Pattern ethical communication in the therapeutic team
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7697Keywords:
communication, policies, therapeutic teamAbstract
The time of dynamic development of the narrow medical specialties along with the progressive spread of technology in medicine, on the one hand contribute to the improvement of health care, on the other hand are often the reason for the rise in patients feel isolation as a result of fragmentary treatment of their problems. The counterweight to this state of affairs is to create a multidisciplinary therapeutic teams whose primary objective is to restore the welfare of bio-psycho-social and spiritual
patient. An elementary part of the operation of the team is the process of communication at various levels. The aim of the article is to present the principles of proper communication with the patient, the whole ends in a proposition ethical standard
of communication in the therapeutic team. This proposed model is by no means a ready-to-use algorithm showing what one should do and how he/she should act for it could become a routine. The author intended to present a general construct/ standard of communication, which may be “applied” for a “living” reality of dialogue in every situation.
Downloads
References
Jankowiak B., Bartoszewicz A. Komunikowanie się w obrębie zespołu terapeutycznego [w:] Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panek W. (red.) Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2003. Google Scholar
Brzeziński T. Etyka lekarska. Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2002. Google Scholar
Baylon Ch., Mignot X. Komunikacja. Wydawnictwo Flair, Kraków, 2008. Google Scholar
Gadamer HG. Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Wydawnictwo PIW, Warszawa, 2000. Google Scholar
Bączkowski B. Gałkowski P. (red.). Komunikacja przez sztukę. Komunikacja przez język. Zakład Teorii i Filozofii Komunikacji, Poznań, 2008. Google Scholar
Pomykała E. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych. Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2005. Google Scholar
Platon. Sofista polityk. Wydawnictwo Antyk, Kęty, 2002. Google Scholar
Pomykała E. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych. Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2005. Google Scholar
Levinas E. Etyka i nieskończony. Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1991. Google Scholar
Pąchalska M., MacQueen B.D. Komunikacja interpersonalna a poczucie tożsamości [w:] Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2006. Google Scholar
Gałuszka M., Szewczyk K. Umierać bez lęku. Wstęp do bioetyki kulturowej. PWN, Warszawa-Łódź, 1996. Google Scholar
Stangierska I, Horst-Sikorska W. Ogólne zasady komunikacji między pacjentem a lekarzem. Wybrane Problemy Kliniczne. 2007, 1(1), 58-68. Google Scholar
Barton-Smoczyńska I. Podstawy psychologii komunikacji lekarza z pacjentem: wprowadzenie. Medycyna Praktyczna Chirurgia. 2010, 6, 104-106. Google Scholar
Barton-Smoczyńska I. O partnerstwie w relacjach między lekarzem a pacjentem. Medycyna Praktyczna Ginekologia i Położnictwo. 2010, 4, 92-101. Google Scholar
Więckowska E. Znaczenie komunikacji niewerbalnej lekarza z pacjentem w kontakcie terapeutycznym. Zdrowie Publiczne. 2008, 118(4), 462-467. Google Scholar
Arystoteles. Retoryka. PWN, Warszawa, 1953. Google Scholar
Heidegger M. Bycie i czas. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994. Google Scholar
Grajcarek A. Sztuka rozmowy z chorym. Wydawnictwo Ad Vocem, Kraków, 2001. Google Scholar
Gadamer H.G. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Wyd. Inter Esse, Kraków, 1993, 336. Google Scholar
Tischner J. Myślenie według wartości. Wydawnictwo Znak, Kraków, 1982. Google Scholar
Heidegger M. W drodze do języka. Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków, 2000. Google Scholar
Zwoliński A. Mowa ciała: gesty, stroje, tatuaże, makijaż. Wydawnictwo Św. Stanisława BM, Kraków, 2006. Google Scholar
Pease A. Mowa ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Wyd. Jedność, Kielce, 2001. Google Scholar
Por. za: Kwaśniewska A. (tłum.), Feedback, czyli informacja zwrotna. Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2008. Google Scholar
Dobrowolska B. Wprowadzenie do medycznej etyki troski. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2010. Google Scholar
Arystoteles. Etyka Nikomachejska. Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2007. Google Scholar
Por. za: Dobek-Ostrowska B. (red.). Nauka o komunikowaniu. Podstawowe informacje teoretyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland, Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.