Ways of spending free time by teachers of physical education in Tarnów

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2755

Keywords:

free time, physical education teacher, interests

Abstract

Aim of the study: The aim of the work was to conduct research in the field of interests and their impact on spending free time by physical education teachers teaching at schools in Tarnów.
Material and methods: The research was carried out in 2018 among 30 teachers in the 30–50 age group, teaching physical education in primary schools, junior high schools and upper secondary schools in Tarnow, taking part in thematic workshops. The research was carried out by means of a diagnostic survey, and a survey technique was used to obtain the necessary information and data.
Results: The surveyed PE teachers most often spend their free time actively outside home, and most preferably with the family and friends. Sport was the most popular choice among respondents, regardless of gender. Clear gender differences were noted in the areas of spending free time, interests and hobbies.
Conclusions: The vast majority of PE teachers surveyed spend their free time actively, mainly interested in sport. Women are more interested in health and beauty, and men in film and music, motorization and DIY.

Downloads

Download data is not yet available.

Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa   Google Scholar

Gaworecki, W. W. (2000). Turystyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.   Google Scholar

Samujło, M. A. (2016). Zarządzanie czasem przez nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, T. XXXV, z. 3, 295–303.   Google Scholar

Woźniewicz-Dobrzyńska, M. (2011). Aktywność rekreacyjna kobiet w kształtowaniu stylu życia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (78) Sport i rekreacja a wyzwania współczesnej cywilizacji), 241–256.   Google Scholar

Klasińska, B. (2011). Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1(18), 139–149.   Google Scholar

Siciński, A. (2002). Styl życia, kultura, wybór – szkice. IFiS PAN, Warszawa.   Google Scholar

Bylok, F. (2011). „Zdrowy” styl życia jako determinanta zachowań konsumentów. Ekonomiczne Problemy Usług, 241–256.   Google Scholar

Cymbała, A., Kięczkowska, J., Bednarek, M. (2012). Zainteresowania oraz formy spędzania wolnego czasu uczniów klasy II liceum. Prace Studenckich Kół Naukowych, 15, 163–172.   Google Scholar

Madejski, E., Kumorek, A. (2014). Aktywność fizyczna nauczycieli wychowania fizycznego w świetle wybranych uwarunkowań. [w:] Człowiek w zdrowiu i chorobie. Red. E. Barnaś. Wydawnictwo PWSZ Tarnów, s.427-439.   Google Scholar

[Rabiasz, R., Kwilosz, E., Moskal-Szybka, M. (2014). Formy spędzania czasu wolnego przez młodzież na przykładzie województwa podkarpackiego. Pielęgniarstwo XXI wieku, 4(49), 29–32.   Google Scholar

Lewartowicz, U. (2014). Jeszcze nie senior i już nie młodzież –przyczynek do dyskusji o zainteresowaniach i potrzebach kulturalnych dorosłych. Dyskursy Młodych Andragogów, Uniwersytet Zielonogórski, 15, 173–183.   Google Scholar

Durka, G. (2011). Rodzina a czas wolny. [w:] Wychowanie w rodzinie. Współczesna rodzina w sytuacji zmiany. Red. E. Jurczyk-Romanowska i L. Albański, PSW Jelenia Góra, Tom III, 39–52.   Google Scholar

Pawłowski, R. (2005). Miejsce wypoczynku aktywnego fizycznie wśród form zagospodarowania czasu wolnego studentów Kielc. Annales Uniwersitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, VOL.LX, SUPPL. XVI, 275–278.   Google Scholar

Published

2019-07-05

How to Cite

Ziemba, A. (2019). Ways of spending free time by teachers of physical education in Tarnów. Health Promotion & Physical Activity, 7(2), 18–22. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2755

Issue

Section

Original article