Portfolio jako metoda dokumentowania rozwoju kompetencji zawodowych na przykładzie terapii zajęciowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.2634

Słowa kluczowe:

portfolio, e-portfolio, kompetencje, terapia zajęciowa

Abstrakt

Dokumentowanie rozwoju kompetencji zawodowych w dzisiejszych czasach wydaje się być wyzwaniem. W jaki sposób tego dokonać? Czy istnieją narzędzia, które ułatwiają zbieranie i systematyzację dowodów dotyczących własnego rozwoju zawodowego? Pytania te nierzadko stawiają sobie współcześni pracownicy. Odpowiedzią na te poszukiwania sposobu zbierania informacji o swoim progresie zawodowym, może być prowadzenie portfolio. Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie metody dokumentowania rozwoju kompetencji jaką stanowi portfolio. Portfolio to narzędzie pobudzające do refleksji dotyczącej aktualnego i pożądanego poziomu kompetencji oraz ułatwiające planowanie rozwoju zawodowego. Ideą, istotną dla prowadzenia portfolio jest przede wszystkim wspieranie refleksyjnego uczenia się poprzez analizę zdobywanej przez jednostkę wiedzy i doświadczeń. Narzędzie to umożliwia także pokazanie rozwoju osoby, szczególnie jej rozwoju zawodowego i umiejscowienie jego poszczególnych elementów na osi czasu. Portfolio może być prowadzone w formie tradycyjnej, czyli papierowej przyjmując formę specyficznego ,,albumu”, jak również, odpowiadając postępującemu rozwojowi technik komputerowych – w formie elektronicznej, jako e-portfolio. Prowadzenie portfolio pozwala nie tylko na gromadzenie i systematyzację danych dotyczących obszaru funkcjonowania zawodowego danej osoby – ułatwia także jego potencjalnym odbiorcom (np. pracodawcom) szybkie rozeznanie jakie kompetencje dana osoba posiada. W niniejszym artykule dla lepszego zobrazowania przedstawionych treści charakterystykę portfolio sporządzono odnosząc się do specyfiki zawodu terapeuty zajęciowego podkreślając, że realizowanie systematycznej i wnikliwej samooceny zawodowej, jest niezwykle istotne szczególnie w kontekście odpowiedzialności terapeuty zajęciowego za jakość i rzetelność działań podejmowanych wobec odbiorców terapii zajęciowej.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Tucholska K. Zagadnienie kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne. 2005;8(2):11-36.   Google Scholar

Rokita J. Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE; 2004.   Google Scholar

Król H. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Król H, Ludwiczyński A (Ed.). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWN; 2006.   Google Scholar

Kantartzis S. Sviluppo delle definizioni consensuali per la terapia occupazionale in Europa. G. I. T. O., 2008:62-64.   Google Scholar

Gonzalez J, Wagenaar R. Tuning educational structures in Europe, Universities’ contribution to the Bologna Process, An Introduction. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto; 2007.   Google Scholar

Gonzalez J, Wagenaar R. Tuning educational structures in Europe II, Universities’ contribution to the Bologna Process. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto; 2005.   Google Scholar

Mills J. Professional portfolios and Australian registered nurses’ requirements for licensure: Developing an essential tool. Nurs Health Sci. 2009;11(2):206-210.   Google Scholar

Gordon JA, Campbell CM. The role of e-Portfolios in supporting continuing professional development in practice. Med. Teacher. 2013;35(4):287-294.   Google Scholar

Canadian Association of Occupational Therapists. CAOT Position Statement Continuing Professional Education. 2011 [online] Accessed: http://www.caot.ca/pdfs/positionstate/cpe.pdf   Google Scholar

McKinstry C, Allen R, Courtney M, Oke L. Why occupational therapy needs evidence of participation in continuing professional development? Aus Occup Ther J. 2009;56(2):140-143.   Google Scholar

Barton J, Collins A. Portfolios in teacher education. J Teacher Education 1993;44(3):200-210.   Google Scholar

Van Tartwijk J, Driessen EW. Portfolios for assessment and learning: AMEE Guide no. 45. Med Teacher. 2009;31(9):790-801.   Google Scholar

Health and Care Professions Council. CPD and your registration. HCPC London 2012.   Google Scholar

Opublikowane

2020-06-30

Jak cytować

Janus, E., & Bac, A. (2020). Portfolio jako metoda dokumentowania rozwoju kompetencji zawodowych na przykładzie terapii zajęciowej. Health Promotion & Physical Activity, 11(2), 3–7. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.2634

Numer

Dział

Artykuł oryginalny

Inne teksty tego samego autora