sci. 2014;6(5):199-209. DOI: 10.4103/1947-2714.132935.   Google Scholar

Dias J, Manoel E, Dias R, Okazaki V. Pilot study on infant swimming classes and early motor development. Percept Mot Skills. 2013;117(3):950-955. DOI: 10.2466/10.25.PMS.117x30z2.   Google Scholar

Borioni F, Biino V, Tinagli V, Pesce C. Effects of baby swimming on motor and cognitive development: A pilot trial. Percept Mot Skills. 2022;129(4):977-1000. DOI: 10.1177/00315125221090203.   Google Scholar

Plimpton C. Effects of water and land in early experience programs on the motor development and movement comfortableness of infants aged 6 to 18 MO. Percept Mot Skills. 1986;62(3):719-728. DOI: 10.2466/pms.1986.62.3.719.   Google Scholar

Pietrusik K. Edukacyjne aspekty nauczania pływania dzieci w wieku niemowlęcym. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku. 2007;11:64-71.   Google Scholar

Goldberg G, Lightner E, Morgan W, Kemberling S. Infantile water intoxication after a swimming lesson. Pediatrics. 1982;70(4):599-600.   Google Scholar

Bennett H, Wagner T, Fields A. Acute hyponatremia and seizures in an infant after a swimming lesson. Pediatrics. 1983;72(1):125-127.   Google Scholar

[U.S.] Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention (CDC) Protracted outbreaks of cryptosporidiosis associated with swimming pool use – Ohio and Nebraska. JAMA. 2001;285(23):2967-2969.   Google Scholar

Sylviane A, Dumont C, Nickmilder M. Infant swimming practice, pulmonary epithelium integrity, and the risk of allergic and respiratory diseases later in childhood. Pediatrics. 2007;119(6):1095-1103. DOI: 10.1542/peds.2006-3333.   Google Scholar

Nystad W, Njå N, Magnus P, Nafstad P. Baby swimming increases the risk of recurrent respiratory tract infections and otitis media. Acta Pediatr. 2003;92(8):905-909. DOI: 10.1080/08035250310003587.   Google Scholar

World Health Organization. Global Report on Drowning: Preventing a Leading Killer. Geneva: World Health Organization; 2014.   Google Scholar

Akademia Bobasa. www.akademiabobasa.org. Accessed May 25, 2023.   Google Scholar

Murray J. Infaquatics: Teaching Kids to Swim. West Point, NY: Leisure Press; 1980.   Google Scholar

Newman V. Teaching an Infant to Swim. New York, NY: Harcourt Brace Jovanovich; 1967.   Google Scholar

Prudden B. Your Baby Can Swim. Stockbridge, MA: Aquarian Press; 1979.   Google Scholar

Timmermans C. How to Teach Your Baby to Swim. New York, NY: Stein & Day; 1975.   Google Scholar

Hong Nguyen B. Swimming lessons for infants and toddlers. Paediatr Child Health. 2003;8(2):113-119. DOI: 10.1093/pch/8.2.113.   Google Scholar

Prudden B. How to Keep Your Child Fit from Birth to Six. New York: Harper & Row; 1964.   Google Scholar

Blystad J, van der Meer A. Longitudinal study of infants receiving extra motor stimulation, full-term control infants, and infants born preterm: High-density EEG analyses of cortical activity in response to visual motion. Dev Psychobiol. 2022;64(5):e22276. DOI: 10.1002/dev.22276.   Google Scholar

Araujo LB de, Mélo TR, Israel VL. Improvements in babies’ neuropsychomotor development after family-centered Kids Intervention Therapy – Aquatic Environment (KITE): Biopsychosocial approach. Early Child Dev Care. 2023;193(1):33-45. DOI: 10.1080/03004430.2022.2048828.   Google Scholar

Kaca M. Uwarunkowania, motywy i opinie o uczestnictwie dzieci we wczesnej adaptacji do środowiska wodnego. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku. 2007;1(11):30-37.   Google Scholar

Sobczak K, Antosiak-Cyrak K, Apolinarska J, et al. Profil motywacyjny rodziców kierujących dzieci w wieku niemowlęcym na naukę pływania [= Profile of motivation of parents sending infant s for swimming classes]. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku. 2016;4(32):119-128.   Google Scholar

Opublikowane

2024-06-04

Jak cytować

Bańbur-Pawłowska, S., & Żarów, R. (2024). Opinie kobiet w ciąży i młodych matek dotyczące udziału niemowląt w aktywności fizycznej w wodzie. Health Promotion & Physical Activity, (EARLY ACCESS). https://doi.org/10.55225/hppa.583

Numer

Dział

Artykuł oryginalny