Aktywność fizyczna w czasie wolnym tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.1522

Słowa kluczowe:

aktywność fizyczna, nauczyciel wychowania fizycznego, czas wolny

Abstrakt

Cel: Celem pracy była ocena aktywności fizycznej w czasie wolnym nauczycieli wychowania fizycznego uczących w szkołach tarnowskich.
Materiał i metody: Badania mają charakter pilotażowy i były zrealizowane w 2018 r. wśród 30 nauczycieli, w przedziale wiekowym 30–50 lat, uczących wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych na terenie Tarnowa. Badaniami objęto uczestników warsztatów przedmiotowych. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, a do uzyskania niezbędnych informacji i danych zastosowano technikę ankietowania.
Wyniki: Nauczyciele wychowania fizycznego chętnie podejmują aktywność ruchową w czasie wolnym, jednak jest to najczęściej aktywność rekreacyjna. Nauczyciele najchętniej ćwiczą dwa razy oraz raz w tygodniu. Większą częstotliwość podejmowania aktywności fizycznej wykazali mężczyźni. Uprawianie sportu w przeszłości ma odzwierciedlenie w podejściu do dbania o zdrowie i utrzymanie sprawności fizycznej w późniejszym życiu. Sposób spędzania czasu wolnego badanych nauczycieli był różnicowany w zależności od płci.
Wnioski: Systematyczny udział nauczycieli wychowania fizycznego w aktywności fizycznej nie jest satysfakcjonujący, a przecież nauczyciel swoją postawą powinien dawać przykład oraz uświadamiać uczniom jak dbać o ciało i zdrowie fizyczne.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Osiński, W. (2003). Antropomotoryka. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.   Google Scholar

Bochenek, A., & Grabowiec, A. (2015). Odżywianie i aktywność fizyczna jako elementy stylu życia młodzieży licealnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 32, 20–213.   Google Scholar

Pocztarska-Dec, A. (2011). Rola rodziców i nauczycieli wychowania fizycznego w kształtowaniu postaw prozdrowotnych. Rozprawy Społeczne, 1(5), 101–106.   Google Scholar

Denek, K. (2007). Liderzy wychowania fizycznego w szkole. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4, 4–8.   Google Scholar

Wodnicka, E. (2009). Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej. Lider 3, 1–10.   Google Scholar

Görner, K., Jurczak, A., Zieliński, J., Wilk, E., & Duma, W. (2014) Aktywność fizyczna młodzieży w czasie wolnym na tle wybranych uwarunkowań. Journal of Health Sciences, 4(13), 266–284.   Google Scholar

Madejski E., & Kumorek A. (2014). Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wybranych uwarunkowań.   Google Scholar

Szczerba-Melion, K. (2015). Physical activity of teachers. Zeszyty Naukowe, WSKFiT Pruszków, 10, 15–20.   Google Scholar

Madejski, E. (2009). Aktywność fizyczna dorosłych w środowisku lokalnym. W: Aktywizacja kulturalno-oświatowa i społeczno-gospodarcza środowisk lokalnych. Red. J. Bomba i J. Hampel. Wydawnictwo ADV Studio Tomasz Gut, Siedlce, 166–180.   Google Scholar

Lizak D., & Czarny W. (2015). Poziom aktywności fizycznej realizowanej przez osoby dorosłe z regionu tarnowskiego – badania wstępne. Problemy Higieny i Epidemiologii, 96 (1), 279–285.   Google Scholar

Ignasiak, Z., Stawińska, T., Krynicka-Pieleszek, I., & Domaradzki, J. (2009). Aktywność fizyczna dorosłych wrocławian-doniesienie wstępne. Physiotherapy/Fizjoterapia, 17(2)., 33–37.   Google Scholar

Woynarowska-Soldan, M., & Tabak, I. (2013). Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły. Medycyna pracy, 64(5), 659–670.   Google Scholar

Lipowski, M., & Szczepańska-Klunder, Ż. (2009). Zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania fizycznego. WSS Łódź, AWFiS Gdańsk.   Google Scholar

Leszczyńska, A. (2013). Sport to zdrowie! Refleksje o aktywności fizycznej Polaków. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Woynarowska, B. (2013). Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa.   Google Scholar

Opublikowane

2019-04-04

Jak cytować

Ziemba, A. (2019). Aktywność fizyczna w czasie wolnym tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego. Health Promotion & Physical Activity, 6(1), 19–22 (20. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.1522

Numer

Dział

Artykuł oryginalny