Ćwiczenie fizyczne: Wiedza, postawa i uczestnictwo uczniów wybranych prywatnych szkół średnich w Ibadan North Local Government Area, Oyo State (Nigeria)

Autor

  • Ayodeji Ayodele Fabunmi University of Ibadan, College of Medicine, Physiotherapy Department, Oyo State, Nigeria
  • Ibigoni Shekinah Jumbo University of Ibadan, College of Medicine, Physiotherapy Department, Oyo State, Nigeria
  • Martins Jolaoluwa Oloyede University College Hospital, Physiotherapy Department, Ibadan, Oyo State, Nigeria

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2660

Słowa kluczowe:

wiedza, postawa, uczestnictwo, ćwiczenia fizyczne, płeć

Abstrakt

Wstęp: Badania sugerują, że młoda dorosłość jest krytycznym momentem dla interwencji fizycznych. W badaniu oceniano wiedzę, nastawienie i uczestnictwo w ćwiczeniach fizycznych uczniów prywatnych szkół średnich w Ibadan North East Local Government Area, Ibadan, Oyo State, Nigeria.
Materiał i metody: Niniejsze badanie jest badaniem przekrojowym. Od szkół i indywidualnych uczestników została uzyskana świadoma zgoda na udział w badaniach. Przy wyborze uczestników badania wykorzystano wielostopniową technikę próbkowania. Każdy uczestnik był prowadzony w wypełnianiu kwestionariusza. Dane dotyczące wiedzy, postawy i udziału w ćwiczeniach fizycznych uzyskano od uczniów. Dane analizowano stosując częstotliwość, procenty i test chi2.
Wyniki: Respondentom rozdano pięćset sześćdziesiąt kwestionariuszy, a 520 (92,9%) wypełniono i zwrócono. Z 520 uczestników 258 (49,62%) to mężczyźni, a 262 (50,38%) to kobiety. Spośród 520 uczestników 97,88% miało dobrą wiedzę na temat ćwiczeń fizycznych (49,23% mężczyzn i 48,65% kobiet). Z 520 uczestników 410 (78,85%) miało dobre nastawienie do ćwiczeń fizycznych (40,96% mężczyzn i 37,89% kobiet). Uczestnicy płci męskiej mieli lepszą wiedzę i postawę niż uczestnicy płci żeńskiej. Udział w ćwiczeniach fizycznych był słaby, ponieważ uczestnicy nie poświęcali wystarczająco dużo czasu na ćwiczenia fizyczne.
Wnioski: Chłopcy mieli lepszą wiedzę na temat ćwiczeń fizycznych i lepsze podejścia do ćwiczeń fizycznych niż dziewczęta. Dziewczęta w większym stopniu uczestniczyły w ćwiczeniach fizycznych, choć zarówno chłopcy, jak i dziewczęta nie poświęcali wystarczająco dużo czasu na ćwiczenia fizyczne. Program szkolny, który będzie zachęcał do ćwiczeń fizycznych, powinien zapewnić więcej czasu przeznaczonego na ćwiczenia fizyczne.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Stampfer, M. J., Hu, F. B., Manson, J. E., Rimm, E. B., & Willett, W. C. (2000). Primary prevention of coronary heart disease in women through diet and lifestyle. New England Journal of Medicine, 343(1), 16-22.   Google Scholar

Hu FB, Manson JE, Stampfer MJ, Colditz G, Liu S, Solomon CG, & Willett WC. (2001). Diet, lifestyle, and the risk of type 2 diabetes mellitus in women. The New England Journal of Medicine, 345(11), 790–797.   Google Scholar

World Health Organization (1948) World health constitution as adopted by the international health conference, new York 19-22 June, 1946, signed on 22 July 1946 by the representatives of 61 states and entered into force on 7 April, 1948 (Official Records of the World Health Organization, no. 2, p. 100).   Google Scholar

Masako, Nagase. (2012) Does a Multi-Dimensional Concept of Health Include Spirituality? Analysis of Japan Health Science Council’s Discussions on WHO’s ‘Definition of Health’ (1998) International Journal of Applied Sociology 2012, 2(6): 71–77.   Google Scholar

U.S. Department of Health and Human Services. (2001). The Surgeon General’s call to action to prevent and decrease overweight and obesity. Washington DC: U.S. Government Printing Office. www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/pdf/CalltoAction.pdf   Google Scholar

Anderson J W, Konz E C, Frederich R C, & Wood C L. (2001) Long term weight loss maintenance: A meta analysis of US studies. American Journal of Clinical Nutrition, 74(5): 579–580.   Google Scholar

Shaya, F.T., Flores, D., Gbarayor, C.M., & Wang, J. (2008). School-Based obesity interventions: A literature review. Journal of School Health, 78(4), 189–196.   Google Scholar

Siegel, J.M., Prelip, M.L., Erausquin, J.T., & Kim, S.A. (2010). A worksite obesity intervention; results from a group-randomized trial. American Journal of Public Health, 100(2), 327–333.   Google Scholar

