Stress information – Do we perceive health risks?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7585

Keywords:

information stress, oversupply of information, information deficit, information society

Abstract

The main aim of this article is to characterise information stress as a form of stress connected with the development of the information society. An intermediate goal is to point to the mechanism of its formation and possible health consequences. The article was prepared with the use of critical analysis of literature, whereby the definitions of biological, psychological and information stress were demonstrated. Stressors associated with the incidence of information stress were shown. The review of publications indicates interest in the phenomenon of information stress from the fields of psychology and information science.The theoretical reflections on information stress are the basis for empirical research in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Heszen I. Psychologia stresu. Warszawa, 2013.   Google Scholar

Grygorczuk A. Pojęcie stresu w medycynie i psychologii. Psychiatria, 2008, 5(3), 111-115.   Google Scholar

Zagrodzki M. Stres. [w:] Słownik psychologii. Kurcz I., Skarżyńska K. (Red.), Warszawa, 2008, 748.   Google Scholar

Humeniuk E. Psychologia. [w:] Filozofia i teorie pielęgniarstwa, Górajek-Jóźwik J. (Red.), Lublin, 2007, 113-145.   Google Scholar

Dugiel G., Tustanowska B., Kęcka K., Jasińska M. Przegląd teorii stresu. Acta Sci Acad Ostroviensis, 2012, 1(B), 47-70.   Google Scholar

Litzcke S. Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk, 2007.   Google Scholar

Babik W. Ekologia informacji. Kraków, 2014.   Google Scholar

Ledzińska M. Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa, 2009.   Google Scholar

Postek S. Wybrane nowe osiągnięcia psychologii różnic indywidualnych w poradnictwie dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2010, 1, 143-157.   Google Scholar

Ledzińska M. Znaczenie wybiórczości umysłu w dobie informacyjnego zalewu. [w:] Komputerw edukacji. Morbitzer J. (Red.). Kraków, 2004, 126-129.   Google Scholar

Fazlagić J.A. Zjawisko „nadmiaru informacji” a współczesna edukacja. E-mentor, 2010, 4 (36).http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/773 (data dostępu: 03.07.2017).   Google Scholar

Golka M. Bariery w komunikowaniu i społeczeństwie (dez)informacyjnym. Warszawa, 2008.   Google Scholar

Eriksen T.H. Tyrania chwili: szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa, 2003.   Google Scholar

Begley S. I Can’t Think!. Newsweek, 2011, March 7, 28-33. http://xa.yimg.com/kq/groups/18935276/1660056223/name/Brain Freeze.pdf (data dostępu: 03.07.2017).   Google Scholar

Ciccarelli S.K., White J.N. Psychologia. Poznań, 2015.   Google Scholar

Molenda R. Stres informacyjny w aspekcie psychologicznym. [w:] Ekologia informacji a kultura informacyjna społeczeństwa. Taraszkiewicz B. (Red.), Słupsk, 2016, 197-205.   Google Scholar

Big 6 Skills Overview. http://big6.com/pages/about/big6-skills-overview.php (data dostępu: 03.07.2017).   Google Scholar

Published

2017-12-28

How to Cite

Jachym, W. (2017). Stress information – Do we perceive health risks?. Health Promotion & Physical Activity, 1(1), 23–29. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7585

Issue

Section

Original article