Wartości wychowania fizycznego w procesie edukacji oraz rozwoju osobowości dzieci i młodzieży na podstawie wybranych książek wydanych w Polsce po 1989 roku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8128

Słowa kluczowe:

aksjologia, edukacja, wychowanie fizyczne, osobowość, wartości, książki

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wartości wychowania fizycznego w wybranych książkach wydanych w Polsce w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Wartości wychowania fizycznego są bardzo ważnym elementem pedagogiki sportowej. Dają nową jakość edukacji i zajmują w niej istotne miejsce. Różne wartości są realizowane przez aktywność sportową. Wpływa ona na kształtowanie właściwych postaw moralnych i zachowań społecznie wartościowych, uczy zasady fair play, sumienności, pracowitości, wytrwałości, odwagi, pokonywania słabości, koleżeństwa, umiejętności współpracy, lojalności, a także pomaga w resocjalizacji młodzieży. Zwiększa fizyczną sprawność i zdrowie. W badaniach wykorzystano metodę bibliograficzną, analityczną, opisową i aksjologiczną oraz technikę analizy treści. Kierowano się treścią i interpretacyjnym potencjałem dominanty aksjologicznej książek. Interpretacja treści aksjologicznych pozwoliła na ukazanie wartości wychowania fizycznego w procesie edukacji oraz rozwoju osobowości dzieci i młodzieży zawartych w tych książkach.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Babik, M. (2010). Szkoła wobec subkultury pseudokibiców. WAM, Ignatianum.   Google Scholar

Błajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Wydawnictwo UMK.   Google Scholar

Błajet, P. (2008). Szkice o wychowaniu agonistycznym. WSG w Bydgoszczy.   Google Scholar

Błajet, P. (2012). Od edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antropologiczne. Impuls.   Google Scholar

Bronikowski, M. (red.) (2015). Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie. AWF Poznań.   Google Scholar

Bronikowski, M., Bronikowska, M. (2010). Edukacja olimpijska dla gimnazjum. eMPI2.   Google Scholar

Bronikowski, M., Muszkieta, R. (red.) (2001). Dylematy wychowania fizycznego w edukacji dzieci i młodzieży. AWF Poznań.   Google Scholar

Coubertin, P. (1994). Pedagogika sportowa. W: G. Młodzikowski, K. Hądzelek (oprac.); P. de Coubertin. Przemówienia. Pisma różne i listy. PTNKF, Lea, 121-132.   Google Scholar

Cynarski, W.J., Nowakowski, A., Zaborniak, S. (red.) (2008). Studia z historii i teorii kultury fizycznej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Obodyńskiemu. Uniwersytet Rzeszowski.   Google Scholar

Cynarski, W.J., Nowakowski, A., Zaborniak, S. (red.) (2013). Szkice z teorii i historii wychowania fizycznego, sportu i turystyki. Uniwersytet Rzeszowski.   Google Scholar

Czechowski, M., Żukowska, Z., Żukowski, R. (2011). Edukacja olimpijska. Dokumenty normatywne i Kodeksy Fair Play (z warsztatami dydaktycznymi dla nauczycieli, trenerów i młodzieży). Klub Fair Play PKOl, Estrella.   Google Scholar

Demel, M. (1998). Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. AWF Kraków, 22.   Google Scholar

Dziubiński, Z. (red.) (1992). Sport i wychowanie. Salezjańska Organizacja Sportowa.   Google Scholar

Dziubiński, Z. (red.) (1993). Wychowawcze aspekty sportu. Salezjańska Organizacja Sportowa.   Google Scholar

Dziubiński, Z. (red.) (2004). Edukacja poprzez sport. Salezjańska Organizacja Sportowa.   Google Scholar

Femiak, J. (2012). Cielesność w teorii wychowania fizycznego. Od materializmu do holizmu. AWF Warszawa.   Google Scholar

Grabowski, H. (1990). O kształceniu i wychowaniu fizycznym. AWF Kraków.   Google Scholar

Grabowski, H. (1994). Teoria wychowania fizycznego. AWF Kraków.   Google Scholar

Grabowski, H. (1997, 1999). Teoria fizycznej edukacji. WSiP.   Google Scholar

Grabowski, H. (2000). Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. Impuls.   Google Scholar

Grabowski, H. (red.) (1993). Społeczno-pedagogiczne problemy kształcenia w uczelniach wychowania fizycznego. AWF Kraków.   Google Scholar

Grabowski, H. (red.) (1996). Metody empiryczne w naukach o kulturze fizycznej. AWF Kraków.   Google Scholar

Grabowski, H. (red.) (2002). Perspektywy poznawcze i praktyczne nauk o kulturze fizycznej. AWF Kraków.   Google Scholar

Kowalska, J. Kaźmierczak, A. (2010). Zasada fair play jako wartość wychowawcza w edukacji szkolnej i w przeciwdziałaniu chuligaństwu na stadionach. Raport z badań w ramach projektu pilotażowego „Jestem fair” realizowanego w łódzkich szkołach. MSWiA, UŁ, Centrum Szkolenia Policji.   Google Scholar

Krajewski, M. (2005). Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych. Zarys wykładu. Wydawnictwo Naukowe Novum, 13-25.   Google Scholar

Lipiec, J. (1999). Filozofia olimpizmu. Polskie Wydawnictwo Sportowe Sprint, 20.   Google Scholar

Lipiec, J. (2014). Sympozjon olimpijski. Fall, 93.   Google Scholar

Locke, J. (2002). Myśli o wychowaniu. Wydawnictwo Akademickie Żak, 21.   Google Scholar

