Aktywność fizyczna w czasie wolnym tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.1522Słowa kluczowe:
aktywność fizyczna, nauczyciel wychowania fizycznego, czas wolnyAbstrakt
Cel: Celem pracy była ocena aktywności fizycznej w czasie wolnym nauczycieli wychowania fizycznego uczących w szkołach tarnowskich.
Materiał i metody: Badania mają charakter pilotażowy i były zrealizowane w 2018 r. wśród 30 nauczycieli, w przedziale wiekowym 30–50 lat, uczących wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych na terenie Tarnowa. Badaniami objęto uczestników warsztatów przedmiotowych. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, a do uzyskania niezbędnych informacji i danych zastosowano technikę ankietowania.
Wyniki: Nauczyciele wychowania fizycznego chętnie podejmują aktywność ruchową w czasie wolnym, jednak jest to najczęściej aktywność rekreacyjna. Nauczyciele najchętniej ćwiczą dwa razy oraz raz w tygodniu. Większą częstotliwość podejmowania aktywności fizycznej wykazali mężczyźni. Uprawianie sportu w przeszłości ma odzwierciedlenie w podejściu do dbania o zdrowie i utrzymanie sprawności fizycznej w późniejszym życiu. Sposób spędzania czasu wolnego badanych nauczycieli był różnicowany w zależności od płci.
Wnioski: Systematyczny udział nauczycieli wychowania fizycznego w aktywności fizycznej nie jest satysfakcjonujący, a przecież nauczyciel swoją postawą powinien dawać przykład oraz uświadamiać uczniom jak dbać o ciało i zdrowie fizyczne.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Osiński, W. (2003). Antropomotoryka. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego. Google Scholar
Bochenek, A., & Grabowiec, A. (2015). Odżywianie i aktywność fizyczna jako elementy stylu życia młodzieży licealnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 32, 20–213. Google Scholar
Pocztarska-Dec, A. (2011). Rola rodziców i nauczycieli wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw prozdrowotnych. Rozprawy Społeczne, 1(5), 101–106. Google Scholar
Denek, K. (2007). Liderzy wychowania fizycznego w szkole. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4, 4–8. Google Scholar
Wodnicka, E. (2009). Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej. Lider 3, 1–10. Google Scholar
Görner, K., Jurczak, A., Zieliński, J., Wilk, E., & Duma, W. (2014) Aktywność fizyczna młodzieży w czasie wolnym na tle wybranych uwarunkowań. Journal of Health Sciences, 4(13), 266–284. Google Scholar
Madejski E., & Kumorek A. (2014). Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wybranych uwarunkowań. Google Scholar
Szczerba-Melion, K. (2015). Physical activity of teachers. Zeszyty Naukowe, WSKFiT Pruszków, 10, 15–20. Google Scholar
Madejski, E. (2009). Aktywność fizyczna dorosłych w środowisku lokalnym. W: Aktywizacja kulturalno-oświatowa i społeczno-gospodarcza środowisk lokalnych. Red. J. Bomba i J. Hampel. Wydawnictwo ADV Studio Tomasz Gut, Siedlce, 166–180. Google Scholar
Lizak D., & Czarny W. (2015). Poziom aktywności fizycznej realizowanej przez osoby dorosłe z regionu tarnowskiego – badania wstępne. Problemy Higieny i Epidemiologii, 96 (1), 279–285. Google Scholar
Ignasiak, Z., Stawińska, T., Krynicka-Pieleszek, I., & Domaradzki, J. (2009). Aktywność fizyczna dorosłych wrocławian-doniesienie wstępne. Physiotherapy/Fizjoterapia, 17(2)., 33–37. Google Scholar
Woynarowska-Soldan, M., & Tabak, I. (2013). Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły. Medycyna pracy, 64(5), 659–670. Google Scholar
Lipowski, M., & Szczepańska-Klunder, Ż. (2009). Zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania fizycznego. WSS Łódź, AWFiS Gdańsk. Google Scholar
Leszczyńska, A. (2013). Sport to zdrowie! Refleksje o aktywności fizycznej Polaków. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Woynarowska, B. (2013). Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.