Jakość praktyk zawodowych w okresie pandemii i obowiązującego rygoru sanitarnego w opinii studentów fizjoterapii z Polski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/hppa.421

Słowa kluczowe:

praktyki zawodowe, fizjoterapia, jakość kształcenia, pandemia, COVID-19

Abstrakt

Wprowadzenie: Pandemia COVID-19 i związane z nią rygory sanitarne stanowią duże wyzwanie dla uczelni przygotowujących młodzież do pracy w zawodach medycznych i okołomedycznych, w tym w zawodzie fizjoterapeuty. Szczególnie trudne jest przeprowadzenie praktyk, podczas których zarówno studenci i pracownicy placówki, jak i pacjenci będą mieli zapewnione maksymalne bezpieczeństwo, ale jednocześnie zachowane zostaną wysokie standardy kształcenia. Celem pracy była ocena ewentualnych zmian w jakości praktyk zawodowych, jakie mogły nastąpić w czasie pandemii COVID-19 i obowiązującego reżimu sanitarnego.

Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w październiku 2021 roku wśród 67 studentów fizjoterapii Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie. W próbie znalazły się zarówno kobiety (n = 49), jak i mężczyźni (n = 18), którzy odbyli co najmniej jeden pełny staż zawodowy przed wybuchem pandemii oraz co najmniej jeden pełny staż zawodowy w trakcie pandemii. Studenci dobrowolnie wypełniali specjalnie skonstruowany elektroniczny kwestionariusz, w którym odpowiadali na 20 pytań dotyczących warunków odbywania praktyk, współpracy z personelem placówki, atmosfery panującej w miejscu praktyki oraz zdobytych tam umiejętności. Określali w skali od 1 do 5 (1 – zdecydowanie zmieniły się na korzyść, 5 – zdecydowanie zmieniły się na niekorzyść), jak zmieniły się praktyki zawodowe w związku z pandemią i reżimem sanitarnym. Studenci mogli również dodać swoje uwagi w postaci rekomendacji mających na celu poprawę jakości praktyk. Zostali do tego zaproszeni za pomocą następującego stwierdzenia: Podaj przykład praktycznego rozwiązania, które przyczyniłoby się do poprawy jakości praktyk.

Wyniki: Według respondentów najbardziej niekorzystne zmiany w jakości praktyk spowodowane pandemią to: zwiększony stres związany z praktykami, gorsze warunki do nauki diagnozowania i planowania terapii, ograniczone możliwości poznania nowoczesnych metod terapii oraz ograniczone możliwości bezpośredniej pracy z pacjentem. Respondenci zauważyli również pozytywne zmiany w jakości praktyk. Były to możliwość pracy w małej grupie, lepsza atmosfera w placówce, większa pomoc ze strony personelu oraz lepsze zapoznanie się z miejscem stażu.

Wnioski: Pandemia przyniosła zarówno pozytywne, jak i negatywne zmiany w jakości praktyk. Monitorowanie jakości praktyk i badanie opinii studentów jest bardzo ważnym narzędziem w podnoszeniu jakości kształcenia. Warto przeprowadzać dodatkowe badania jakości, aby mieć świadomość ewentualnych zmian w jakości praktyk wywołanych trudnymi sytuacjami. Interesujące było również zauważenie, że studenci oczekują, że niektóre zmiany związane z reżimem sanitarnym utrzymają się po zakończeniu pandemii.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

