Metoda integracji sensorycznej w terapii dzieci z autyzmem

Autor

  • Agnieszka Micek Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Collegium Medicum, Wydział Nauk o Zdrowiu
  • Barbara Kmiecik-Niedziela Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych "Radość" w Dębicy; Szkoła Podstawowa nr 5 w Dębicy

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7870

Słowa kluczowe:

autyzm, integracja sensoryczna, zaburzenia rozwojowe

Abstrakt

Dzieci dotknięte autyzmem często mają trudności z rejestrowaniem i interpretowaniem informacji odbieranych przez zmysły. Powszechnie spotykane wśród nich nieadekwatne reagowanie na sygnały płynące ze świata zmysłów może wiązać się z ograniczonymi stereotypowymi zachowaniami i deficytami społecznymi, wpływającymi na ich relacje z innymi, edukację i codzienną aktywność. Dzieci z autyzmem mogą mieć zaburzoną percepcję sensoryczną i ujawniać nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne, objawiającą się fascynacją lub lękiem, np. mogą odczuwać niepokój z powodu ciągłego cichego hałasu. Naukowcy od dziesięcioleci badają wpływ zaburzeń przetwarzania sensorycznego na poziom codziennego funkcjonowania dzieci z autyzmem. Teoria integracji sensorycznej w odniesieniu do tej populacji, ewoluowała na przestrzeni lat, oceniono niektóre strategie terapii zmysłów i zastosowano je jako wspomagającą metodę leczenia. Jednak czasami pojawiają się kontrowersje wokół tej koncepcji, zwłaszcza w prasie świeckiej. Dlatego wciąż potrzebna jest refleksja nad postępowaniem z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście terapii integracji sensorycznej. W tej grupie docelowej szczególnie ważne jest podejmowanie interwencji mających na celu poprawę samoregulacji, odbierania informacji ze świata zmysłów i codziennego funkcjonowania.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Patyk K, Borkowski G. Zasady tworzenia przyjaznego środowiska dla osób z autyzmem. In: Patyk K, Panasiuk M, eds. Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Gdańsk: GWP; 2017.   Google Scholar

Świat zmysłów autystycznego dziecka. Senso-Rex. https://senso-rex.com/pl/integracja-sensoryczna-u-dzieci-autystycznych/. Published May 15, 2017. Accessed May 15, 2017.   Google Scholar

Charbicka M. Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w terapii dzieci z autyzmem. Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. 2018;1:19-23.   Google Scholar

Delacato CH. Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis; 1996.   Google Scholar

Różalska A. Terapia Integracji Sensorycznej jako część szeroko rozumianej pomocy osobom autystycznym. Based on: Stefan Dzikowski, Gdańsk; 1995. Dom Rain Mana https://www.domrainmana.pl/terapia-integracji-sensorycznej-jako-czesc-szeroko-rozumianej-pomocy-osobom-autystycznym/. Published 2008, updated November 8, 2017. Accessed November 8, 2017.   Google Scholar

Ayres AJ. Sensory integration and learning disorders. Los Angeles: Western Psychological Services; 1972.   Google Scholar

Ayres AJ. Sensory integration and Praxis tests: SIPT manual. Los Angeles: Western Psychological Services; 1989.   Google Scholar

Opublikowane

2021-03-05

Jak cytować

Micek, A., & Kmiecik-Niedziela, B. (2021). Metoda integracji sensorycznej w terapii dzieci z autyzmem. Health Promotion & Physical Activity, 14(1), 47–49. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7870

Numer

Dział

List do redakcji