The role of the physical education teacher in the education process based on selected Polish books published after 1989
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0305Keywords:
physical education teacher, education, physical education, personality, values, booksAbstract
The subject of the article is the presentation of the role of physical education teacher in selected books published in Poland after 1989 year. Physical education teacher is played an important role in contemporary pedagogy. His tasks include not only the development of physical fitness of his students, but also the harmonious development of their personality, specially the moral and social sphere, in accordance with the principle of holistic pedagogy. The teacher should care for the right image of himself. He have to introduce the students into the world of the values of physical culture and be the guide to the values of sporting activity. The research used the bibliographic, analytical, descriptive and axiological methods and the technique of content analysis guided by the content and interpretation potential of the axiological dominant of books. The interpretation of axiological contents has shown the role of physical education teacher in the education process.
Downloads
References
Muszkieta, R. (2003). Kompletny nauczyciel sportu i edukacji. W: Z. Dziubiński (red.) Społeczny wymiarsportu. Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 380‒393. Google Scholar
Grabowski, H. (1992). Kalejdoskop pedeutologiczny. Kultura Fizyczna, 1‒2, 12‒15. Google Scholar
Osiński, W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. AWF Poznań, 335. Google Scholar
Hodaň, B., Żukowska, Z. (1996). Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje. AWF Warszawa. Google Scholar
Krzysztofa Zuchora, K. (2009). Nauczyciel i wartości. Z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Warszawa, Heliodor. Google Scholar
Srokosz, W. (1993). Psychospołeczne uwarunkowania czynności lekcyjnych nauczyciela kultury fizycznej. AWF Kraków. Google Scholar
Jonkisz, J. (red.) (1999). Rozwój samorządności młodzieży na tle edukacyjnych i społecznych potrzeb modernizacji kształcenia pedagogów kultury fizycznej. AWF Wrocław. Google Scholar
Wiesner, W. (2005). Komunikacja dydaktyczna na lekcjach wychowania fizycznego a poziom autorytaryzmu nauczycieli. AWF Wrocław. Google Scholar
Górna-Łukasik, K. (2010). Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. Wskazania praktyczne. AWF Katowice. Google Scholar
Frołowicz, T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. AWFiS Gdańsk. Google Scholar
Lisicki, T., Frołowicz, T. (red.) (2008). Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań edukacji. AWFiS Gdańsk. Google Scholar
Muszkieta, R. (2004). Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego.Fundacja na Rzecz AWF Poznań, PTNKF. Google Scholar
Bielski, J. (1996). Uwarunkowania efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. WSP Kielce. Google Scholar
Bielski, J. (2000). Teoretyczne i metodyczne podstawy efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Akademia Świętokrzyska. Google Scholar
Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 214‒217. Google Scholar
Nowak, L. (1991). Geneza i rozwój kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego w Polsce do 1939 roku. AWF Poznań. Google Scholar
Tatarczuk, J. (red.) (1995). Kształcenie kadr na potrzeby kultury fizycznej, oraz stan i perspektywy rozwoju sportu szkolnego. WSP Zielona Góra. Google Scholar
Laskiewicz, H. (1996). Niektóre problemy kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej w środowisku naturalnym. US. Google Scholar
Cieśliński, R. (1991). pt. Przygotowanie do zawodu i pozycja społeczna nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa. Google Scholar
Cieśliński, R. (2005). Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa. Google Scholar
Kosiba, G., Madejski, E. (2001). Praca innowacyjno-badawcza w rozwoju zawodowym nauczyciela wychowania fizycznego. ZamKor. Google Scholar
Kosiba, G., (2009). Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Kraków. Google Scholar
Grabowski, H. (2004). Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. Impuls. Google Scholar
Burtny, K., Szczepański, S. (red.) (2007). Wybrane zagadnienia jakości w wychowaniu fizycznym (aspekty jakości – atrakcyjność zajęć i jej mierzenie). Politechnika Opolska. Google Scholar
Szczepański, S. (2014). Kompetencje metodyczne nauczycieli wychowania fizycznego w świetle badań. Politechnika Opolska. Google Scholar
Muszkieta, R., Napierała, M., Skaliy, A., Żukow, W. (red.) (2009). Kształcenie kadr w zakresie kultury fizycznej. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania. Google Scholar
Kijo, P., Ławniczak, P. (red.) (2012). Współczesne wychowanie fizyczne i praktyka nauczycielska. Kolegium Nauczycielskie w Zgierzu. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.