Rola nauczyciela wychowania fizycznego w procesie edukacji w oparciu o wybrane polskie książki wydane po 1989 roku
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0305Słowa kluczowe:
nauczyciel wychowania fizycznego, edukacja, wychowanie fizyczne, osobowość, wartości, książkiAbstrakt
Tematem artykułu jest prezentacja roli nauczyciela wychowania fizycznego w wybranych książkach wydanych w Polsce po 1989 roku. Nauczyciel wychowania fizycznego odgrywa ważną rolę we współczesnej pedagogice. Do jego zadań należy nie tylko rozwój sprawności fizycznej uczniów, ale także harmonijny rozwój ich osobowości, szczególnie sfery moralnej i społecznej, zgodnie z założeniami pedagogiki holistycznej. Nauczyciel powinien dbać o właściwy wizerunek swojej osoby. Musi wprowadzać swoich wychowanków w świat wartości kultury fizycznej i być przewodnikiem po wartościach aktywności sportowej. W badaniach wykorzystano metodę bibliograficzną, analityczno-opisową i aksjologiczną oraz technikę analizy treści, kierując się treścią oraz interpretacyjnym potencjałem dominanty aksjologicznej książek. Interpretacja treści aksjologicznych ukazała rolę nauczyciela wychowania fizycznego w procesie edukacji.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Muszkieta, R. (2003). Kompletny nauczyciel sportu i edukacji. W: Z. Dziubiński (red.) Społeczny wymiarsportu. Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 380‒393. Google Scholar
Grabowski, H. (1992). Kalejdoskop pedeutologiczny. Kultura Fizyczna, 1‒2, 12‒15. Google Scholar
Osiński, W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. AWF Poznań, 335. Google Scholar
Hodaň, B., Żukowska, Z. (1996). Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje. AWF Warszawa. Google Scholar
Krzysztofa Zuchora, K. (2009). Nauczyciel i wartości. Z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Warszawa, Heliodor. Google Scholar
Srokosz, W. (1993). Psychospołeczne uwarunkowania czynności lekcyjnych nauczyciela kultury fizycznej. AWF Kraków. Google Scholar
Jonkisz, J. (red.) (1999). Rozwój samorządności młodzieży na tle edukacyjnych i społecznych potrzeb modernizacji kształcenia pedagogów kultury fizycznej. AWF Wrocław. Google Scholar
Wiesner, W. (2005). Komunikacja dydaktyczna na lekcjach wychowania fizycznego a poziom autorytaryzmu nauczycieli. AWF Wrocław. Google Scholar
Górna-Łukasik, K. (2010). Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. Wskazania praktyczne. AWF Katowice. Google Scholar
Frołowicz, T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. AWFiS Gdańsk. Google Scholar
Lisicki, T., Frołowicz, T. (red.) (2008). Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań edukacji. AWFiS Gdańsk. Google Scholar
Muszkieta, R. (2004). Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego.Fundacja na Rzecz AWF Poznań, PTNKF. Google Scholar
Bielski, J. (1996). Uwarunkowania efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. WSP Kielce. Google Scholar
Bielski, J. (2000). Teoretyczne i metodyczne podstawy efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Akademia Świętokrzyska. Google Scholar
Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 214‒217. Google Scholar
Nowak, L. (1991). Geneza i rozwój kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego w Polsce do 1939 roku. AWF Poznań. Google Scholar
Tatarczuk, J. (red.) (1995). Kształcenie kadr na potrzeby kultury fizycznej, oraz stan i perspektywy rozwoju sportu szkolnego. WSP Zielona Góra. Google Scholar
Laskiewicz, H. (1996). Niektóre problemy kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej w środowisku naturalnym. US. Google Scholar
Cieśliński, R. (1991). pt. Przygotowanie do zawodu i pozycja społeczna nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa. Google Scholar
Cieśliński, R. (2005). Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa. Google Scholar
Kosiba, G., Madejski, E. (2001). Praca innowacyjno-badawcza w rozwoju zawodowym nauczyciela wychowania fizycznego. ZamKor. Google Scholar
Kosiba, G., (2009). Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Kraków. Google Scholar
Grabowski, H. (2004). Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. Impuls. Google Scholar
Burtny, K., Szczepański, S. (red.) (2007). Wybrane zagadnienia jakości w wychowaniu fizycznym (aspekty jakości – atrakcyjność zajęć i jej mierzenie). Politechnika Opolska. Google Scholar
Szczepański, S. (2014). Kompetencje metodyczne nauczycieli wychowania fizycznego w świetle badań. Politechnika Opolska. Google Scholar
Muszkieta, R., Napierała, M., Skaliy, A., Żukow, W. (red.) (2009). Kształcenie kadr w zakresie kultury fizycznej. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania. Google Scholar
Kijo, P., Ławniczak, P. (red.) (2012). Współczesne wychowanie fizyczne i praktyka nauczycielska. Kolegium Nauczycielskie w Zgierzu. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.