Sylwetka nauczyciela oczekiwanego we współczesnej edukacji fizycznej
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7712Słowa kluczowe:
aksjologia ciała, edukacja fizyczna, nauczyciel wychowania fizycznegoAbstrakt
Współczesna edukacja ma wszechstronnie przygotować człowieka do samodzielnego życia w określonych realiach społeczno-kulturowych. W ramach tej wszechstronności mieści się przygotowanie edukowanego podmiotu do uczestnictwa w kulturze fizycznej w życiu dorosłym. Jest to naczelny cel procesu edukacji fizycznej. Aby ten cel można było spełnić, niezbędne jest wyposażenie wychowanka w trwałe przekonania o potrzebie dbałości o ciało oraz w umiejętności władania nim. Te kompetencje (aksjologiczne i technologiczne) powinny być poparte szeroką wiedzą o potrzebach i możliwościach organizmu w takim stopniu, by zabiegi wokół ciała były czynem racjonalnym. Jest to powinność nauczyciela wychowania fizycznego, który ma wprowadzić wychowanka w świat kultury fizycznej. Od niego oczekuje się, że będzie dla ucznia przewodnikiem po świecie wartości ciała.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Shilling Ch. Socjologia ciała. PWN, Warszawa, 2010. Google Scholar
Kozłowski S. Granice przystosowania. PWN, Warszawa, 1986. Google Scholar
Szopa J., Mleczko E., Żak S. Podstawy atropomotoryki. PWN, Warszawa, 2000. Google Scholar
Kosiewicz J. Filozoficzne aspekty kultury fizycznej i sportu. BK ,Warszawa, 2004. Google Scholar
Pawłucki A. Pedagogika wartości ciała. AWF, Gdańsk, 1996. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. „Impuls”, Kraków, 1997. Google Scholar
Demel M. O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. AWF, Kraków, 1990. Google Scholar
Grabowski H. Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. OW „Impuls”, Kraków, 2000. Google Scholar
Kozielecki J. Transgresja i kultura, WA „Żak”, Warszawa, 2002. Google Scholar
Kozielecki J. Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. WA „Żak”, Warszawa, 2004. Google Scholar
Bohner G., Wanke M. Postawy i zmiany postaw. GWP, Gdańsk, 2004. Google Scholar
Maliszewski N. Dynamiczna teoria postaw. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011. Google Scholar
Wanat S. Kultura fizyczna i osobowość. W: Socjologia kultury fizycznej. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Red. Z. Krawczyk, AWF Warszawa, 1995. Google Scholar
Kruszewski K. Gry dydaktyczne. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009. Google Scholar
Maslow A. Motywacja i osobowość. PWN, Warszawa, 2006. Google Scholar
Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1998. Google Scholar
Konarzewski K. O wychowaniu w szkole. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009. Google Scholar
Niemirko B. Cele kształcenia. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009. Google Scholar
Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. OW „Impuls”, Kraków, 2013. Google Scholar
Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka. PZWL, Warszawa, 2010. Google Scholar
Grabowski H. Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. OW „Impuls”, Kraków, 2004. Google Scholar
Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. AWF, Poznań, 1996. Google Scholar
Jurgiel A. Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Red. L. Hurło, D. Kluz-Stańska, M. Łojko, OW „Impuls”, Kraków, 2009. Google Scholar
Grabowski H. O wychowaniu fizycznym – poważnie. W: Kultura fizyczna i edukacja. Red. M. Bukowiec, AWF, Kraków, 2010. Google Scholar
Madsen K.B. Współczesne teorie motywacji. Naukowa analiza porównawcza. PWN, Warszawa, 1980. Google Scholar
Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. WA „Żak”, Warszawa, 2003. Google Scholar
Demel M. Wychowanie fizyczne (z uwzględnieniem wychowania zdrowotnego). W: Pedagogika podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Red. B. Suchodolski, PWN, Warszawa, 1985. Google Scholar
Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1990. Google Scholar
Pilch T. Niezmienność szkoły i trwałość wartości. [W:] Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna. Red. J. Modrzewski, K. Maćkowski, PWSZ, Leszno, 2007. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.