Stres informacyjny – czy dostrzegamy zagrożenie dla zdrowia?
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7585Słowa kluczowe:
stres informacyjny, nadmiar informacji, deficyt informacyjny, społeczeństwo informacyjneAbstrakt
Głównym celem pracy jest charakterystyka stresu informacyjnego, jako odmiany stresu związanego z rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Celem pośrednim jest wskazanie na mechanizm jego powstawania i możliwe konsekwencje zdrowotne. Do przygotowania artykułu posłużono się metodą analizy i krytyki piśmiennictwa. Scharakteryzowano w ten sposób definicję stresu biologicznego, psychologicznego oraz stresu informacyjnego. Zaprezentowano stresory związane z występowaniem stresu informacyjnego. Przegląd literatury wskazuje na zainteresowanie zjawiskiem stresu informacyjnego w dziedzinie psychologii oraz informatologii. Teoretyczne rozważania na temat stresu informacyjnego stanowią podstawę do podjęcia empirycznych badań w tym zakresie.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Heszen I. Psychologia stresu. Warszawa, 2013. Google Scholar
Grygorczuk A. Pojęcie stresu w medycynie i psychologii. Psychiatria, 2008, 5(3), 111-115. Google Scholar
Zagrodzki M. Stres. [w:] Słownik psychologii. Kurcz I., Skarżyńska K. (Red.), Warszawa, 2008, 748. Google Scholar
Humeniuk E. Psychologia. [w:] Filozofia i teorie pielęgniarstwa, Górajek-Jóźwik J. (Red.), Lublin, 2007, 113-145. Google Scholar
Dugiel G., Tustanowska B., Kęcka K., Jasińska M. Przegląd teorii stresu. Acta Sci Acad Ostroviensis, 2012, 1(B), 47-70. Google Scholar
Litzcke S. Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk, 2007. Google Scholar
Babik W. Ekologia informacji. Kraków, 2014. Google Scholar
Ledzińska M. Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa, 2009. Google Scholar
Postek S. Wybrane nowe osiągnięcia psychologii różnic indywidualnych w poradnictwie dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2010, 1, 143-157. Google Scholar
Ledzińska M. Znaczenie wybiórczości umysłu w dobie informacyjnego zalewu. [w:] Komputerw edukacji. Morbitzer J. (Red.). Kraków, 2004, 126-129. Google Scholar
Fazlagić J.A. Zjawisko „nadmiaru informacji” a współczesna edukacja. E-mentor, 2010, 4 (36).http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/773 (data dostępu: 03.07.2017). Google Scholar
Golka M. Bariery w komunikowaniu i społeczeństwie (dez)informacyjnym. Warszawa, 2008. Google Scholar
Eriksen T.H. Tyrania chwili: szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa, 2003. Google Scholar
Begley S. I Can’t Think!. Newsweek, 2011, March 7, 28-33. http://xa.yimg.com/kq/groups/18935276/1660056223/name/Brain Freeze.pdf (data dostępu: 03.07.2017). Google Scholar
Ciccarelli S.K., White J.N. Psychologia. Poznań, 2015. Google Scholar
Molenda R. Stres informacyjny w aspekcie psychologicznym. [w:] Ekologia informacji a kultura informacyjna społeczeństwa. Taraszkiewicz B. (Red.), Słupsk, 2016, 197-205. Google Scholar
Big 6 Skills Overview. http://big6.com/pages/about/big6-skills-overview.php (data dostępu: 03.07.2017). Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.