Kreatywność nauczycieli wychowania fizycznego szkół wrocławskich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7721

Słowa kluczowe:

kreatywność, nauczyciel wychowania fizycznego, wychowanie fizyczne

Abstrakt

Wstęp: Kompetencje kreatywne nauczyciela wychowania fizycznego można rozpatrywać jako działania nieszablonowe lub działania innowacyjne – nowatorstwo pedagogiczne i twórczość pedagogiczną. Badacze osobowości twórczej wskazują na bogatą mozaikę cech, które wpływają na postawę twórczą człowieka. Model postawy twórczej w działaniu to osoba o postawie nonkonformistycznej i zachowaniach heurystycznych. Postawa odtwórcza charakteryzuje się zachowaniem algorytmicznym i postawą konformistyczną.

Cel: Celem podjętych badań było rozpoznanie ogólnych uzdolnień do zachowań twórczych nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w szkole ponadgimnazjalnej.

Materiał i metody: Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2013/2014 wśród nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w szkołach ponadgimnazjalnych. Wzięło w nich udział 89 nauczycieli w tym 52 kobiety i 37 mężczyzn. Do zebrania wyników zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując technikę ankietową. Jako narzędzie badawcze zastosowano wystandaryzowany Kwestionariusz Twórczego Zachowania KAHN-II, wersja dla nauczycieli „Mój idealny uczeń – student”.

Wyniki i wnioski: Na tle niezadowalających wyników badań nad kompetencjami kreatywnymi nauczycieli wychowania fizycznego zasadnym wydaje się uświadomienie nauczycielom ich potencjału do zachowań twórczych oraz stworzenie im warunków do efektywnego wykorzystania dyspozycji cech w poszczególnych wymiarach własnej postawy twórczej w działaniu.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Kraków, 2014.   Google Scholar

Sulisz S. Oczekiwania nauczycieli wobec szkoły jako miejsca pracy. Kultura Fizyczna, 2007, 11-12, 5-9.   Google Scholar

Popek S. Kwestionariusz twórczego zachowania KAHN. Lublin, 2010.   Google Scholar

Bodasińska A., Mularczyk K. Nauczyciel wychowania fizycznego jako promotor i kreator zdrowotnych wartości gier zespołowych fizycznego [w]: Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania wychowania fizycznego w szkole. Red. K. Warchoł, Ł. Wojtyczek. Prace naukowo-dydaktyczne Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, Zeszyt 8, Krosno, 2009, 353-364.   Google Scholar

Dąbrowska A. Kształtowanie wrażliwości estetycznej uczniów na lekcjach wychowania fizycznego. Lider, 2009, 11, 4-9.   Google Scholar

Madejski E. Działalność nowatorska nauczycieli uczących wychowania fizycznego w świetle ich awansu zawodowego. Lider, 2005, 8-9, 17-19.   Google Scholar

Śmiglewska M. Zmiana oświatowa a pedagogiczna reorientacja nauczycieli wychowania fizycznego. Między kreatywnością a zaniechaniem zawodowym. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku, 2005, 15, 131-146.   Google Scholar

Ostrowska M. Nowatorstwo pedagogiczne w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku, 2007,16, 91-101.   Google Scholar

Maszczak T. O kształceniu nauczycieliwychowania fizycznego. KulturaFizyczna, 2009, 7-10, 21-28.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Guła-Kubiszewska, H., & Starościak, W. (2017). Kreatywność nauczycieli wychowania fizycznego szkół wrocławskich. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 43–54. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7721