Cele współczesnego wychowania fizycznego w opinii nauczycieli południowo-zachodniej Polski
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7724Słowa kluczowe:
wychowanie fizyczne, cele, hierarchia, nauczycieleAbstrakt
Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego na temat celów nauczanego przedmiotu. Opinia ta analizowana była na podstawie dokonanej przez respondentów hierarchii. Badaniami objęto 444 nauczycieli wychowania fizycznego szkół podstawowych (II etap edukacji), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Terenem badań była południowo-zachodnia Polska, województwa: śląskie, opolskie i dolnośląskie. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietową. Jako narzędzie badawcze zastosowano kwestionariusz opracowany przez Europejskie Stowarzyszenie Wychowania Fizycznego. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że najwyższe miejsce w hierarchii zajmuje cel dotyczący przygotowania uczniów do prowadzenia aktywnego i zdrowego stylu życia. W grupie badanych nauczycieli nie stwierdzono różnic międzypłciowych w hierarchizacji celów wychowania fizycznego. Spośród zmiennych uwzględnionych w analizie opinii nauczycieli, miejsce pracy (szkoła: podstawowa, gimnazjalna i ponadgimnazjalna) w największym stopniu różnicowało hierarchizację celów. Istotne statystyczne różnice wystąpiły w odniesieniu do sześciu celów wychowania fizycznego.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Wolny B. Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole, Lublin, 2006. Google Scholar
Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. Wyd. II uzupełnione, Poznań, 2002. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji, Warszawa, 1999. Google Scholar
Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, Warszawa, 1973. Google Scholar
Frołowicz T. Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami, Gdańsk, 2002. Google Scholar
Pawłucki A. Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. Gdańsk, 1992. Google Scholar
Łobocki M. ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa, 1992. Google Scholar
Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Kraków, 2005. Google Scholar
Pośpiech J. Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań, Racibórz, 2006. Google Scholar
Pośpiech J. Contemporery objectives and functions of the European physical education. [W:] Teachers and Healht, Brno, 2004, 477-484. Google Scholar
Pośpiech J. Współczesne tendencje w europejskim wychowaniu fizycznym i sporcie szkolnym. VII Sejmik Szkolnej Kultury Fizycznej. Warszawa, 23-24 listopada 2010 r. Google Scholar
Repond R. M. Current trends and future directions of School Health and Physical Education In Europe. Global Forum on Physical Eductaion Pedagogy, Northem Iowa University, 2010. Google Scholar
Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej, Kraków, 1990. Google Scholar
Bronikowski M. Hierarchia celów operacyjnych wychowania fizycznego w ocenie nauczycieli wychowania fizycznego. Zeszyty Naukowe AWF w Poznaniu, 2005, 54, 9-23. Google Scholar
Staniszewski T. Założone i rzeczywiste funkcje szkoły w przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do rekreacji fizycznej w rodzinie. Studia i Monografie, AWF, Poznań, 2007. Google Scholar
Kuśnierz C., Kopecky M., Pakosz P. Pojmowanie i realizacja celów wychowania fizycznego przez nauczycieli w okresie przemian edukacyjnych. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 2011, 61- 66. Google Scholar
Hardman K. & Green K. (Eds.), Contemporary Issues In Physical Education. Meyer & Meyer Verlag, 2011. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.