Całożyciowa aktywność fizyczna jako efekt procesu szkolnego wychowania do kultury fizycznej
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7729Słowa kluczowe:
aktywność fizyczna, kultura fizyczna, ruch, dzieckoAbstrakt
Aktywność ruchowa wpływa bezpośrednio na dobry stan zdrowia fizycznego i psychicznego, rozwija zaradność i samodzielność dziecka, zwiększa poczucie własnej wartości. We współczesnej szkole wymaga się od dziecka ogromnej pracy umysłowej, wysokiego poziomu wewnętrznej samokontroli, aby osiągnąć określone umiejętności szkolne przy minimalnym wykorzystaniu ruchu. Powoduje to frustrację, lęk i strach, czy poradzi ono sobie z nauką, blokuje radość ze zdobywania nowej wiedzy, hamuje rozwój, spontaniczność i twórcze myślenie. Celem rozważań jest pokazanie, w jaki sposób można kształtować trwałe postawy do podejmowania ruchu przez całe życie.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Umiastowska D. Dlaczego jesteśmy (lub nie jesteśmy) aktywni ruchowo? W: Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku. Red. D. Umiastowska,Tom 7, Szczecin, 2002, 35-38. Google Scholar
Umiastowska D. Miejsce ruchu w kulturze czasu wolnego. [W]: Wychowanie fizyczne i sport jako prawo człowieka i proces ciągłej edukacji.Red. J. Nowocień, K. Zuchora, Warszawa, 2014, 103-111. Google Scholar
Umiastowska D. Metody nauczania przygotowujące do całożyciowej aktywności fizycznej. [W]: Współczesne problemy wychowania fizycznego.Red. K. Skalik, J. Polechoński, Część 1, Katowice, 2014a, 165-175. Google Scholar
http://sjp.pwn.pl/sjp/postawa;2505851.html (data dostępu: 9.02.2017) Google Scholar
Tomaszewski T. Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa, 1998. Google Scholar
Umiastowska D. Próba usystematyzowania badań nad aktywnością ruchową. [W]: Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku. Red. D. Umiastowska, Tom 12, Szczecin, 2008, 126-131. Google Scholar
Umiastowska D. Wpływ ruchu na zdrowie człowieka w opinii szczecińskich studentów. [W]: Aktywność fizyczna jako czynnik wspomagający rozwój i zdrowie. Red. A. Dencikowska, A. Drozd, W. Czarny, Rzeszów, 2008a, 116-123. Google Scholar
Hannaford C. Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Warszawa, 1995. Google Scholar
Dennison P.E., Dennison G. Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Warszawa, 2003. Google Scholar
Rokita A. Zajęcia ruchowe z piłkami edukacyjnymi „edubal” w kształceniu zintegrowanym a sprawność fizyczna oraz umiejętność czytania. Całożyciowa aktywność fizyczna jako efekt procesu szkolnego wychowania do kultury fizycznej i pisania uczniów. Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 93, Wrocław, 2008. Google Scholar
Rokita A., Cichy I. „Edubal” educational balls: I learn while playing! The Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 2013,2(4), 289-297. Google Scholar
Cichy I., Rokita A. Piłki edukacyjne „eduball” jako innowacyjny przybór dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, W: Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie. Red. M. Bronikowski, Poznań, 2015, 177-195. Google Scholar
Umiastowska D. Ruch w procesach uczenia się i wychowania na różnych szczeblach edukacji. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2011, 35,33–36. Google Scholar
Mandziuk M. The interrelation of physical fitness and academic results among students from primary schoolsin Biała Podlaska, Social Dissertations,Issue 1 (VI), 2012, 159-173. Google Scholar
Fedewa A., Ahn S. The effects of physical activity and physical fitness on children’s achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis. Res Q Exerc Sport, 2011, Sep; 82(3), 521-535. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.