Przydatność i wykonalność podstawy programowej wychowania fizycznego w opiniach nauczycieli wybranych szkół województwa śląskiego i opolskiego

Autor

  • Dariusz Pośpiech Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Zakład Adaptowanej Aktywności Fizycznej, Katowice https://orcid.org/0000-0003-3824-3561
  • Justyna Blacha Politechnika Opolska

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8670

Słowa kluczowe:

podstawa programowa, wychowanie fizyczne, opinie, nauczyciele

Abstrakt

Wstęp: Jednym z celów reformy programowej było urozmaicenie szkolnego wychowania fizycznego i dostosowanie go do zainteresowań uczniów. W dzisiejszych czasach obserwuje się niepokojące zjawisko zmniejszającej się aktywności fizycznej młodzieży zarówno na zajęciach lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych a szkolne oferty wyboru ulubionej dyscypliny sportowej przegrywają z ofertami pozaszkolnymi, dlatego poszukiwanie skutecznych rozwiązań było nie tylko potrzebą, a i koniecznością.
Materiał i metody: Badania przeprowadzono w 2013 roku wśród 74 nauczycieli uczących w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Obliczono średnią arytmetyczną wyników oraz istotność różnic testem zgodności chi–kwadrat (x^2).
Wyniki: W większości przypadków oceny kobiet i mężczyzn były bardzo podobne. Z analizy danych wynika, że najwyższe oceny przydatności i wykonalności uzyskały treści bloków tematycznych: „Sporty całego życia i wypoczynek” oraz „Sport”. Gry sportowe od wielu lat są najbardziej pożądaną treścią lekcji wychowania fizycznego przez uczniów i jak wskazują uzyskane wyniki przeprowadzonych badań, również nauczycieli tego przedmiotu.
Wnioski: Wyniki badań wskazują, że ankietowani nauczyciele wychowania fizycznego pozytywnie oceniają treści podstawy programowej wdrożonej w 2009 roku. Badani nauczyciele znacznie wyżej ocenili przydatność treści zawartych w podstawie programowej niż ich wykonalność.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Pańczyk W., Warchoł K., (2011). Nowe – bliższe zdrowiu wychowanie fizyczne (poszukiwania). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.   Google Scholar

Głogowska-Nowak E., Jezierski R. (2011) Opinie nauczycieli wychowania fizycznego o nowej podstawie programowej. Lider, 6, 3–8.   Google Scholar

Pośpiech J., (2008). Wychowanie fizyczne w gimnazjum. Lider, 11, 7–9.   Google Scholar

Zuchora K., (2009). Nauczyciel i wartości: z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. Spółka Wydawnicza Heliodor, Warszawa.   Google Scholar

Plich T., (1998). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.   Google Scholar

Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Red. i tłum. A. Kloskowska-Dudzińska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Opublikowane

2019-01-21

Jak cytować

Pośpiech, D., & Blacha, J. (2019). Przydatność i wykonalność podstawy programowej wychowania fizycznego w opiniach nauczycieli wybranych szkół województwa śląskiego i opolskiego. Health Promotion & Physical Activity, 4(3), 20–27. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8670

Numer

Dział

Artykuł oryginalny