Pupils’ opinions on motor activities in early school education
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1272Keywords:
early school education, physical activities, students, opinionsAbstract
Introduction: Lower grades students participate in Physical Education lessons mainly for pleasure, as well as for emotional and utilitarian reasons. For many students at this educational stage their attendance in Physical Education classes is the only form of participation in organized physical activity. Therefore, motor activities should provide children with the opportunity for experiences of different kind and motivate them to physical activity. The aim of the research was to find out what are the opinions of early school students on physical activities.
Material and methods: The research covered 256 students at the age of 7-10, 128 girls and 128 boys. The method of open categorized interview was applied to collect the empirical material.
Results: The results of the survey have shown that the vast majority of children expressed their positive opinions on their participation in physical activities. The students enjoyed team games and various exercises most. Nearly 9% of the examined were dissatisfied with the lack of discipline during the lesson and not observing fair play principles by their classmates during exercises. The said dissatisfaction increased with age. The examined did not show much interest in swimming classes, and the 9-10 age group showed no interest in them at all.
Conclusions: The large majority of students, irrespective of their age, are willing to participate in motor activities.
Downloads
References
Staniszewski T. (1998). Przygotowanie nauczycielek do lekcji wychowania fizycznego w młodszych klasach szkoły podstawowej. [w:] Lekcja wychowania fizycznego. Red. M. Bronikowski, R. Muszkieta, T. Olejniczak. Wydawnictwo AWF, Poznań, 176–182. Google Scholar
Bronikowski M. (2002). Kultura fizyczna dzisiaj a wymagania reformy. [w:] Metodyka wychowania fizycznego w szkole. Red. M. Bronikowski. Wydawnictwo eMPi2, Poznań, 7–15. Google Scholar
Koszczyc T. (1998). Kilka uwag krytycznych o wychowaniu fizycznym w klasach młodszych szkoły podstawowej. [w:] Wychowanie fizyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej. Red. T. Koszczyc. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 7–8. Google Scholar
Lewandowski M., Guła-Kubiszewska H. (2000). Rozważania nad znaczeniem wychowania fizycznego w nauczaniu zintegrowanym. [w:] Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym. Red. T. Koszczyc, M. Lewandowski. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 27–31. Google Scholar
Pawłucki A. (1997). Nauczyciel wobec wartości zdrowia – studium krytyczne. Wydawnictwo AWF, Gdańsk. Google Scholar
Balz E. (1998). Wie kann man soziales Lernen fördern? In: Verlag Karl Hofmann Bielefelder Sportpädagogen: Methoden im Sportunterricht, Schorndorf, 131–150. Google Scholar
Frołowicz T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. Wydawnictwo Uczelniane AWFiS, Gdańsk. Google Scholar
Frömel K., Górna K. (1996). Opinie uczniów szkół średnich o lekcjach wychowania fizycznego. [w:] Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Red. J. Ślężyński. Wydawnictwo AWF, Katowice, 41–48. Google Scholar
Bauman T. (1995). O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych. [w:] Zasady badań pedagogicznych. Red. T. Pilch. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 54–75. Google Scholar
Łobocki M. (2007). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Google Scholar
Łobocki M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Google Scholar
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP S.A, Warszawa. Google Scholar
Ferguson G. A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Google Scholar
Boorman P., & Bellew B. (2001). Physical education ages 9–11 (Vol. Primary foundations). Leamington Spa: Scholastic. Google Scholar
Keays J. J., Allison K. R. (1995). The Effects of Regular Moderate to Vigorous Physical Activity on Student Outcomes: A Review. Canadian Journal of Public Health, 86(1), 62–65. Google Scholar
Reczek-Zymróz Ł. (2011). Współczesne funkcjonowanie nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 18, 1/2011, 127–139. Google Scholar
Madejski E. (2013). Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków, Monografie AWF, Nr 13. Google Scholar
Żegnałek K., Gutkowska-Wyrzykowska E. (2017). Przygotowanie nauczycieli do realizacji zajęć z wychowania fizycznego na poziomie edukacji wczesnoszkolne. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 5, 1(9)/2017, 169–183. Google Scholar
Reczek-Zymróz Ł. (2017). Zadania nauczyciela wczesnej edukacji w kontekście reformy edukacji z 2017 roku. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 5, 2/1 (10/1)/2017, 11–16. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.