Sposoby spędzania czasu wolnego przez tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2755

Słowa kluczowe:

czas wolny, nauczyciel wychowania fizycznego, zainteresowania

Abstrakt

Cel: Celem pracy było przeprowadzenie badań w zakresie sposobów spędzania czasu wolnego przez nauczycieli wychowania fizycznego uczących w szkołach tarnowskich.
Materiał i metody: Badania były zrealizowane w 2018 roku wśród 30 nauczycieli w przedziale wiekowym 30–50 lat, uczących wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w Tarnowie, biorących udział w warsztatach tematycznych. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, a do uzyskania niezbędnych informacji i danych zastosowano technikę ankietowania.
Wyniki: Badani nauczyciele wf najczęściej spędzają czas wolny aktywnie poza domem, a najchętniej w gronie rodzinnym oraz znajomych. Największą popularnością wśród badanych cieszył się sport i to bez względu na płeć. Wyraźne zróżnicowanie międzypłciowe odnotowano w zakresie form spędzania czasu wolnego, zainteresowań i hobby.
Wnioski: Zdecydowana większość badanych nauczycieli wf spędza czas wolny aktywnie, głównie interesując się sportem. Kobiety częściej zainteresowane są zdrowiem i urodą, a mężczyźni filmem i muzyką, motoryzacją oraz majsterkowaniem.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa   Google Scholar

Gaworecki, W. W. (2000). Turystyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.   Google Scholar

Samujło, M. A. (2016). Zarządzanie czasem przez nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XXXV, z. 3, 295–303.   Google Scholar

Woźniewicz-Dobrzyńska, M. (2011). Aktywność rekreacyjna kobiet w kształtowaniu stylu życia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (78) Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji), 241–256.   Google Scholar

Klasińska, B. (2011). Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1(18), 139–149.   Google Scholar

Siciński, A. (2002). Styl życia, kultura, wybór – szkice. IFiS PAN, Warszawa.   Google Scholar

Bylok, F. (2011). „Zdrowy” styl życia jako determinanta zachowań konsumentów. Ekonomiczne Problemy Usług, 241–256.   Google Scholar

Cymbała, A., Kięczkowska, J., Bednarek, M. (2012). Zainteresowania oraz formy spędzania wolnego czasu uczniów klasy II liceum. Prace Studenckich Kół Naukowych, 15, 163–172.   Google Scholar

Madejski, E., Kumorek, A. (2014). Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wybranych uwarunkowań. [w:] Człowiek w zdrowiu i chorobie. Red. E. Barnaś. Wydawnictwo PWSZ Tarnów, s.427-439.   Google Scholar

[Rabiasz, R., Kwilosz, E., Moskal-Szybka, M. (2014). Formy spędzania czasu wolnego przez młodzież na przykładzie województwa podkarpackiego. Pielęgniarstwo XXI wieku, 4(49), 29–32.   Google Scholar

Lewartowicz, U. (2014). Jeszcze nie senior i już nie młodzież –przyczynek do dyskusji o zainteresowaniach i potrzebach kulturalnych dorosłych. Dyskursy Młodych Andragogów, Uniwersytet Zielonogórski, 15, 173–183.   Google Scholar

Durka, G. (2011). Rodzina a czas wolny. [w:] Wychowanie w rodzinie. Współczesna rodzina w sytuacji zmiany. Red. E. Jurczyk-Romanowska i L. Albański, PSW Jelenia Góra, Tom III, 39–52.   Google Scholar

Pawłowski, R. (2005). Miejsce wypoczynku aktywnego fizycznie wśród form zagospodarowania czasu wolnego studentów Kielc. Annales Uniwersitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, VOL.LX, SUPPL. XVI, 275–278.   Google Scholar

Opublikowane

2019-07-05

Jak cytować

Ziemba, A. (2019). Sposoby spędzania czasu wolnego przez tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego. Health Promotion & Physical Activity, 7(2), 18–22. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2755

Numer

Dział

Artykuł oryginalny