Dzienna i szkolna aktywność fizyczna 16-letnich dziewcząt i chłopców

Autor

  • Dorota Groffik Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Katedra Teorii i Metodyki WF, Katowice https://orcid.org/0000-0002-2266-2457
  • Karel Frömel Uniwersytet Palackiego, Instytut Aktywnego Stylu Życia, Ołomuniec, Republika Czeska; Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Katedra Teorii i Metodyki WF, Katowice
  • Marta Witek-Chabińska Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Katedra Teorii i Metodyki WF, Katowice
  • Rafał Szyja Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Katedra Teorii i Metodyki WF, Katowice
  • Radim Žatka Uniwersytet Palackiego, Instytut Aktywnego Stylu Życia, Ołomuniec, Republika Czeska
  • Bartosz Urbański Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Katedra Teorii i Metodyki WF, Katowice

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8669

Słowa kluczowe:

krokomierz, lokomocja, 11 000 kroków, 3000 kroków

Abstrakt

Celem pracy było określenie zależności pomiędzy szkolną a całodniową aktywnością fizyczną 16-letnich dziewcząt i chłopców na podstawie tygodniowego monitoringu z wykorzystaniem krokomierzy. W badaniu uwzględniono również poziom całodziennej i szkolnej aktywności fizycznej uczniów mniej i bardziej aktywnych w czasie przed zajęciami w szkole.Przebadano 169 osób, w tym 93 dziewczęta i 76 chłopców ze szkół ponadgimnazjalnych regionu śląskiego. Badani nosili krokomierz przez 5 dni szkolnych zapisując liczbę wykonanych kroków w poszczególnych segmentach dnia (czas przed zajęciami w szkole, zajęcia w szkole i czas po zakończeniu zajęć w szkole) w specjalnie przygotowanych tabelach. Wyniki badań wskazały, że dziewczęta są bardziej aktywne pod względem liczby wykonywanych kroków w dni szkolne od chłopców. Dziewczęta i chłopcy spełniają rekomendację szkolnej liczby kroków w wymiarze 3 000. Zaobserwowano natomiast różnicę w aktywności fizycznej uwzględniając podział badanych na mniej i bardziej aktywnych w czasie przed zajęciami szkolnymi. Uczniowie mniej aktywni pod względem liczby kroków wykonanych przed rozpoczęciem zajęć w szkole nie spełniają zalecanej szkolnej rekomendacji aktywności fizycznej. Poszukiwanie rezerw aktywności fizycznej w całym dniu jest konieczne. Oprócz lekcji wychowania fizycznego szkoła powinna popularyzować aktywność podczas przerw międzylekcyjnych, ćwiczeń śródlekcyjnych, czy też zachęcać do aktywnej lokomocji przed i po zajęciach w szkole. Zachęcanie do zwiększonej liczby spacerów, aktywnego transportu do/ze szkoły, jazdy na rowerze, łyżworolkach wśród dzieci i młodzież jest ważnym elementem w przygotowaniu do całożyciowej aktywności i zdrowego stylu życia.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Jago, R. & Baranowski, T. (2004). Non-curricular approaches for increasing physical activity In youth: a review. Preventive Medicine, 39, 157–163.   Google Scholar

Kudlaček, M, Frömel, K., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). Compensation for adolescents’ school mental load by physical activity on weekend days. International Journal Environmental Research Public Health,13(3), 308.   Google Scholar

Tudor-Locke, C., Craig. C. L., Beets, M. W., Belton, S., Cardon, G. M., Duncan, S., Hatano, Y., Lubans, D. R., Olds, T. S., Raustorp, A., Rowe, D. A., Spence, J. C., Tanaka, S., & Blair, S.N. (2011). How Many Steps/day are Enough? For Children and Adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8, 78.   Google Scholar

Groffik, D. (2015). Struktura aktywności fizycznej młodzieży 15–17 letniej Górnego Śląska. Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki.   Google Scholar

World Health Organization (2010). Global recommendations on physical activity for health.Geneva: World Health Organization.   Google Scholar

Mota, J., Ribeiro, J. C., Carvalho, J., & Santos, M.P. (2010). The physical activity behaviors outsider school and BMI in adolescents. Journal of Physical Activity and Health, 7, 754–60.   Google Scholar

Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J. R., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., Hetgenroeder, A. C., Must, A., Nixon, P. A., Pivarnik, J. M., Rowland, T., Trost, S., &Trudeaue, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. The Journal of Pedicatrics, 146(6), 732–737.   Google Scholar