FINE. European Federation of Educators in Nursing Science. https://www.fine-europe.eu/?p=2573&lang=en Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Hall C, Feliciano S, Crespo ML. The HEALINT Projects : HEALINT, HEALINT4ALL ans ISO IWA 35. https://www.qualment.eu/wp-content/uploads/2021/07/EFN-FINE-QualMent-Multiplier-event-17-June-2021-Carol-Hall-PPT.pdf. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Cunningham S, Wilson C, Cooper N. Guidelines for Colplering Traineeship Placement: IO2 – HEALINT Audit Questionnaire tool Support Document. Healint; 2018.https://healint.eu/wp-content/uploads/sites/18/2020/12/HEALINT-Guidelines.pdf. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Kero J, Markkanen M, Santamäki K, Granfors P, Tuoriniemi S. Audit Training for International Nurse Students’ Clinical Placement Audit: A case study protocol. Healint; 2020. https://healint.eu/wp-content/uploads/sites/18/2020/03/HEALINT-AUDITOR-Course-Case-Study-1.pdf. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Cunningham S. Challenges of outward facing mobility opportunities for nursing students: Pre and peri Covid-19. EURAS Journal of Health. 2020;1(1):89-94. doi: 10.17932/EJOH.2020.022/ejoh_v01i1008. DOI: https://doi.org/10.17932/EJOH.2020.022/ejoh_v01i1008   Google Scholar

ISO. IWA 35:2020: Quality of learning environments for students in healthcare professions — Requirements for healthcare education providers in care settings. https://www.iso.org/standard/80863.html. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

HEALINT4ALL. Standards+Innovation Awards 2021. https://healint.eu/2021/09/22/cenawards/. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

CEN: CENELEC. List of Nominees 2021. https://www.cencenelec.eu/get-involved/research-and-innovation/cen-and-cenelec-activities/standards-innovation-awards/list-of-nominees-2021/. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Patton N, Higgs J, Smith M. Using theories of learning in workplaces to enhance physiotherapy clinical education. Physiother Theory and Pract. 2013;29(7): 493-503. doi: 10.3109/09593985.2012.753651. DOI: https://doi.org/10.3109/09593985.2012.753651   Google Scholar

Szyport K. Subiektywna ocena stopnia przygotowania do wykonywanego zawodu studentów Fizjoterapii. [master’s thesis]. Kraków: Uniwersytet Jagielloński; 2012.   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Dz.U.2021.755. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/standardy-ksztalcenia-przygotowujacego-do-wykonywania-zawodu-lekarza-18884048. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Paszkowska M. New physiotherapist status in the Polish health care system. Wiad Lek. 2020;73(7):1567-1575. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202007146   Google Scholar

Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty. Dz.U.2022.168. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/zawod-fizjoterapeuty-18244654. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Forbes R, Mandrusiak A, Smith M, Russell T. A comparison of patient education practices and perceptions of novice and experienced physiotherapists in Australian physiotherapy settings. Musculoskelet Sci Pract. 2017;28: 46-53. doi: 10.1016/j.msksp.2017.01.007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.msksp.2017.01.007   Google Scholar

Strohschein J, Hagler P, May L. Assessing the need for change in clinical education practices. Phys Ther. 2002;82(2:160-172. doi: 10.1093/ptj/82.2.160. DOI: https://doi.org/10.1093/ptj/82.2.160   Google Scholar

Melling M, Duranai M, Pellow B, et al. Simulation experiences in Canadian physiotherapy programmes: A description of current practices. Physiother Can. 2018;70(3), 262-271. doi: 10.3138/ptc.2017-11.e. DOI: https://doi.org/10.3138/ptc.2017-11.e   Google Scholar

Rowe M, Frantz JM, Bozalek V. Physiotherapy students’ use of online technology as part of their learning practices: A case study. SA Journal of Physiotherapy. 2012;68(1):1-6. DOI: https://doi.org/10.4102/sajp.v68i1.6   Google Scholar

Kowalczyk B. Ergonomia pracy w zawodzie fizjoterapeuty – bieżąca wiedza i potrzeby studentów [= Ergonomics in profession of physiotherapist – current knowledge and expectations of students]. [master’s thesis]. Kraków: Uniwersytet Jagoielloński; 2014. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/194956. Accessed November 29, 2021.   Google Scholar

Opublikowane

2022-07-01

Jak cytować

Jankowicz-Szymańska, A., Stefanowicz-Kocoł, A., & Grochowska, A. (2022). Jakość praktyk zawodowych w okresie pandemii i obowiązującego rygoru sanitarnego w opinii studentów fizjoterapii z Polski. Health Promotion & Physical Activity, 19(2), 1–10. https://doi.org/10.55225/hppa.421

Numer

Dział

Artykuł oryginalny