Rola nauczyciela wychowania fizycznego w procesie edukacji w oparciu o wybrane polskie książki wydane po 1989 roku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0305

Słowa kluczowe:

nauczyciel wychowania fizycznego, edukacja, wychowanie fizyczne, osobowość, wartości, książki

Abstrakt

Tematem artykułu jest prezentacja roli nauczyciela wychowania fizycznego w wybranych książkach wydanych w Polsce po 1989 roku. Nauczyciel wychowania fizycznego odgrywa ważną rolę we współczesnej pedagogice. Do jego zadań należy nie tylko rozwój sprawności fizycznej uczniów, ale także harmonijny rozwój ich osobowości, szczególnie sfery moralnej i społecznej, zgodnie z założeniami pedagogiki holistycznej. Nauczyciel powinien dbać o właściwy wizerunek swojej osoby. Musi wprowadzać swoich wychowanków w świat wartości kultury fizycznej i być przewodnikiem po wartościach aktywności sportowej. W badaniach wykorzystano metodę bibliograficzną, analityczno-opisową i aksjologiczną oraz technikę analizy treści, kierując się treścią oraz interpretacyjnym potencjałem dominanty aksjologicznej książek. Interpretacja treści aksjologicznych ukazała rolę nauczyciela wychowania fizycznego w procesie edukacji.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Muszkieta, R. (2003). Kompletny nauczyciel sportu i edukacji. W: Z. Dziubiński (red.) Społeczny wymiarsportu. Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 380‒393.   Google Scholar

Grabowski, H. (1992). Kalejdoskop pedeutologiczny. Kultura Fizyczna, 1‒2, 12‒15.   Google Scholar

Osiński, W. (2011). Teoria wychowania fizycznego. AWF Poznań, 335.   Google Scholar

Hodaň, B., Żukowska, Z. (1996). Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje. AWF Warszawa.   Google Scholar

Krzysztofa Zuchora, K. (2009). Nauczyciel i wartości. Z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Warszawa, Heliodor.   Google Scholar

Srokosz, W. (1993). Psychospołeczne uwarunkowania czynności lekcyjnych nauczyciela kultury fizycznej. AWF Kraków.   Google Scholar

Jonkisz, J. (red.) (1999). Rozwój samorządności młodzieży na tle edukacyjnych i społecznych potrzeb modernizacji kształcenia pedagogów kultury fizycznej. AWF Wrocław.   Google Scholar

Wiesner, W. (2005). Komunikacja dydaktyczna na lekcjach wychowania fizycznego a poziom autorytaryzmu nauczycieli. AWF Wrocław.   Google Scholar

Górna-Łukasik, K. (2010). Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. Wskazania praktyczne. AWF Katowice.   Google Scholar

Frołowicz, T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. AWFiS Gdańsk.   Google Scholar

Lisicki, T., Frołowicz, T. (red.) (2008). Nauczyciel wychowania fizycznego wobec wyzwań edukacji. AWFiS Gdańsk.   Google Scholar

Muszkieta, R. (2004). Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego.Fundacja na Rzecz AWF Poznań, PTNKF.   Google Scholar

Bielski, J. (1996). Uwarunkowania efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. WSP Kielce.   Google Scholar

Bielski, J. (2000). Teoretyczne i metodyczne podstawy efektywności pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Akademia Świętokrzyska.   Google Scholar

Denek, K. (1998). O nowy kształt edukacji. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 214‒217.   Google Scholar

Nowak, L. (1991). Geneza i rozwój kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego w Polsce do 1939 roku. AWF Poznań.   Google Scholar

Tatarczuk, J. (red.) (1995). Kształcenie kadr na potrzeby kultury fizycznej, oraz stan i perspektywy rozwoju sportu szkolnego. WSP Zielona Góra.   Google Scholar

Laskiewicz, H. (1996). Niektóre problemy kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej w środowisku naturalnym. US.   Google Scholar

Cieśliński, R. (1991). pt. Przygotowanie do zawodu i pozycja społeczna nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa.   Google Scholar

Cieśliński, R. (2005). Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Warszawa.   Google Scholar

Kosiba, G., Madejski, E. (2001). Praca innowacyjno-badawcza w rozwoju zawodowym nauczyciela wychowania fizycznego. ZamKor.   Google Scholar

Kosiba, G., (2009). Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego. AWF Kraków.   Google Scholar

Grabowski, H. (2004). Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. Impuls.   Google Scholar

Burtny, K., Szczepański, S. (red.) (2007). Wybrane zagadnienia jakości w wychowaniu fizycznym (aspekty jakości – atrakcyjność zajęć i jej mierzenie). Politechnika Opolska.   Google Scholar

Szczepański, S. (2014). Kompetencje metodyczne nauczycieli wychowania fizycznego w świetle badań. Politechnika Opolska.   Google Scholar

Muszkieta, R., Napierała, M., Skaliy, A., Żukow, W. (red.) (2009). Kształcenie kadr w zakresie kultury fizycznej. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania.   Google Scholar

Kijo, P., Ławniczak, P. (red.) (2012). Współczesne wychowanie fizyczne i praktyka nauczycielska. Kolegium Nauczycielskie w Zgierzu.   Google Scholar

Opublikowane

2019-02-09

Jak cytować

Foszczyńska, B. (2019). Rola nauczyciela wychowania fizycznego w procesie edukacji w oparciu o wybrane polskie książki wydane po 1989 roku. Health Promotion & Physical Activity, 5(4), 1–5. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.0305

Numer

Dział

Artykuł oryginalny