Wang, Y., & Beydoun, A. (2007). The obesity epidemic in the United States – Gender, age, socioeconomic, racial/ethnic, and geographic characteristics: A systematic review and meta-regression analysis. Epidiemological Reviews 29: 6–28.   Google Scholar

Stewart, S., & Mitchell, M. (2003). Instructional variables and student knowledge and conceptions of fitness. Journal of Teaching in Physical Education. 22: 533–551.   Google Scholar

Keating, X.D., Chen, L., Guan, J., Harrison, L. Jr., & Dauenhauer, B. (2009). Urban minority 9th grade students’ health related fitness knowledge. Research Quarterly for Exercise and Sport, 80: 747–755.   Google Scholar

United States Department of Health and Human Services. (2000). Healthy People 2010: Understanding and Improving Health (2nd ed.). Washington, DC: U.S Government Printing Office.   Google Scholar

Centers for Disease Control and Prevention. (2007). Recommended Physical Activit. Department of Health and Human Services U.S. Physical Activity Statistics. Retrieved from http://apps.nccd.cdc.gov/PASurveillance.   Google Scholar

Dart, L., & Davis, M. (2008). Vigorous physical activity patterns among college students. TAFCS Research Journal. 1(1): 22–24.   Google Scholar

Kulinna, P.H., & Silverman, S. (2000). Teachers’ attitudes toward teaching physical activity and fitness. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71(1): 80–84.   Google Scholar

Kahn, E.B., Ramsey, L.T., Brownson, R.C., Heath, G.W., Howze, E.H., Powell, K.E., Stone J. E., Rajab W. M., & Corso P. (2002). The effectiveness of interventions to increase physical activity: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 22(4 Suppl. 1): 73–107.   Google Scholar

Zhu, W., Safrit, M, & Cohen A. (1999). The national health-related physical fitness knowledge test: Fitsmart test user manual (high school edition). Champaign, IL: Human Kinetics.   Google Scholar

Castelli, D., & Williams, L. (2007). Health-related fitness and physical education teachers’ content knowledge. Journal of Health Education, 26, 3–19.   Google Scholar

Bashorun, M.O (2008): Knowledge, Attitude and Participation of University of Ibadan Lecturers in Physical Exercise; A Bachelor of Physiotherapy dissertation, College of Medicine, University of Ibadan.   Google Scholar

Oyewo, A.O. (2009); Knowledge, attitude and exercise habit of selected white collar workers in Ibadan South-West Local Government Area of Oyo state; A Bachelor of Science (Physiotherapy) dissertation, in the Department of Physiotherapy, College of Medicine, University of Ibadan.   Google Scholar

Keating, X.D., Castro-Pinero, J., Chen, L., Centeio, E., et al (2010). Health-related fitness knowledge and its relation to student physical activity patterns. Journal of Research in Health, Physical Education, Recreation, Sport & Dance. Vol. 5, No 2, 3–9.   Google Scholar

Aderibigbe, A.A (2006), Physical Exercise: Knowledge, Attitude and Habit of Literate Women in Ibadan North Local Government Area, Oyo State Nigeria; A Bachelor of Physiotherapy dissertation, College of Medicine, University of Ibadan.   Google Scholar

Taha, A.Z.A (2008). Self-reported knowledge and pattern of physical activity among school students in Al Khobar, Saudi Arabia; Eastern Mediterranean Journal; Volume 14 No. 2 March–April, 2008.   Google Scholar

Keating D., Castro-Pinero J., Centeio E., Harrison Jr J, Ramirez T., & Chen L. (2011) Health Related Fitness Knowledge and its Relation to Student Physical Activity Patterns at a Large U.S Southern State University. Journal of Research, 5, 3–9.   Google Scholar

Daskapan, A, Emine H T & Levent E. (2006). Perceived Barriers to Physical Activity in University Students, Journal of Sports Science and Medicine, 5, 615–620.   Google Scholar

Markey, C.N., Tinsley, B.J., Ericsen, A.J., Ozer, D.J., & Markey, P.M. (2002). Preadolescents’ preoccupation of females’ body size and shape: Evolutionary and social learning perspectives. Journal of Youth and Adolescence, 31(2), 137–146.   Google Scholar

Lowry R, Wechsler H, Kann L. & Collins J. (2009). Recent Trends in Participation in Physical Education Among US High School Students Journal of School Health, 7(4): 127–164 2001.   Google Scholar

Wislett U, Ellingsen O, & Kemi O. (2009). High Intensity Interval Training to Maximize Cardiac Benefit of Exercise Training. Exercise and Sports Sciences Reviews 37 (3): 139–146.   Google Scholar

Centre for Disease Control and Prevention (2010). Youth Risk Behavior Surveillance – United States, 2009. MMWR 2010; 59 (SS-5): 1–142.   Google Scholar

Opublikowane

2019-07-02

Jak cytować

Fabunmi, A., Jumbo, I., & Oloyede, M. (2019). Ćwiczenie fizyczne: Wiedza, postawa i uczestnictwo uczniów wybranych prywatnych szkół średnich w Ibadan North Local Government Area, Oyo State (Nigeria). Health Promotion & Physical Activity, 7(2), 9–14. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2660

Numer

Dział

Artykuł oryginalny