The role of the physical education teacher in the education process based on selected Polish books published after 1989

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0305

Keywords:

physical education teacher, education, physical education, personality, values, books

Abstract

The subject of the article is the presentation of the role of physical education teacher in selected books published in Poland after 1989 year. Physical education teacher is played an important role in contemporary pedagogy. His tasks include not only the development of physical fitness of his students, but also the harmonious development of their personality, specially the moral and social sphere, in accordance with the principle of holistic pedagogy. The teacher should care for the right image of himself. He have to introduce the students into the world of the values of physical culture and be the guide to the values of sporting activity. The research used the bibliographic, analytical, descriptive and axiological methods and the technique of content analysis guided by the content and interpretation potential of the axiological dominant of books. The interpretation of axiological contents has shown the role of physical education teacher in the education process.

Downloads

Download data is not yet available.

Muszkieta, R. (2003). Kompletny nauczyciel sportu i edukacji. W: Z. Dziubiński (red.) Społeczny wymiarsportu. Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 380‒393.   Google Scholar

Grabowski, H. (1992). Kalejdoskop pedeutologiczny. Kultura Fizyczna, 1‒2, 12‒15.   Google Scholar

Osiński, W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. AWF Poznań, 335.   Google Scholar

Hodaň, B., Żukowska, Z. (1996). Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje. AWF Warszawa.   Google Scholar

Krzysztofa Zuchora, K. (2009). Nauczyciel i wartości. Z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Warszawa, Heliodor.   Google Scholar

Srokosz, W. (1993). Psychospołeczne uwarunkowania czynności lekcyjnych nauczyciela kultury fizycznej. AWF Kraków.   Google Scholar

Jonkisz, J. (red.) (1999). Rozwój samorządności młodzieży na tle edukacyjnych i społecznych potrzeb modernizacji kształcenia pedagogów kultury fizycznej. AWF Wrocław.   Google Scholar

Wiesner, W. (2005). Komunikacja dydaktyczna na lekcjach wychowania fizycznego a poziom autorytaryzmu nauczycieli. AWF Wrocław.   Google Scholar

Górna-Łukasik, K. (2010). Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. Wskazania praktyczne. AWF Katowice.   Google Scholar

Frołowicz, T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. AWFiS Gdańsk.   Google Scholar

Lisicki, T., Frołowicz, T. (red.) (2008). Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań edukacji. AWFiS Gdańsk.   Google Scholar

Muszkieta, R. (2004). Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego.Fundacja na Rzecz AWF Poznań, PTNKF.   Google Scholar

Bielski, J. (1996). Uwarunkowania efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. WSP Kielce.   Google Scholar

Bielski, J. (2000). Teoretyczne i metodyczne podstawy efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Akademia Świętokrzyska.   Google Scholar

Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 214‒217.   Google Scholar

Nowak, L. (1991). Geneza i rozwój kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego w Polsce do 1939 roku. AWF Poznań.   Google Scholar

Tatarczuk, J. (red.) (1995). Kształcenie kadr na potrzeby kultury fizycznej, oraz stan i perspektywy rozwoju sportu szkolnego. WSP Zielona Góra.   Google Scholar

Laskiewicz, H. (1996). Niektóre problemy kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej w środowisku naturalnym. US.   Google Scholar

Cieśliński, R. (1991). pt. Przygotowanie do zawodu i pozycja społeczna nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa.   Google Scholar

Cieśliński, R. (2005). Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa.   Google Scholar

Kosiba, G., Madejski, E. (2001). Praca innowacyjno-badawcza w rozwoju zawodowym nauczyciela wychowania fizycznego. ZamKor.   Google Scholar

Kosiba, G., (2009). Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Kraków.   Google Scholar

Grabowski, H. (2004). Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. Impuls.   Google Scholar

Burtny, K., Szczepański, S. (red.) (2007). Wybrane zagadnienia jakości w wychowaniu fizycznym (aspekty jakości – atrakcyjność zajęć i jej mierzenie). Politechnika Opolska.   Google Scholar

Szczepański, S. (2014). Kompetencje metodyczne nauczycieli wychowania fizycznego w świetle badań. Politechnika Opolska.   Google Scholar

Muszkieta, R., Napierała, M., Skaliy, A., Żukow, W. (red.) (2009). Kształcenie kadr w zakresie kultury fizycznej. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania.   Google Scholar

Kijo, P., Ławniczak, P. (red.) (2012). Współczesne wychowanie fizyczne i praktyka nauczycielska. Kolegium Nauczycielskie w Zgierzu.   Google Scholar

Published

2019-02-09

How to Cite

Foszczyńska, B. (2019). The role of the physical education teacher in the education process based on selected Polish books published after 1989. Health Promotion & Physical Activity, 5(4), 1–5. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0305

Issue

Section

Original article