Physical activity in free time of physical education teachers in Tarnów
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.1522Keywords:
physical activity, physical education teacher, free timeAbstract
Aim: The goal of the study was to evaluate the physical activity of physical education teachers from Tarnów schools in their free time.
Material and methods: The research is of pilot nature and was carried out in 2018 among 30 teachers, in the 30–50 age group, teaching physical education in primary schools, junior high schools and high schools in Tarnów. The research covered the participants of the subject workshops. The research was carried out by means of a diagnostic survey and a survey technique was used to obtain necessary information and data.
Results: Physical education teachers willingly undertake physical activity during their free time, however, it is usually recreational activity. The teachers most eagerly practice once or twice a week. Male teachers showed greater frequency of physical activity. Practicing sports in the past is reflected in the approach to taking care of health and maintaining physical fitness later in life. The way of spending free time of the examined teachers differs depending on gender.
Conclusions: Systematic participation of physical education teachers in physical activities is not satisfactory, and yet the teacher should set an example and make students aware of how to care for body and physical health.
Downloads
References
Osiński, W. (2003). Antropomotoryka. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego. Google Scholar
Bochenek, A., & Grabowiec, A. (2015). Odżywianie i aktywność fizyczna jako elementy stylu życia młodzieży licealnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 32, 20–213. Google Scholar
Pocztarska-Dec, A. (2011). Rola rodziców i nauczycieli wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw prozdrowotnych. Rozprawy Społeczne, 1(5), 101–106. Google Scholar
Denek, K. (2007). Liderzy wychowania fizycznego w szkole. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4, 4–8. Google Scholar
Wodnicka, E. (2009). Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej. Lider 3, 1–10. Google Scholar
Görner, K., Jurczak, A., Zieliński, J., Wilk, E., & Duma, W. (2014) Aktywność fizyczna młodzieży w czasie wolnym na tle wybranych uwarunkowań. Journal of Health Sciences, 4(13), 266–284. Google Scholar
Madejski E., & Kumorek A. (2014). Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wybranych uwarunkowań. Google Scholar
Szczerba-Melion, K. (2015). Physical activity of teachers. Zeszyty Naukowe, WSKFiT Pruszków, 10, 15–20. Google Scholar
Madejski, E. (2009). Aktywność fizyczna dorosłych w środowisku lokalnym. W: Aktywizacja kulturalno-oświatowa i społeczno-gospodarcza środowisk lokalnych. Red. J. Bomba i J. Hampel. Wydawnictwo ADV Studio Tomasz Gut, Siedlce, 166–180. Google Scholar
Lizak D., & Czarny W. (2015). Poziom aktywności fizycznej realizowanej przez osoby dorosłe z regionu tarnowskiego – badania wstępne. Problemy Higieny i Epidemiologii, 96 (1), 279–285. Google Scholar
Ignasiak, Z., Stawińska, T., Krynicka-Pieleszek, I., & Domaradzki, J. (2009). Aktywność fizyczna dorosłych wrocławian-doniesienie wstępne. Physiotherapy/Fizjoterapia, 17(2)., 33–37. Google Scholar
Woynarowska-Soldan, M., & Tabak, I. (2013). Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły. Medycyna pracy, 64(5), 659–670. Google Scholar
Lipowski, M., & Szczepańska-Klunder, Ż. (2009). Zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania fizycznego. WSS Łódź, AWFiS Gdańsk. Google Scholar
Leszczyńska, A. (2013). Sport to zdrowie! Refleksje o aktywności fizycznej Polaków. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Woynarowska, B. (2013). Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.