Sylwetka nauczyciela oczekiwanego we współczesnej edukacji fizycznej

Autor

  • Józef Węglarz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Instytut Ochrony Zdrowia

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7712

Słowa kluczowe:

aksjologia ciała, edukacja fizyczna, nauczyciel wychowania fizycznego

Abstrakt

Współczesna edukacja ma wszechstronnie przygotować człowieka do samodzielnego życia w określonych realiach społeczno-kulturowych. W ramach tej wszechstronności mieści się przygotowanie edukowanego podmiotu do uczestnictwa w kulturze fizycznej w życiu dorosłym. Jest to naczelny cel procesu edukacji fizycznej. Aby ten cel można było spełnić, niezbędne jest wyposażenie wychowanka w trwałe przekonania o potrzebie dbałości o ciało oraz w umiejętności władania nim. Te kompetencje (aksjologiczne i technologiczne) powinny być poparte szeroką wiedzą o potrzebach i możliwościach organizmu w takim stopniu, by zabiegi wokół ciała były czynem racjonalnym. Jest to powinność nauczyciela wychowania fizycznego, który ma wprowadzić wychowanka w świat kultury fizycznej. Od niego oczekuje się, że będzie dla ucznia przewodnikiem po świecie wartości ciała.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Shilling Ch. Socjologia ciała. PWN, Warszawa, 2010.   Google Scholar

Kozłowski S. Granice przystosowania. PWN, Warszawa, 1986.   Google Scholar

Szopa J., Mleczko E., Żak S. Podstawy atropomotoryki. PWN, Warszawa, 2000.   Google Scholar

Kosiewicz J. Filozoficzne aspekty kultury fizycznej i sportu. BK ,Warszawa, 2004.   Google Scholar

Pawłucki A. Pedagogika wartości ciała. AWF, Gdańsk, 1996.   Google Scholar

Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. „Impuls”, Kraków, 1997.   Google Scholar

Demel M. O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. AWF, Kraków, 1990.   Google Scholar

Grabowski H. Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. OW „Impuls”, Kraków, 2000.   Google Scholar

Kozielecki J. Transgresja i kultura, WA „Żak”, Warszawa, 2002.   Google Scholar

Kozielecki J. Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. WA „Żak”, Warszawa, 2004.   Google Scholar

Bohner G., Wanke M. Postawy i zmiany postaw. GWP, Gdańsk, 2004.   Google Scholar

Maliszewski N. Dynamiczna teoria postaw. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2011.   Google Scholar

Wanat S. Kultura fizyczna i osobowość. W: Socjologia kultury fizycznej. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Red. Z. Krawczyk, AWF Warszawa, 1995.   Google Scholar

Kruszewski K. Gry dydaktyczne. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Maslow A. Motywacja i osobowość. PWN, Warszawa, 2006.   Google Scholar

Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1998.   Google Scholar

Konarzewski K. O wychowaniu w szkole. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Niemirko B. Cele kształcenia. W: Sztuka nauczania. Podręcznik akademicki. Red. K. Kruszewski, PWN, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. OW „Impuls”, Kraków, 2013.   Google Scholar

Raczek J. Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka. PZWL, Warszawa, 2010.   Google Scholar

Grabowski H. Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. OW „Impuls”, Kraków, 2004.   Google Scholar

Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. AWF, Poznań, 1996.   Google Scholar

Jurgiel A. Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Red. L. Hurło, D. Kluz-Stańska, M. Łojko, OW „Impuls”, Kraków, 2009.   Google Scholar

Grabowski H. O wychowaniu fizycznym – poważnie. W: Kultura fizyczna i edukacja. Red. M. Bukowiec, AWF, Kraków, 2010.   Google Scholar

Madsen K.B. Współczesne teorie motywacji. Naukowa analiza porównawcza. PWN, Warszawa, 1980.   Google Scholar

Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. WA „Żak”, Warszawa, 2003.   Google Scholar

Demel M. Wychowanie fizyczne (z uwzględnieniem wychowania zdrowotnego). W: Pedagogika podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Red. B. Suchodolski, PWN, Warszawa, 1985.   Google Scholar

Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. AWF, Kraków, 1990.   Google Scholar

Pilch T. Niezmienność szkoły i trwałość wartości. [W:] Teoria pedagogiczna i praktyka edukacyjna. Red. J. Modrzewski, K. Maćkowski, PWSZ, Leszno, 2007.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Węglarz, J. (2016). Sylwetka nauczyciela oczekiwanego we współczesnej edukacji fizycznej. Health Promotion & Physical Activity, (1), 117–137. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7712