Wartości wychowania fizycznego w procesie edukacji oraz rozwoju osobowości dzieci i młodzieży na podstawie wybranych książek wydanych w Polsce po 1989 roku
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8128Słowa kluczowe:
aksjologia, edukacja, wychowanie fizyczne, osobowość, wartości, książkiAbstrakt
W artykule zaprezentowano wartości wychowania fizycznego w wybranych książkach wydanych w Polsce w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Wartości wychowania fizycznego są bardzo ważnym elementem pedagogiki sportowej. Dają nową jakość edukacji i zajmują w niej istotne miejsce. Różne wartości są realizowane przez aktywność sportową. Wpływa ona na kształtowanie właściwych postaw moralnych i zachowań społecznie wartościowych, uczy zasady fair play, sumienności, pracowitości, wytrwałości, odwagi, pokonywania słabości, koleżeństwa, umiejętności współpracy, lojalności, a także pomaga w resocjalizacji młodzieży. Zwiększa fizyczną sprawność i zdrowie. W badaniach wykorzystano metodę bibliograficzną, analityczną, opisową i aksjologiczną oraz technikę analizy treści. Kierowano się treścią i interpretacyjnym potencjałem dominanty aksjologicznej książek. Interpretacja treści aksjologicznych pozwoliła na ukazanie wartości wychowania fizycznego w procesie edukacji oraz rozwoju osobowości dzieci i młodzieży zawartych w tych książkach.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Babik, M. (2010). Szkoła wobec subkultury pseudokibiców. WAM, Ignatianum. Google Scholar
Błajet, P. (2006). Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji. Wydawnictwo UMK. Google Scholar
Błajet, P. (2008). Szkice o wychowaniu agonistycznym. WSG w Bydgoszczy. Google Scholar
Błajet, P. (2012). Od edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antropologiczne. Impuls. Google Scholar
Bronikowski, M. (red.) (2015). Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie. AWF Poznań. Google Scholar
Bronikowski, M., Bronikowska, M. (2010). Edukacja olimpijska dla gimnazjum. eMPI2. Google Scholar
Bronikowski, M., Muszkieta, R. (red.) (2001). Dylematy wychowania fizycznego w edukacji dzieci i młodzieży. AWF Poznań. Google Scholar
Coubertin, P. (1994). Pedagogika sportowa. W: G. Młodzikowski, K. Hądzelek (oprac.); P. de Coubertin. Przemówienia. Pisma różne i listy. PTNKF, Lea, 121-132. Google Scholar
Cynarski, W.J., Nowakowski, A., Zaborniak, S. (red.) (2008). Studia z historii i teorii kultury fizycznej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Obodyńskiemu. Uniwersytet Rzeszowski. Google Scholar
Cynarski, W.J., Nowakowski, A., Zaborniak, S. (red.) (2013). Szkice z teorii i historii wychowania fizycznego, sportu i turystyki. Uniwersytet Rzeszowski. Google Scholar
Czechowski, M., Żukowska, Z., Żukowski, R. (2011). Edukacja olimpijska. Dokumenty normatywne i Kodeksy Fair Play (z warsztatami dydaktycznymi dla nauczycieli, trenerów i młodzieży). Klub Fair Play PKOl, Estrella. Google Scholar
Demel, M. (1998). Szkice krytyczne o kulturze fizycznej. AWF Kraków, 22. Google Scholar
Dziubiński, Z. (red.) (1992). Sport i wychowanie. Salezjańska Organizacja Sportowa. Google Scholar
Dziubiński, Z. (red.) (1993). Wychowawcze aspekty sportu. Salezjańska Organizacja Sportowa. Google Scholar
Dziubiński, Z. (red.) (2004). Edukacja poprzez sport. Salezjańska Organizacja Sportowa. Google Scholar
Femiak, J. (2012). Cielesność w teorii wychowania fizycznego. Od materializmu do holizmu. AWF Warszawa. Google Scholar
Grabowski, H. (1990). O kształceniu i wychowaniu fizycznym. AWF Kraków. Google Scholar
Grabowski, H. (1994). Teoria wychowania fizycznego. AWF Kraków. Google Scholar
Grabowski, H. (1997, 1999). Teoria fizycznej edukacji. WSiP. Google Scholar
Grabowski, H. (2000). Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. Impuls. Google Scholar
Grabowski, H. (red.) (1993). Społeczno-pedagogiczne problemy kształcenia w uczelniach wychowania fizycznego. AWF Kraków. Google Scholar
Grabowski, H. (red.) (1996). Metody empiryczne w naukach o kulturze fizycznej. AWF Kraków. Google Scholar
Grabowski, H. (red.) (2002). Perspektywy poznawcze i praktyczne nauk o kulturze fizycznej. AWF Kraków. Google Scholar
Kowalska, J. Kaźmierczak, A. (2010). Zasada fair play jako wartość wychowawcza w edukacji szkolnej i w przeciwdziałaniu chuligaństwu na stadionach. Raport z badań w ramach projektu pilotażowego „Jestem fair” realizowanego w łódzkich szkołach. MSWiA, UŁ, Centrum Szkolenia Policji. Google Scholar
Krajewski, M. (2005). Dzieje wychowania i doktryn pedagogicznych. Zarys wykładu. Wydawnictwo Naukowe Novum, 13-25. Google Scholar
Lipiec, J. (1999). Filozofia olimpizmu. Polskie Wydawnictwo Sportowe Sprint, 20. Google Scholar
Lipiec, J. (2014). Sympozjon olimpijski. Fall, 93. Google Scholar
Locke, J. (2002). Myśli o wychowaniu. Wydawnictwo Akademickie Żak, 21. Google Scholar
