Cele współczesnego wychowania fizycznego w opinii nauczycieli południowo-zachodniej Polski

Autor

  • Cezary Kuśnierz Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii, Politechnika Opolska

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7724

Słowa kluczowe:

wychowanie fizyczne, cele, hierarchia, nauczyciele

Abstrakt

Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego na temat celów nauczanego przedmiotu. Opinia ta analizowana była na podstawie dokonanej przez respondentów hierarchii. Badaniami objęto 444 nauczycieli wychowania fizycznego szkół podstawowych (II etap edukacji), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Terenem badań była południowo-zachodnia Polska, województwa: śląskie, opolskie i dolnośląskie. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankietową. Jako narzędzie badawcze zastosowano kwestionariusz opracowany przez Europejskie Stowarzyszenie Wychowania Fizycznego. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że najwyższe miejsce w hierarchii zajmuje cel dotyczący przygotowania uczniów do prowadzenia aktywnego i zdrowego stylu życia. W grupie badanych nauczycieli nie stwierdzono różnic międzypłciowych w hierarchizacji celów wychowania fizycznego. Spośród zmiennych uwzględnionych w analizie opinii nauczycieli, miejsce pracy (szkoła: podstawowa, gimnazjalna i ponadgimnazjalna) w największym stopniu różnicowało hierarchizację celów. Istotne statystyczne różnice wystąpiły w odniesieniu do sześciu celów wychowania fizycznego.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Wolny B. Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole, Lublin, 2006.   Google Scholar

Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. Wyd. II uzupełnione, Poznań, 2002.   Google Scholar

Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji, Warszawa, 1999.   Google Scholar

Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, Warszawa, 1973.   Google Scholar

Frołowicz T. Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami, Gdańsk, 2002.   Google Scholar

Pawłucki A. Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. Gdańsk, 1992.   Google Scholar

Łobocki M. ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa, 1992.   Google Scholar

Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Kraków, 2005.   Google Scholar

Pośpiech J. Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań, Racibórz, 2006.   Google Scholar

Pośpiech J. Contemporery objectives and functions of the European physical education. [W:] Teachers and Healht, Brno, 2004, 477-484.   Google Scholar

Pośpiech J. Współczesne tendencje w europejskim wychowaniu fizycznym i sporcie szkolnym. VII Sejmik Szkolnej Kultury Fizycznej. Warszawa, 23-24 listopada 2010 r.   Google Scholar

Repond R. M. Current trends and future directions of School Health and Physical Education In Europe. Global Forum on Physical Eductaion Pedagogy, Northem Iowa University, 2010.   Google Scholar

Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej, Kraków, 1990.   Google Scholar

Bronikowski M. Hierarchia celów operacyjnych wychowania fizycznego w ocenie nauczycieli wychowania fizycznego. Zeszyty Naukowe AWF w Poznaniu, 2005, 54, 9-23.   Google Scholar

Staniszewski T. Założone i rzeczywiste funkcje szkoły w przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do rekreacji fizycznej w rodzinie. Studia i Monografie, AWF, Poznań, 2007.   Google Scholar

Kuśnierz C., Kopecky M., Pakosz P. Pojmowanie i realizacja celów wychowania fizycznego przez nauczycieli w okresie przemian edukacyjnych. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 2011, 61- 66.   Google Scholar

Hardman K. & Green K. (Eds.), Contemporary Issues In Physical Education. Meyer & Meyer Verlag, 2011.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Kuśnierz, C. (2017). Cele współczesnego wychowania fizycznego w opinii nauczycieli południowo-zachodniej Polski. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 79–93. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7724