Ways of spending free time by teachers of physical education in Tarnów
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2755Keywords:
free time, physical education teacher, interestsAbstract
Aim of the study: The aim of the work was to conduct research in the field of interests and their impact on spending free time by physical education teachers teaching at schools in Tarnów.
Material and methods: The research was carried out in 2018 among 30 teachers in the 30–50 age group, teaching physical education in primary schools, junior high schools and upper secondary schools in Tarnow, taking part in thematic workshops. The research was carried out by means of a diagnostic survey, and a survey technique was used to obtain the necessary information and data.
Results: The surveyed PE teachers most often spend their free time actively outside home, and most preferably with the family and friends. Sport was the most popular choice among respondents, regardless of gender. Clear gender differences were noted in the areas of spending free time, interests and hobbies.
Conclusions: The vast majority of PE teachers surveyed spend their free time actively, mainly interested in sport. Women are more interested in health and beauty, and men in film and music, motorization and DIY.
Downloads
References
Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa Google Scholar
Gaworecki, W. W. (2000). Turystyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Google Scholar
Samujło, M. A. (2016). Zarządzanie czasem przez nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XXXV, z. 3, 295–303. Google Scholar
Woźniewicz-Dobrzyńska, M. (2011). Aktywność rekreacyjna kobiet w kształtowaniu stylu życia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (78) Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji), 241–256. Google Scholar
Klasińska, B. (2011). Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1(18), 139–149. Google Scholar
Siciński, A. (2002). Styl życia, kultura, wybór – szkice. IFiS PAN, Warszawa. Google Scholar
Bylok, F. (2011). „Zdrowy” styl życia jako determinanta zachowań konsumentów. Ekonomiczne Problemy Usług, 241–256. Google Scholar
Cymbała, A., Kięczkowska, J., Bednarek, M. (2012). Zainteresowania oraz formy spędzania wolnego czasu uczniów klasy II liceum. Prace Studenckich Kół Naukowych, 15, 163–172. Google Scholar
Madejski, E., Kumorek, A. (2014). Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wybranych uwarunkowań. [w:] Człowiek w zdrowiu i chorobie. Red. E. Barnaś. Wydawnictwo PWSZ Tarnów, s.427-439. Google Scholar
[Rabiasz, R., Kwilosz, E., Moskal-Szybka, M. (2014). Formy spędzania czasu wolnego przez młodzież na przykładzie województwa podkarpackiego. Pielęgniarstwo XXI wieku, 4(49), 29–32. Google Scholar
Lewartowicz, U. (2014). Jeszcze nie senior i już nie młodzież –przyczynek do dyskusji o zainteresowaniach i potrzebach kulturalnych dorosłych. Dyskursy Młodych Andragogów, Uniwersytet Zielonogórski, 15, 173–183. Google Scholar
Durka, G. (2011). Rodzina a czas wolny. [w:] Wychowanie w rodzinie. Współczesna rodzina w sytuacji zmiany. Red. E. Jurczyk-Romanowska i L. Albański, PSW Jelenia Góra, Tom III, 39–52. Google Scholar
Pawłowski, R. (2005). Miejsce wypoczynku aktywnego fizycznie wśród form zagospodarowania czasu wolnego studentów Kielc. Annales Uniwersitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, VOL.LX, SUPPL. XVI, 275–278. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.