Mazur, P. (red.) (2014). Wychowanie poprzez sport. Wielość spojrzeń i doświadczeń. PWSZ w Chełmie. Google Scholar
Mynarski, W., Ślężyński, J. (red.) (2003). Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. AWF Katowice. Google Scholar
Nowocień, J. (2001). Sport i olimpizm w systemie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły. AWF Warszawa. Google Scholar
Nowocień, J. (2013). Studium o pedagogice kultury fizycznej. AWF Warszawa. Google Scholar
Nowocień, J. (red.) (2003). Wkład nauk humanistycznych do wiedzy o kulturze fizycznej. T. 2, Szkice z pedagogiki kultury fizycznej. PTNKF. Google Scholar
Osiński, W. (1990, 2011). Teoria wychowania fizycznego. AWF Poznań. Google Scholar
Osiński, W. (1996, 2002). Zarys teorii wychowania fizycznego. AWF Poznań. Google Scholar
Osiński, W., Muszkieta, R. (red.) (2000). Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. AWF Poznań. Google Scholar
Pawłucki, A. (1992). Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. AWF Gdańsk. Google Scholar
Pawłucki, A. (2002, 2005, 2007). Osoba w pedagogice ciała. Olsztyńska Szkoła Wyższa. Google Scholar
Pawłucki, A. (2013). Nauki o kulturze fizycznej. AWF Wrocław. Google Scholar
Pawłucki, A. (2015). Nauki o kulturze fizycznej. Impuls. Google Scholar
Podolski, A. (2015). Misja sportu w przeciwdziałaniu przemocy i agresji w szkole. Bonus Liber. Google Scholar
Rzepa, T. (2006). Humanistyczne i poznawcze wartości aktywności z piłką w wychowaniu fizycznym. AWF Wrocław. Google Scholar
Rzepa, T. (2009). Aktywność ruchowa z piłką a edukacja do kultury fizycznej w aspekcie wartości humanistycznych i poznawczych. AWF Wrocław. Google Scholar
SALOS RP. http://www.salosrp.pl/o_salosie/podstawowe_informacje [data dostępu: 20.09.2018]. Google Scholar
Siwiński, W. (1989, 1997). Metody badań pedagogicznych w dziedzinie kultury fizycznej i turystyki. Zarys problematyki. AWF Poznań. Google Scholar
Siwiński, W. (1992, 2000).Pedagogika kultury fizycznej w zarysie. AWF Poznań. Google Scholar
Strzyżewski, S. (1989, 2002). Rozwój myśli o wychowaniu fizycznym i jego metodach. AWF Katowice Google Scholar
Strzyżewski, S. (1990). Proces wychowania w kulturze fizycznej. WSiP. Google Scholar
Strzyżewski, S. (1996, 2013). Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. WSiP; AWF Katowice. Google Scholar
Ślężyński, J. (red.) (2011). Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Jubileusze prof. dr hab. Jana Ślężyńskiego – 80-lecie urodzin, 60-lecie pracy naukowo-pedagogicznej, 40-lecie zatrudnienia w katowickiej AWF. AWF Katowice. Google Scholar
Śniadecki, J. (1990). O fizycznym wychowaniu dzieci. AWF Kraków, 6. Google Scholar
Wiesner, W., Fiłon, M. (red.)(1995). Oddziaływanie wychowawcze na uczniów poprzez sport szkolny i kulturę fizyczną. AWF Wrocław. Google Scholar
Zuchora, K. (2006). Edukacja olimpijska ku wspólnym wartościom. Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”, Heliodor. Google Scholar
Zuchora, K. (2009). Nauczyciel i wartości. Z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Warszawa, Heliodor. Google Scholar
Zuchora, K. (2016). Dialogi olimpijskie. O pięknie i pokoju, etyce i polityce, solidarności i edukacji. Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”. Google Scholar
Zuchora, K. (red.) (2000). Myśli i uwagi o wychowaniu fizycznym i sporcie. AWF Warszawa. Google Scholar
Żukowska, Z. (1996). Fair play – sport – edukacja. PTNKF, Estrella. Google Scholar
Żukowska, Z. (red.) (1993). Ku tożsamości pedagogiki kultury fizycznej. PTNKF. Google Scholar
Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (1997). Fair play – sport – edukacja. Europejski Kongres Fair Play i II Generalne Zgromadzenie Europejskiego Stowarzyszenia Fair Play, 12-15 września 1996, Warszawa, organizowane przez Polski Komitet Olimpijski – Klub Fair Play i Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki. PTNKF, Estrella. Google Scholar
Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2000). Edukacja olimpijska w reformującej się szkole. Estrella, AWF Warszawa, Klub Fair Play PKOl. Google Scholar
Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2001). Zdrowie – ruch – fair play. AWF Warszawa, Estrella, Klub Fair Play PKOl. Google Scholar
Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2002). Zdrowie i sport w edukacji globalnej. AWF Warszawa, Estrella, Klub Fair Play PKOl. Google Scholar
Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2003). Wychowanie poprzez sport. MENiS, Estrella, PTNKF; Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2004). Fair play w europejskiej kulturze i edukacji. Klub Fair Play PKOl, Estrella. Google Scholar
Żukowska, Z., Żukowski, R. (red.) (2010). Fair play w sporcie i olimpizmie. Szansa czy utopia. Klub Fair Play PKOl, Estrella. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.