Przydatność i wykonalność podstawy programowej wychowania fizycznego w opiniach nauczycieli wybranych szkół województwa śląskiego i opolskiego
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8670Słowa kluczowe:
podstawa programowa, wychowanie fizyczne, opinie, nauczycieleAbstrakt
Wstęp: Jednym z celów reformy programowej było urozmaicenie szkolnego wychowania fizycznego i dostosowanie go do zainteresowań uczniów. W dzisiejszych czasach obserwuje się niepokojące zjawisko zmniejszającej się aktywności fizycznej młodzieży zarówno na zajęciach lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych a szkolne oferty wyboru ulubionej dyscypliny sportowej przegrywają z ofertami pozaszkolnymi, dlatego poszukiwanie skutecznych rozwiązań było nie tylko potrzebą, a i koniecznością.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2013 roku wśród 74 nauczycieli uczących w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Obliczono średnią arytmetyczną wyników oraz istotność różnic testem zgodności chi–kwadrat (x^2).
Wyniki: W większości przypadków oceny kobiet i mężczyzn były bardzo podobne. Z analizy danych wynika, że najwyższe oceny przydatności i wykonalności uzyskały treści bloków tematycznych: „Sporty całego życia i wypoczynek” oraz „Sport”. Gry sportowe od wielu lat są najbardziej pożądaną treścią lekcji wychowania fizycznego przez uczniów i jak wskazują uzyskane wyniki przeprowadzonych badań, również nauczycieli tego przedmiotu.
Wnioski: Wyniki badań wskazują, że ankietowani nauczyciele wychowania fizycznego pozytywnie oceniają treści podstawy programowej wdrożonej w 2009 roku. Badani nauczyciele znacznie wyżej ocenili przydatność treści zawartych w podstawie programowej niż ich wykonalność.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Pańczyk W., Warchoł K., (2011). Nowe – bliższe zdrowiu wychowanie fizyczne (poszukiwania). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów. Google Scholar
Głogowska-Nowak E., Jezierski R. (2011) Opinie nauczycieli wychowania fizycznego o nowej podstawie programowej. Lider, 6, 3–8. Google Scholar
Pośpiech J., (2008). Wychowanie fizyczne w gimnazjum. Lider, 11, 7–9. Google Scholar
Zuchora K., (2009). Nauczyciel i wartości: z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. Spółka Wydawnicza Heliodor, Warszawa. Google Scholar
Plich T., (1998). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. Google Scholar
Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Red. i tłum. A. Kloskowska-Dudzińska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.