Kreatywność nauczycieli wychowania fizycznego szkół wrocławskich
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7721Słowa kluczowe:
kreatywność, nauczyciel wychowania fizycznego, wychowanie fizyczneAbstrakt
Wstęp: Kompetencje kreatywne nauczyciela wychowania fizycznego można rozpatrywać jako działania nieszablonowe lub działania innowacyjne – nowatorstwo pedagogiczne i twórczość pedagogiczną. Badacze osobowości twórczej wskazują na bogatą mozaikę cech, które wpływają na postawę twórczą człowieka. Model postawy twórczej w działaniu to osoba o postawie nonkonformistycznej i zachowaniach heurystycznych. Postawa odtwórcza charakteryzuje się zachowaniem algorytmicznym i postawą konformistyczną.
Cel: Celem podjętych badań było rozpoznanie ogólnych uzdolnień do zachowań twórczych nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w szkole ponadgimnazjalnej.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2013/2014 wśród nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w szkołach ponadgimnazjalnych. Wzięło w nich udział 89 nauczycieli w tym 52 kobiety i 37 mężczyzn. Do zebrania wyników zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując technikę ankietową. Jako narzędzie badawcze zastosowano wystandaryzowany Kwestionariusz Twórczego Zachowania KAHN-II, wersja dla nauczycieli „Mój idealny uczeń – student”.
Wyniki i wnioski: Na tle niezadowalających wyników badań nad kompetencjami kreatywnymi nauczycieli wychowania fizycznego zasadnym wydaje się uświadomienie nauczycielom ich potencjału do zachowań twórczych oraz stworzenie im warunków do efektywnego wykorzystania dyspozycji cech w poszczególnych wymiarach własnej postawy twórczej w działaniu.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Kraków, 2014. Google Scholar
Sulisz S. Oczekiwania nauczycieli wobec szkoły jako miejsca pracy. Kultura Fizyczna, 2007, 11-12, 5-9. Google Scholar
Popek S. Kwestionariusz twórczego zachowania KAHN. Lublin, 2010. Google Scholar
Bodasińska A., Mularczyk K. Nauczyciel wychowania fizycznego jako promotor i kreator zdrowotnych wartości gier zespołowych fizycznego [w]: Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania wychowania fizycznego w szkole. Red. K. Warchoł, Ł. Wojtyczek. Prace naukowo-dydaktyczne Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, Zeszyt 8, Krosno, 2009, 353-364. Google Scholar
Dąbrowska A. Kształtowanie wrażliwości estetycznej uczniów na lekcjach wychowania fizycznego. Lider, 2009, 11, 4-9. Google Scholar
Madejski E. Działalność nowatorska nauczycieli uczących wychowania fizycznego w świetle ich awansu zawodowego. Lider, 2005, 8-9, 17-19. Google Scholar
Śmiglewska M. Zmiana oświatowa a pedagogiczna reorientacja nauczycieli wychowania fizycznego. Między kreatywnością a zaniechaniem zawodowym. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku, 2005, 15, 131-146. Google Scholar
Ostrowska M. Nowatorstwo pedagogiczne w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku, 2007,16, 91-101. Google Scholar
Maszczak T. O kształceniu nauczycieliwychowania fizycznego. KulturaFizyczna, 2009, 7-10, 21-28. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.