Recenzja i proces publikacyjny

Procedurze recenzji podlegają przedkładane do publikacji prace oryginalne, przeglądowe, kazuistyczne i metaanalizy. Nie są kierowane do recenzji: listy do redakcji, doniesienia pokonferencyjne, artykuły recenzyjne, choć redakcja zastrzega sobie prawo zasięgnięcia opinii recenzentów w odniesieniu do wybranych tekstów.

Ocena artykułów jest prowadzona na dwóch poziomach: recenzji wewnętrznej (redakcyjnej) i recenzji zewnętrznej (zob. formularz recenzji).

Etap 1. Wstępna weryfikacja tekstu i recenzja wewnętrzna

  1. Nadesłany manuskrypt jest wstępnie weryfikowany i oceniany przez redakcję. Na tym etapie sprawdzane są:
  • zgodność tematyki pracy z profilem czasopisma;
  • nowatorskość ujęcia tematu, szanse zainteresowania pracą szerszego grona odbiorców;
  • przygotowanie manuskryptu pod względem formalnym (zgodność z wytycznymi podanymi na stronie czasopisma), w tym prawidłowość doboru metod statystycznych i wykonanych obliczeń;
  • oświadczenia złożone przez autorów dotyczące oryginalności pracy i potencjalnych konfliktów interesów.
  1. Manuskrypt poddawany jest ocenie w systemie antyplagiatowym.
  2. Jeżeli redaktor prowadzący uzna, że artykuł wymaga poprawy i uzupełnienia, prosi autora o korekty lub dodatkowe informacje. Kolejny etap recenzowania następuje dopiero po pełnym dostosowaniu manuskryptu do wymogów czasopisma.
  3. Złożone do publikacji artykułu, które nie uzyskają pozytywnej oceny mogą zostać odrzucone na tym etapie prac redakcyjnych.

Etap 2. Recenzja zewnętrzna

  1. Wstępnie zaakceptowany manuskrypt jest kierowany przez redaktora prowadzącego do co najmniej dwóch niezależnych recenzentów. Recenzenci nie mogą reprezentować tego samego ośrodka naukowego, ani żadnej instytucji podanej przez autorów jako afiliacja lub wskazanej w oświadczeniu o konflikcie interesów.
  2. Recenzja jest prowadzona w trybie double-blind review, co oznacza, że tożsamość autorów i recenzentów nie może być ujawniona. Za anonimizację tekstu przekazywanego recenzentowi oraz recenzji przekazywanej autorowi odpowiada redaktor prowadzący.
  3. Recenzja jest wykonywana poprzez stronę internetową czasopisma na formularzu recenzji i kończy się jednoznaczną konkluzją:
  • przyjąć bez poprawek;
  • niezbędne niewielkie poprawki;
  • niezbędne znaczne poprawki (w tym przypadku skorygowany przez autorów manuskrypt jest ponownie przesyłany do recenzenta);
  • odrzucić.
  1. W przypadku sprzecznych opinii powołuje się dodatkowych recenzentów.
  2. Ostateczna decyzja dotycząca przyjęcia lub odrzucenia manuskryptu należy do redaktora naczelnego.

Etap 3. Poprawa tekstu i ponowna recenzja

  1. Po zakończeniu procesu recenzowania, autor korespondencyjny zostaje poinformowany o opiniach i uwagach recenzentów oraz o wszelkich sugestiach i uwagach redakcji związanych z przygotowaniem manuskryptu do publikacji.
  2. W wyznaczonym przez redaktora prowadzącego czasie, autorzy powinni dokonać sugerowanych zmian i poprawek. Wszelkie zmiany należy nanosić z włączoną funkcją śledzenia zmian w tekście (dostępną w zakładce „Recenzja” programu MS Word) lub zaznaczyć kolorem czerwonym wprowadzane zmiany (tekst wymagający usunięcia, należy zaznaczyć na czerwono i przekreślić („Narzędzia główne”), np. tekst.
  3. Autorzy przygotowują odpowiedź na recenzję, w której wskazują, które poprawki zostały, a które nie zostały wprowadzone. Jeśli autorzy nie zastosowali się do zaleceń recenzenta i redakcji, wymagane jest satysfakcjonujące wyjaśnienie.
  4. W uzasadnionych przypadkach, poprawiony manuskrypt zostaje ponownie odesłany do jednego lub obu recenzentów.
  5. Etap ten kończy jest jednoznaczną decyzją o przyjęciu lub odrzuceniu manuskryptu.

Etap 4. Weryfikacja językowa i skład

  1. Manuskrypt, który został przyjęty do publikacji zostaje poddany weryfikacji językowej i odpowiednio zredagowany przez osobę posiadającą odpowiednie kompetencje językowe.
  2. Jeżeli w trakcie edytowania manuskryptu, zostaną wprowadzone jakiekolwiek istotne zmiany, tekst w formacie PDF zostaje przesłany do autora korespondencyjnego, który w ciągu 5 dni powinien je zatwierdzić. Jeżeli po tym czasie autor nie odpowiada, Redakcja uznaje wprowadzone zmiany za zatwierdzone. Jest to ostatni moment przed publikacją, w którym autorzy mogą nanosić zmiany redakcyjne i stylistyczne.
  3. Po zatwierdzeniu przez autorów, artykuł zostaje opublikowany na stronie internetowej czasopisma w zakładce zapowiedzi (ahead of print), następnie zostaje przypisany do odpowiedniego wydania czasopisma.