Yetter, G. (2009). Exercise-based school obesity prevention programs: an overview. Psychology in the Schools, 46, 739–747.   Google Scholar

Pate, R. R., Davis, M. G., Robinson, T. N., Stone, E. J., McKenzie, T. L., & Young, J. C. (2006). Promoting physical activity in children and youth: A leadership role for schools: A scientific statement from the American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Physical Activity Committee) in collaboration with the Councils on Cardiovascular Disease in the Young and Cardiovascular Nursing. Circulation, 114(11), 1214–24.   Google Scholar

Sirard, J. R., Riner, Jr., W. F., McIver, K. L., & Pate, R.R. (2005). Physical activity and active commuting to elementary school. Medicine & Science in Sport & Exercise, 37, 2062–2069.   Google Scholar

Ham, S. A., Martin, S., & Kohl III, H. W. (2008). Changes In the percentage of students who walk or bike to school – United States, 1969 and 2001. Journal of Physical Activity & Health, 5, 206-215.   Google Scholar

Van der Ploeg, H. P., Merom, D., Corpuz, G., & Bauman, A. E. (2008). Trends in Australian children traveling to school 1971-2003: burning petrol or carbohydrates? Preventive Medicine, 46, 60-62.   Google Scholar

Dollman, J., & Lewis, N. R. (2007). Active transport to school as part of a broader habit of walking and cycling among South Australian youth. Pediatric Exercise Science, 19, 436-443.   Google Scholar

Frömel, K.,Svozil, Z.,Chmelik, F,Jakubec, L., & Groffik, D.(2016). The role of physical education lessons and recesses in school lifestyle of adolescents. Journal of School Health, 86(2), 143-151.   Google Scholar

Bergier, J., Kapka-Skrzypczak, L., Bilinski, P., Paprzycki, P., & Wojtyla, A. (2012). Physical activity of Polish adolescents and young adults according to IPAQ: A population based study. Annals of Agricultural and Environmental Medicine,19(1), 109-115.   Google Scholar

Li, S., Treuth, M. S., & Wang, Y. (2010). How active are American adolescents and have they become less active? Obesity Reviews, 11, 847-862.   Google Scholar

Pearson, N., Atkin, A., Biddle, S., Gorely, T., & Edwardson, C. (2009). Patterns of adolescent physical activity and dietary behaviours. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 6(1), 45.   Google Scholar

Van Stralen, M. M., Yildirim, M., Wulp, A., te Velde, S. J., Verloigne, M., Doessegger, A., Androutsos, O., Kovacs, E., Brug, J., & Chinapaw, M. J. M. (2014). Measured sedentary time and physical activity during the school day of European 10- to12--year-old children: The ENERGY project. Journal of Science and Medicine in Sport, 4), 201–206.   Google Scholar

Armstrong, N., &Welsman, J. R. (2006). The physical activity patterns of European youth with reference to methods of assessment. Sports Medicine, 36(12), 1067-1086.   Google Scholar

Przewęda, R. & Dobosz, J. (2003). Kondycja fizyczna polskiej młodzieży. Studia i monografie. Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego.   Google Scholar

Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Haerens, L., & De Bourdeaudhuij, I. (2008). The contribution of preschool playground factors in explaining children’s physical activity during recess. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5,11.   Google Scholar

Dzewaltowski, D. (2008). Community out-of-school physical activity promotion. In A. L. Smith, & S. J. Biddle (Eds.), Youth physical activity and inactivity: Challenges and solutions (pp. 377-401). Champaign, IL: Human Kinetics Publishers.   Google Scholar

Flynn, M. A. T., Mc Neil, D. A., Maloff, B., Mutasingwa, M.Wu., Ford, C., & Tough, S.C.(2006). Reducing obesity and related chronic disease risk in children and youth: a synthesis of evidence with ‘best practice’ recommendations. Obesity Review, 7 (Suppl. 1), 7–66.   Google Scholar

Opublikowane

2019-01-21

Jak cytować

Groffik, D., Frömel, K., Witek-Chabińska, M., Szyja, R., Žatka, R., & Urbański, B. (2019). Dzienna i szkolna aktywność fizyczna 16-letnich dziewcząt i chłopców. Health Promotion & Physical Activity, 4(3), 12–19. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8669

Numer

Dział

Artykuł oryginalny