Całożyciowa aktywność fizyczna jako efekt procesu szkolnego wychowania do kultury fizycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7729

Słowa kluczowe:

aktywność fizyczna, kultura fizyczna, ruch, dziecko

Abstrakt

Aktywność ruchowa wpływa bezpośrednio na dobry stan zdrowia fizycznego i psychicznego, rozwija zaradność i samodzielność dziecka, zwiększa poczucie własnej wartości. We współczesnej szkole wymaga się od dziecka ogromnej pracy umysłowej, wysokiego poziomu wewnętrznej samokontroli, aby osiągnąć określone umiejętności szkolne przy minimalnym wykorzystaniu ruchu. Powoduje to frustrację, lęk i strach, czy poradzi ono sobie z nauką, blokuje radość ze zdobywania nowej wiedzy, hamuje rozwój, spontaniczność i twórcze myślenie. Celem rozważań jest pokazanie, w jaki sposób można kształtować trwałe postawy do podejmowania ruchu przez całe życie.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Umiastowska D. Dlaczego jesteśmy (lub nie jesteśmy) aktywni ruchowo? W: Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku. Red. D. Umiastowska,Tom 7, Szczecin, 2002, 35-38.   Google Scholar

Umiastowska D. Miejsce ruchu w kulturze czasu wolnego. [W]: Wychowanie fizyczne i sport jako prawo człowieka i proces ciągłej edukacji.Red. J. Nowocień, K. Zuchora, Warszawa, 2014, 103-111.   Google Scholar

Umiastowska D. Metody nauczania przygotowujące do całożyciowej aktywności fizycznej. [W]: Współczesne problemy wychowania fizycznego.Red. K. Skalik, J. Polechoński, Część 1, Katowice, 2014a, 165-175.   Google Scholar

http://sjp.pwn.pl/sjp/postawa;2505851.html (data dostępu: 9.02.2017)   Google Scholar

Tomaszewski T. Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa, 1998.   Google Scholar

Umiastowska D. Próba usystematyzowania badań nad aktywnością ruchową. [W]: Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku. Red. D. Umiastowska, Tom 12, Szczecin, 2008, 126-131.   Google Scholar

Umiastowska D. Wpływ ruchu na zdrowie człowieka w opinii szczecińskich studentów. [W]: Aktywność fizyczna jako czynnik wspomagający rozwój i zdrowie. Red. A. Dencikowska, A. Drozd, W. Czarny, Rzeszów, 2008a, 116-123.   Google Scholar

Hannaford C. Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Warszawa, 1995.   Google Scholar

Dennison P.E., Dennison G. Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Warszawa, 2003.   Google Scholar

Rokita A. Zajęcia ruchowe z piłkami edukacyjnymi „edubal” w kształceniu zintegrowanym a sprawność fizyczna oraz umiejętność czytania. Całożyciowa aktywność fizyczna jako efekt procesu szkolnego wychowania do kultury fizycznej i pisania uczniów. Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 93, Wrocław, 2008.   Google Scholar

Rokita A., Cichy I. „Edubal” educational balls: I learn while playing! The Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 2013,2(4), 289-297.   Google Scholar

Cichy I., Rokita A. Piłki edukacyjne „eduball” jako innowacyjny przybór dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, W: Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie. Red. M. Bronikowski, Poznań, 2015, 177-195.   Google Scholar

Umiastowska D. Ruch w procesach uczenia się i wychowania na różnych szczeblach edukacji. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2011, 35,33–36.   Google Scholar

Mandziuk M. The interrelation of physical fitness and academic results among students from primary schoolsin Biała Podlaska, Social Dissertations,Issue 1 (VI), 2012, 159-173.   Google Scholar

Fedewa A., Ahn S. The effects of physical activity and physical fitness on children’s achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis. Res Q Exerc Sport, 2011, Sep; 82(3), 521-535.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Umiastowska, D. (2017). Całożyciowa aktywność fizyczna jako efekt procesu szkolnego wychowania do kultury fizycznej. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 133–139. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7729