Portfolio jako metoda dokumentowania rozwoju kompetencji zawodowych na przykładzie terapii zajęciowej
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.2634Słowa kluczowe:
portfolio, e-portfolio, kompetencje, terapia zajęciowaAbstrakt
Dokumentowanie rozwoju kompetencji zawodowych w dzisiejszych czasach wydaje się być wyzwaniem. W jaki sposób tego dokonać? Czy istnieją narzędzia, które ułatwiają zbieranie i systematyzację dowodów dotyczących własnego rozwoju zawodowego? Pytania te nierzadko stawiają sobie współcześni pracownicy. Odpowiedzią na te poszukiwania sposobu zbierania informacji o swoim progresie zawodowym, może być prowadzenie portfolio. Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie metody dokumentowania rozwoju kompetencji jaką stanowi portfolio. Portfolio to narzędzie pobudzające do refleksji dotyczącej aktualnego i pożądanego poziomu kompetencji oraz ułatwiające planowanie rozwoju zawodowego. Ideą, istotną dla prowadzenia portfolio jest przede wszystkim wspieranie refleksyjnego uczenia się poprzez analizę zdobywanej przez jednostkę wiedzy i doświadczeń. Narzędzie to umożliwia także pokazanie rozwoju osoby, szczególnie jej rozwoju zawodowego i umiejscowienie jego poszczególnych elementów na osi czasu. Portfolio może być prowadzone w formie tradycyjnej, czyli papierowej przyjmując formę specyficznego ,,albumu”, jak również, odpowiadając postępującemu rozwojowi technik komputerowych – w formie elektronicznej, jako e-portfolio. Prowadzenie portfolio pozwala nie tylko na gromadzenie i systematyzację danych dotyczących obszaru funkcjonowania zawodowego danej osoby – ułatwia także jego potencjalnym odbiorcom (np. pracodawcom) szybkie rozeznanie jakie kompetencje dana osoba posiada. W niniejszym artykule dla lepszego zobrazowania przedstawionych treści charakterystykę portfolio sporządzono odnosząc się do specyfiki zawodu terapeuty zajęciowego podkreślając, że realizowanie systematycznej i wnikliwej samooceny zawodowej, jest niezwykle istotne szczególnie w kontekście odpowiedzialności terapeuty zajęciowego za jakość i rzetelność działań podejmowanych wobec odbiorców terapii zajęciowej.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Tucholska K. Zagadnienie kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne. 2005;8(2):11-36. Google Scholar
Rokita J. Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE; 2004. Google Scholar
Król H. Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. W: Król H, Ludwiczyński A (Ed.). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWN; 2006. Google Scholar
Kantartzis S. Sviluppo delle definizioni consensuali per la terapia occupazionale in Europa. G. I. T. O., 2008:62-64. Google Scholar
Gonzalez J, Wagenaar R. Tuning educational structures in Europe, Universities’ contribution to the Bologna Process, An Introduction. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto; 2007. Google Scholar
Gonzalez J, Wagenaar R. Tuning educational structures in Europe II, Universities’ contribution to the Bologna Process. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto; 2005. Google Scholar
Mills J. Professional portfolios and Australian registered nurses’ requirements for licensure: Developing an essential tool. Nurs Health Sci. 2009;11(2):206-210. Google Scholar
Gordon JA, Campbell CM. The role of e-Portfolios in supporting continuing professional development in practice. Med. Teacher. 2013;35(4):287-294. Google Scholar
Canadian Association of Occupational Therapists. CAOT Position Statement Continuing Professional Education. 2011 [online] Accessed: http://www.caot.ca/pdfs/positionstate/cpe.pdf Google Scholar
McKinstry C, Allen R, Courtney M, Oke L. Why occupational therapy needs evidence of participation in continuing professional development? Aus Occup Ther J. 2009;56(2):140-143. Google Scholar
Barton J, Collins A. Portfolios in teacher education. J Teacher Education 1993;44(3):200-210. Google Scholar
Van Tartwijk J, Driessen EW. Portfolios for assessment and learning: AMEE Guide no. 45. Med Teacher. 2009;31(9):790-801. Google Scholar
Health and Care Professions Council. CPD and your registration. HCPC London 2012. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.