Mazur, P. (red.) (2014). Wychowanie poprzez sport. Wielość spojrzeń i doświadczeń. PWSZ w Chełmie.   Google Scholar

Mynarski, W., Ślężyński, J. (red.) (2003). Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. AWF Katowice.   Google Scholar

Nowocień, J. (2001). Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły. AWF Warszawa.   Google Scholar

Nowocień, J. (2013). Studium o pedagogice kultury fizycznej. AWF Warszawa.   Google Scholar

Nowocień, J. (red.) (2003). Wkład nauk humanistycznych do wiedzy o kulturze fizycznej. T. 2, Szkice z pedagogiki kultury fizycznej. PTNKF.   Google Scholar

Osiński, W. (1990, 2011). Teoria wychowania fizycznego. AWF Poznań.   Google Scholar

Osiński, W. (1996, 2002). Zarys teorii wychowania fizycznego. AWF Poznań.   Google Scholar

Osiński, W., Muszkieta, R. (red.) (2000). Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. AWF Poznań.   Google Scholar

Pawłucki, A. (1992). Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. AWF Gdańsk.   Google Scholar

Pawłucki, A. (2002, 2005, 2007). Osoba w pedagogice ciała. Olsztyńska Szkoła Wyższa.   Google Scholar

Pawłucki, A. (2013). Nauki o kulturze fizycznej. AWF Wrocław.   Google Scholar

Pawłucki, A. (2015). Nauki o kulturze fizycznej. Impuls.   Google Scholar

Podolski, A. (2015). Misja sportu w przeciwdziałaniu przemocy i agresji w szkole. Bonus Liber.   Google Scholar

Rzepa, T. (2006). Humanistyczne i poznawcze wartości aktywności z piłką w wychowaniu fizycznym. AWF Wrocław.   Google Scholar

Rzepa, T. (2009). Aktywność ruchowa z piłką a edukacja do kultury fizycznej w aspekcie wartości humanistycznych i poznawczych. AWF Wrocław.   Google Scholar

SALOS RP. http://www.salosrp.pl/o_salosie/podstawowe_informacje [data dostępu: 20.09.2018].   Google Scholar

Siwiński, W. (1989, 1997). Metody badań pedagogicznych w dziedzinie kultury fizycznej i turystyki. Zarys problematyki. AWF Poznań.   Google Scholar

Siwiński, W. (1992, 2000).Pedagogika kultury fizycznej w zarysie. AWF Poznań.   Google Scholar

Strzyżewski, S. (1989, 2002). Rozwój myśli o wychowaniu fizycznym i jego metodach. AWF Katowice   Google Scholar

Strzyżewski, S. (1990). Proces wychowania w kulturze fizycznej. WSiP.   Google Scholar

Strzyżewski, S. (1996, 2013). Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. WSiP; AWF Katowice.   Google Scholar

Ślężyński, J. (red.) (2011). Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Jubileusze prof. dr hab. Jana Ślężyńskiego – 80-lecie urodzin, 60-lecie pracy naukowo-pedagogicznej, 40-lecie zatrudnienia w katowickiej AWF. AWF Katowice.   Google Scholar

Śniadecki, J. (1990). O fizycznym wychowaniu dzieci. AWF Kraków, 6.   Google Scholar

Wiesner, W., Fiłon, M. (red.)(1995). Oddziaływanie wychowawcze na uczniów poprzez sport szkolny i kulturę fizyczną. AWF Wrocław.   Google Scholar

Zuchora, K. (2006). Edukacja olimpijska ku wspólnym wartościom. Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”, Heliodor.   Google Scholar

Zuchora, K. (2009). Nauczyciel i wartości. Z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Warszawa, Heliodor.   Google Scholar

Zuchora, K. (2016). Dialogi olimpijskie. O pięknie i pokoju, etyce i polityce, solidarności i edukacji. Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”.   Google Scholar

Zuchora, K. (red.) (2000). Myśli i uwagi o wychowaniu fizycznym i sporcie. AWF Warszawa.   Google Scholar

Żukowska, Z. (1996). Fair play – sport – edukacja. PTNKF, Estrella.   Google Scholar

Żukowska, Z. (red.) (1993). Ku tożsamości pedagogiki kultury fizycznej. PTNKF.   Google Scholar

Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (1997). Fair play – sport – edukacja. Europejski Kongres Fair Play i II Generalne Zgromadzenie Europejskiego Stowarzyszenia Fair Play, 12-15 września 1996, Warszawa, organizowane przez Polski Komitet Olimpijski – Klub Fair Play i Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki. PTNKF, Estrella.   Google Scholar

Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2000). Edukacja olimpijska w reformującej się szkole. Estrella, AWF Warszawa, Klub Fair Play PKOl.   Google Scholar

Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2001). Zdrowie – ruch – fair play. AWF Warszawa, Estrella, Klub Fair Play PKOl.   Google Scholar

Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2002). Zdrowie i sport w edukacji globalnej. AWF Warszawa, Estrella, Klub Fair Play PKOl.   Google Scholar

Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2003). Wychowanie poprzez sport. MENiS, Estrella, PTNKF; Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2004). Fair play w europejskiej kulturze i edukacji. Klub Fair Play PKOl, Estrella.   Google Scholar

Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2010). Fair play w sporcie i olimpizmie. Szansa czy utopia. Klub Fair Play PKOl, Estrella.   Google Scholar

Opublikowane

2018-12-20

Jak cytować

Foszczyńska, B. (2018). Wartości wychowania fizycznego w procesie edukacji oraz rozwoju osobowości dzieci i młodzieży na podstawie wybranych książek wydanych w Polsce po 1989 roku. Health Promotion & Physical Activity, 3(2), 27–35 (31. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8128

Numer

Dział

Artykuł oryginalny