https://journals.anstar.edu.pl/index.php/pel/issue/feed Problems of Economics and Law 2025-08-22T16:58:39+02:00 Prof. dr hab. Krzysztof Firlej k_firlej@atar.edu.pl Open Journal Systems <p>„Problems of Economics and Law” to recenzowany półrocznik interdyscyplinarny publikowany przez pracowników Wydziału Administracyjno-Ekonomicznego Akademii Tarnowskiej. Redaktorem naczelnym czasopisma jest prof. dr hab. Krzysztof Firlej. Czasopismo służy prezentacji badań własnych nie tylko pracowników Wydziału Administracyjno-Ekonomicznego Akademii, ale także krajowej i międzynarodowej społeczności akademickiej zainteresowanej naukami ekonomicznymi i prawnymi oraz tzw. debiutom studenckim.</p> <p>W czasopiśmie publikowane są prace oryginalne, zawierające wyniki badań z zakresu ekonomii, życia gospodarczego, polityki społecznej i socjalnej oraz prawa i administracji.</p> https://journals.anstar.edu.pl/index.php/pel/article/view/630 Chatboty w personifikacji marki – budowanie relacji z konsumentami w podejściu Agile 2025-05-12T09:40:30+02:00 Anna Surówka anna.surowka90@gmail.com <p>W obliczu wysokiej dynamiki rynku i zmieniających się oczekiwań konsumentów przedsiębiorstwa są zmuszone do nieustannego dostosowywania swoich strategii marketingowych, aby skutecznie budować i utrzymywać długotrwałe relacje z klientami. W tym kontekście coraz większą rolę odgrywa podejście Agile marketing, które zakłada elastyczność, iteracyjność oraz szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe. Jednym z narzędzi wspierających tę metodykę są chatboty, które nie tylko automatyzują interakcje z klientami, ale także przyczyniają się do budowania spersonalizowanego i angażującego doświadczenia użytkownika.</p> <p>Celem niniejszego opracowania jest analiza wpływu chatbotów na proces personifikacji marki w kontekście podejścia Agile. Jak wskazuje dyskurs naukowy, chatboty, wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, umożliwiają markom prowadzenie interakcji w czasie rzeczywistym, dostosowując komunikaty do indywidualnych potrzeb odbiorców. Dzięki temu wzmacniają one proces personifikacji marki, nadając jej bardziej „ludzkie” cechy, takie jak responsywność, autentyczność czy zdolność do zrozumienia potrzeb klientów. Wpisuje się to w założenia Agile marketing, które podkreślają znaczenie ciągłego testowania, dostosowywania komunikacji oraz optymalizacji działań marketingowych na podstawie rzeczywistych danych i reakcji odbiorców.</p> <p>Rozważania przedstawione w pracy są oparte na metodzie analizy literatury i przyczyniają się do pogłębienia dyskusji naukowej na temat personifikacji marek, budowania relacji marki z konsumentami, roli zaawansowanych technologii w strategiach komunikacyjnych firm oraz zastosowania metodyki Agile w marketingu. Zgromadzone wnioski mogą wspierać efektywne zarządzanie marką w erze cyfrowej.</p> 2025-05-05T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2025 Anna Surówka https://journals.anstar.edu.pl/index.php/pel/article/view/634 Wpływ wahań lokalnego kursu walutowego i cen surowców na bilans handlowy krajów ECOWAS 2025-08-22T16:58:39+02:00 Arkadiusz Chaim arkadiuszchaim@interia.pl <p>Artykuł stanowi próbę zidentyfikowania wpływu deprecjacji lokalnej waluty oraz wzrostu cen wybranych surowców na bilans handlowy w obrębie Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS). Do tego celu zastosowano metodę regresji wielorakiej z opóźnieniami, w której zostały ujęte zmienne ilościowe oraz zerojedynkowe. Skonstruowany został zarówno model zbiorczy, jak modele wyodrębnione dla wybranych krajów należących obecnie bądź w przeszłości do ECOWAS. Do dwuetapowego wyboru zmiennych wykorzystano analizę grafów, natomiast modele zostały zweryfikowane pod kątem spełnienia założeń regresji liniowej. Rezultaty badania wykazały, że zmiany cen surowców w większym stopniu przekładają się na bilans handlowy niż wahania kursu walutowego, lecz obie te zależności mają charakter ujemnej korelacji. Negatywny wpływ tych czynników na bilans handlowy jest związany z wyższymi kosztami importu, a dodatkowo niekorzystna dla krajów ECOWAS struktura towarowa handlu. Nie stwierdzono występowania istotnych różnic w tym zakresie między obecnymi a byłymi członkami ugrupowania. Wskazuje to na ograniczone znaczenie czynników ekonomicznych w powstaniu Sojuszu Państw Sahelu, alternatywnej do ECOWAS regionalnej organizacji handlowej.</p> 2025-08-22T00:00:00+02:00 Prawa autorskie (c) 2025 Arkadiusz Chaim